Kul grej bara, som det kan vara kul att höra synpunkter på.
Grejen är den att jag köpte ett Diana 60 från Tyskland, och säljaren hävdade att packingarna var nya.
Skitbra tyckte jag, men när geväret kom orkade det inte skjuta ut en RWS Meisterkugeln (fastnade i pipan), men väl en Dogg Match, som blev lätt deformerad vid anslaget. Jag kunde åxå observera ett litet moln från pipan vid skott.
Så jag kontaktade säljaren och undrade (-vad i h-vete). Det visade sig att han droppat ner några droppar olja i cylindern (vilken olja frågade jag inte). Vad jag lärt mig nyligen är att om man gör det, får man en s.k. diesling-effekt, d.v.s. oljan exploderar p.g.a. kompressionen, vilket orsakar ett litet moln, högre
V0, och taskig precision.
I detta fall verkar det precis som motsatsen har hänt. Oljan verkar inte explodera i cylindern, men har sänkt gevärets effekt betydligt.
Efter några skott (kanske 10), Dogg Match, försvann molnen, och det gick att skjuta RWS Meisterkugeln igen utan problem, och baserat på kuldeformationen, kunde man se att
V0 hade ökat betydligt, dubblats är min gissning.
Alltså, detta måste vara någon skum anti-diesling effekt, och slutsatsen är att man ska inte droppa olja i cylindern, antingen blir det dieslingeffekt eller vapnet får urpissigt tryck.
/ Micke