Val av FX (Cutlas / Cyclone) Tumhål,Valnöt

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Val av FX (Cutlas / Cyclone) Tumhål,Valnöt

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 00:24

Detta har kommit upp lite titt som tätt men har svårt att få tummen ur.
Vill ha tumhålsstock, vilket jag kan få på både Cutlas och Cyclone, men vad är för och nackdelarna bland dom 2?
Priser blir ungeför detsamma med tumhål. Cutlas har automatretur som både fått ris och ros verkar det som.

Eftersom jag kommer köra licensfritt på 10->50m så blir det .177 kal tänkte jag.
Får jag licens nångång i framtiden så får .177an en .22 kompis :lol:

Men finns det några andra synpunkter på modellerna (förutom automatreturen då), sparar väl nån hundring eller 2 på Cyclonen.
Hur är virket mellan dom både? Skiljer det något där?

Tänkte det är bäst och samla lite info om dom båda innan man slår till, blir ju iallafall en del pengar man investerar :)

Eller ska man göra helomvändning o köra fjäder/gasfjäder? (Vill gärna ha magasin dock så då är det väl nästan en Theoben som gäller?)

Mvh
Mackan
Senast redigerad av Glimpen 28 okt 2008, 00:38, redigerad totalt 1 gång.
Glimpen

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Tysslinge SK (Pistolskytte)

Inläggav Daniel 28 okt 2008, 00:35

Jag har haft en Cutlas .22 tumhål i trä den var helt under bar att skjuta med doch så enligt min åsikt så bräcker min theoben slr cutlasen på alla punkter (gasfjäder med magasin). Har tyvär inte ägt en cyclone så nån annan får fe feedback på den frågan
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 00:43

Daniel skrev:Jag har haft en Cutlas .22 tumhål i trä den var helt under bar att skjuta med doch så enligt min åsikt så bräcker min theoben slr cutlasen på alla punkter (gasfjäder med magasin). Har tyvär inte ägt en cyclone så nån annan får fe feedback på den frågan

Just p.g.a din recension av Theoben jag la till en "helomvändning", Det är ett väldigt fint vapen!

Har lite svårt att komma tillskott bland allt fint som finns därute.
Men har sagt till mig själv att gärna inte överstiga 13.000:- vapen, sikte och ev. kringutrustning.
Glimpen

Inläggav scratch 28 okt 2008, 01:02

man kan la inte jämföra en fjäder/gas underspännare med en pcp? Jag tycker iof att fjädergevär är lite roligare än PCP, men en PCP är rekylfri. På en Cyclone/cutlass laddar du om fortare utan att behöva ta bort ögat från kikarsiktet...det är helt olika klasser. Sedan tror jag att en PCP skjuter bättre än samtliga fjädergevär av den anledningen att man inte ser en enda skytt i OS på 10m som står med en Feinwerkbau 300 eller annan liknande fjäder-matchbössa, alla har PCP.

Theoben SLR är jätte fin och jag hade gärna ägt en men jag har svårt att tänka mig att den slår en cutlass i 10j utförande i ren precision, men det är dumt att jämföra över klasser.

angående tumhål eller inte så tror jag att det där bara är en smaksak. Ben Taylor gör ju både den med tumhål och den utan så jag tror inte att det är någon skillnad på valnöten utan enbart designen. Själv valde jag en utan tumhål för min Cyclone för att jag personligen tyckte att det var finast...men det är ju bara en smaksak.

Hade jag valt PCP idag så hade jag nog tittat på en HW100. Den har större magasinskapacitet (13 skott). Magasinet sticker inte upp vilket gör att man kan ha lägre kikarsikte montage. Funktionell omladdning vilket gör att man inte kan dubbelladda skott. Lite större vikt (3,8 kilo) vilket jag har börjat gilla. minussidan ser ut att vara att den inte har lika bra omladdningsarm som en cyclone/cutlass, men den ser ut att vara en bättre konstruktion jämfört med FX sortiment
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 01:21

Svårt val. Men tror att Theoben SLR kommer gå över min budget med ett vettigt sikte etc.
Sambon brevid här sitter och hurrar för en Cutlas(Hon har redan lagt beslag på min Röhm Twinmaster :? :lol: ), men sen när man bara råkade snubbla in på fjäderavdelningen o kika runt lite och råkade se SLR'en så vart mina ögon lite :shock:

Edit:
Funktionen för att inte dubbelladda skott i HW100 verkar riktigt trevlig.
Tycker stocken ser lite, uhm, "biffig" ut på något sätt.
Youtube är bra till mycket, det första man fick fram var en 10min lång "howto" för att trimma bössan :shock: Men också några reviews :-)
Senast redigerad av Glimpen 28 okt 2008, 01:39, redigerad totalt 1 gång.
Glimpen

Inläggav scratch 28 okt 2008, 01:38

Jag personligen har svårt att se fördelen med magasin på ett vapen som det sitter en underspännare på, man måste ju ta ned vapnet för att spänna upp det, så det känns inte som att man sparar så mycket tid jämfört med att spänna upp och sedan sätta i en kula.

Nu har jag precis skaffat två feinwerkbau 300:or, En universal och en Junior. De skjuter som drömmar på det sättet att de är rekylfria och man träffar på det man siktar på. Med en bra kula är det stort sett hål i hål på 10 meter med hjälp utav stöd. Skulle jag vilja skaffa ett fjädervapen för licens senare så finns det bara ett val och det är Diana 54, för den är rekylfri. Sedan ser ju tyvärr stocken ut som en apa byggt den, men det går ju att fixa med en annan stock. Jag tror inget annat +10j fjädervapen kan mäta sig med den i ren precison.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Daniel 28 okt 2008, 02:05

scratchninja skrev:Jag personligen har svårt att se fördelen med magasin på ett vapen som det sitter en underspännare på, man måste ju ta ned vapnet för att spänna upp det, så det känns inte som att man sparar så mycket tid jämfört med att spänna upp och sedan sätta i en kula..

Det beror på hur och var du är ute och skjuter sitter du på en bänk med en öppnad ask brevid såvisst, men det är riktigt skönt att ha magasin till den underspännaren när man är ute ifall du har testat så kanske du skulle ha ändrat åsikt,

Theoben SLR är jätte fin och jag hade gärna ägt en men jag har svårt att tänka mig att den slår en cutlass i 10j utförande i ren precision, men det är dumt att jämföra över klasser.

Mycket beror på skytten, men jag skjuter likvärdigt med båda vapnen, ta och testa en vetja scratchninja. :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 28 okt 2008, 02:59

Daniel skrev:
scratchninja skrev:Jag personligen har svårt att se fördelen med magasin på ett vapen som det sitter en underspännare på, man måste ju ta ned vapnet för att spänna upp det, så det känns inte som att man sparar så mycket tid jämfört med att spänna upp och sedan sätta i en kula..

Det beror på hur och var du är ute och skjuter sitter du på en bänk med en öppnad ask brevid såvisst, men det är riktigt skönt att ha magasin till den underspännaren när man är ute ifall du har testat så kanske du skulle ha ändrat åsikt,

Mycket beror på skytten, men jag skjuter likvärdigt med båda vapnen, ta och testa en vetja scratchninja. :-)

Jo det får jag ta och göra! Det hade varit kul helt klart. Fin bössa som sagt! :) Alltså allt handlar ju om vad man jämför med. om man bortser från alla nackdelar med en PCP som att hålla på med luftfyllningar och släpa på luftflaskor och bara ser prestanda, så tror jag att PCP skjuter bättre än en fjäderbössa av den anledningen att man inte får det minsta rekyl. Sedan om man jämför precisionen inom fjädervapnen så är feinwerkbau 300 eller liknande bäst för att deras rekyl är dämpad till nära noll. Sedan så kanske de inte ser så estetiskt tilltalande ut som mer moderna fieldtarget inriktade konstruktioner. En Theoben SLR lär lätt vara bland det bästa man kan hitta i den kategorin. En gasfjäder ger mindre vibrationer än en vanlig fjäder och snabbare locktime vilket leder till bättre precison, där råder det inget snack, så precisionen är det säkert inget fel på. Jag försöker inte på något sätt nedvärdera din SLR, utan ville nog egentligen bara säga att man inte kan jämföra fjäder med PCP :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 11:56

Mjo, det är ju 2 helt skilda världar, pcp & fjäder.

Men blir nog ett PCP, även fast Theoben gör fina vapen. Ett plus är ju att slippa pumpa etc med fjäder.
Dock eftersom jag kommer köra licensfritt .177 denna runda så bör man ju kunna få ut en hel del skott
på 1 full lufttub. Så blir väl inte allt för mycket pumpande? :)

Världen är full av fina vapen. 8)
Glimpen

Inläggav Bsa_Airsporter 28 okt 2008, 13:20

Om du vill ha ut maximalt antal skott ur en pcp så skulle jag nog hällre ta en antingen FX Gladiator DA eller en Theoben MFR! visst MFR spräcker din budget men du får ut lika många skott ur den som ur Gladiatorn. plus att den e snyggare :roll: :wink: men satsa på en Gladiator om du vill ha max antal skott! annars blir det bara jobbigt att pumpa hela tiden :wink:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 13:29

Det enda som är synd med Gladiatorn är att utseendet inte lockar mig. :)
Visst, med en Double Air får man ut mer skott per pumpning, men syntet/plast/komposit tycker jag saknar "värme". En smaksak 8)

Valet står mellan Cutlas / Cyclone Tumhål, prislappen blir densamma när jag vill ha tumhål på båda modellerna.
Men funderade rent mekaniskt på vilken som är att föredra?

Den enda fjäderbössa som annars tilltalat mig är SLR'en, men med ett vettigt sikte så går jag över min tänka budget.

Negativa som tidigare påpekats med PCP är att man behöver lägga X minter på att pumpa upp tryck igen. :)
Glimpen

Inläggav Bsa_Airsporter 28 okt 2008, 15:27

okey rent mekaniskt isf Cyclone!! enklast uppbyggd :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Inläggav scratch 28 okt 2008, 17:46

jag har en cyclone och den är trevlig. Någon som har ägt både en cyclone och en Cutlass får råda om skillnaderna. Jag har skjutit med en cutlass och min uppfattning i skillnad var bara att det var automatretur, som man senare även kan sätta in på en cyclone om man vill det.

Bästa hade ju varit om du kunde testa bössorna innan du köper en. Det man tror att man vill ha är inte alltid samma sak som det man vill ha när man testat några bössor. Jag var sjukt sugen på en AA prosport, men efter att ha provat en så insåg jag att den hade helt fel balans för mig, samma sak med hw97. Stocken på cyclonen är jäte fin, men bössan är lite för lätt numera och jag hade gärna haft en annan djupare stock typ FWB600, hade nog varit sjysst. :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav ogster 28 okt 2008, 18:13

scratchninja skrev:jag har en cyclone och den är trevlig. Någon som har ägt både en cyclone och en Cutlass får råda om skillnaderna. Jag har skjutit med en cutlass och min uppfattning i skillnad var bara att det var automatretur, som man senare även kan sätta in på en cyclone om man vill det.

:

Måste byta stock på cyklonen för att få automatretur,alltså byta till en cutlas stock...

Bsa_Airsporter skrev:okey rent mekaniskt isf Cyclone!! enklast uppbyggd :wink:

Cyklone å cutlas ÄR samma bössa, det som skiljer är kolvarnas utfomning(cutlasen har automatreturs fjäder i stocken) å magasinspinnen är annorlunda utformad förövrigt är alla mekaniska delar lika
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Bsa_Airsporter 28 okt 2008, 18:28

just ja.. :oops: ja tänkte på gladiatorn.. sorry :oops:
Bild
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 18:43

Jag sitter med dilemmat att jag inte har licens för kraftigare än 10J och brottas lite med kaliberval med.
Förstår att ett FX .177 ger bättre kulbana i 10J utförande men svårare att få sålt, medans .22 i 10J är mer lättsålt men drygare att skjuta med.
(Om man nu mot förmodan skulle vilja sälja bössan i framtiden)

Skulle vilja känna på ett gäng olika vapen men vet inte om några bra handlare i/runt Örebro som har FX/Weihrauch/Theoben etc?
Glimpen

Inläggav ZanderMan 28 okt 2008, 19:06

Glimpen skrev:Jag sitter med dilemmat att jag inte har licens för kraftigare än 10J och brottas lite med kaliberval med.
Förstår att ett FX .177 ger bättre kulbana i 10J utförande men svårare att få sålt, medans .22 i 10J är mer lättsålt men drygare att skjuta med.

Skulle vilja känna på ett gäng olika vapen men vet inte om några bra handlare i/runt Örebro som har FX/Weihrauch/Theoben etc?

Kan bara hålla med Glimpen! jag har samma dilemma! jag kanske har en ide på hur jag kan lösa detta! är du intresserad då? Z
Skruva isär saker är kul!
Användarvisningsbild
ZanderMan

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Tx200HC

Inläggav marhol 28 okt 2008, 19:32

ZanderMan skrev:
Glimpen skrev:Jag sitter med dilemmat att jag inte har licens för kraftigare än 10J och brottas lite med kaliberval med.

Kan bara hålla med Glimpen! jag har samma dilemma! jag kanske har en ide på hur jag kan lösa detta! är du intresserad då? Z

Detta dilemma hade jag med för ett tag sedan men det blev tillslut .177 och det är JAG nöjd med. Jag skjuter inomhus på upp till 40 meter och det är nog så att min 10J Cyclone kan prestera bättre en vad jag kan på det avståndet. MEN som jag läste någonstans här på forumet så kan det bli lite skumma flyers ibland i 10J utförandet, och det tycker faktiskt jag med att det blir för titt som tätt så blir det en träff ca:5 cm nedanför dom andra träffarna. Det kan ju bero på mej men...njaa jag vet inte... eftersom det nästan alltid är neråt som dessa skumma flyers går. :?

Jag ska se om jag kan länka dej till där det står om flyers:arna
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav ogster 28 okt 2008, 19:46

Bsa_Airsporter skrev:just ja.. :oops: ja tänkte på gladiatorn.. sorry :oops:

Ingen fara så länge rätt info når den som behöver den :)

P:s
gladiatorn bygger på samma system som cyklone/cutlas bara grejorna runtomkring mekaniken som skiljer lite ;)
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav öberg 28 okt 2008, 19:48

Nu säger jag inte att du/ni gör så här för jag vet ju inget om er som skyttar :wink:
Men ett orsak till låga träffar i 10 joule kan vara en lite ryckig avfyring, rycker man av ett skott så blir det mycket lätt en låg träff.
Och om kulan går långsammare så hinner man doppa bössan mer innan kulan lämnat loppet. Till lika en större spridning i lågfartsutförande.
Men som sagt hur det är i ert fall vågar jag inte utala mig om.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav marhol 28 okt 2008, 19:56

Det är inte alls otänkbart att det är det som spökar för mej för jag är absolut ingen mästerskytt. :idea: Jag ska konsentrera mej på avtryckningen nästa gång som jag pangar så får vi se. :-P
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Glimpen 28 okt 2008, 20:01

Håller med tidigare talare om att förmodligen klarar bössan(Cutlas/Cyklone/SLR etc) mer än en själv :-P
Mycket hänger på andning, avtryck och en rad andra faktorer.. så det mynnar väl ut i att det är mer än smaksak ang. vapen
om man nu ska köra licensfritt/10J.
Glimpen

Inläggav Nisse 28 okt 2008, 20:53

Jag hade i ditt fall köpt en Cutlass .177, är det så att du inte tycker om autoreturen så är det bara till att ta bort fjädern och köra manuellt.
Med en cyclone så måste du byta stock och köpa ny magasinspinne och en akterpinne till fjäder-returen för att det skall funka....
Skall du köra licensfritt så ta inte en .22a.. har du däremot tänkt att söka licens i ett lite senare skede på bössan och ta upp den till fullfart så är .22 det du skall ha..

Det är bara 3delar som skiljer en cutlass från en gladiator om man plockar bort stockarna...
först och främst 500cc tanken bak, sen det lilla röret som leder luften till främre tubfästet och tillsist det främre tubfästet där den biten du skruvar in i blocket är lite längre samt har ett litet hål för luften från baktanken....

Vad du än gör köp inte en gladiator och tro att du skall kunna pumpa den..... du stupar innan 160bar..... :-)
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |