Skjuta ute på vintern

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skjuta ute på vintern

Inläggav knut 15 okt 2008, 18:11

Hur bra är det för fjäder gevär att användas ute under vintern? Mår den dåligt av att komma in från kyla till värme? Rost? Bildas väl lite kondens eller vad det heter. Oljer, fetter?

K
knut

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 15 okt 2008, 18:21

Skall du använd att den längre tid i minusgrader kan det vara bra och använda ett fett som är läpat för minusgrader. Annars blir fettet stelt!
Kondens är inget större problem om man bara iaktar vanlig vapenvård. Dvs torkar av och ev lite olja på en trasa och drar över metalldelarna.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Skjuta ute på vintern

Inläggav Air Power 09 nov 2008, 14:26

Har beställt en ny bössa(Theoben SLR 98) o undrar följakligen om vapnet tar skada av att vistas länge ute i minustempraturer,om "gasfjädern" tappar i kraft eller om något annat händer.
Tacksam om någon kunde reda ut detta.
Air Power

Inläggav Daniel 09 nov 2008, 15:46

så det blev en Theoben SLR 98 ändå :-), vad kul, jag har inte skjutit ute i minusgrader än med min

men jag har skjutit där det varit ca +5 grader och märkte ingen skillnad.

Jag tror inte heller det blir någon skillnad vid minusgrader förutom att fingrarna blir kalla

eventuellt skapas det kondenser?, nån annan har säkert ett bättre svar till dig :roll:
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav scratch 09 nov 2008, 16:01

man skall nog se upp lite om man har haft vapnet ute när det det är kallt, för detta måste onekligen kyla ned metallen. När man senare kommer in med vapnet inomhus där det är plusgrader så kan det bildas kondens på vapnet då varmluft har en högre vattenångmängd än kall luft. Om ni känner igen effekten om man har glasögon och är ute när det är kallt. Så fort man kommer in i värme så immar glasögonen igen. så så fort man kommer in så bör nog vapnet torkas av eller oljas ordentligt innan man tar med sig vapnet ut så det inte blir rost på blåneringen. bara en tanke :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Air Power 09 nov 2008, 17:28

Daniel skrev:så det blev en Theoben SLR 98 ändå :-), vad kul, jag har inte skjutit ute i minusgrader än med min

men jag har skjutit där det varit ca +5 grader och märkte ingen skillnad.

Jag tror inte heller det blir någon skillnad vid minusgrader förutom att fingrarna blir kalla

eventuellt skapas det kondenser?, nån annan har säkert ett bättre svar till dig :roll:

Kondens skapas på alla vapen mem Theoben är ju litet speciella då dom har "gasfjäder".
Kall luft tar ju mindre plats s.a.s-Jämför intercoolersystem på turbomotorer.(går att pressa in mer luft i motorn).
Enl. mig blir ju effekten här den omvända? eller är jag helt ute o cycklar?
Har vi nån fysiker här? He he?
Air Power

Inläggav zeke-cool 09 nov 2008, 21:09

Om man använder Nycolube regelbundet för att skydda sina vapen mot rost på blåneringen så är man
garderad :!:

:smt064

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
zeke-cool

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav Air Power 10 nov 2008, 00:56

zeke-cool skrev:Om man använder Nycolube regelbundet för att skydda sina vapen mot rost på blåneringen så är man
garderad :!:

:smt064

För att följa länken så måste du registera dig.

Det var liksom inte blåneringens rostskydd jag var ute efter.Det är jun enkelt att handskas med,utan det var mer det speciella med Theobens "gasfjäder" jag undrade över.Ursäkta om detta inte framgick.
Air Power

Inläggav scratch 10 nov 2008, 02:28

Detta är säkert fel..då jag inte är någon kemist eller så men man kanske skulle kunna använda den almänna gaslagen pv=nRT. Om man håller alla faktorer konstanta förutom temperaturen och räknar med att temperaturen på gasen inne i gasfjädern sjunker från 24 grader till 0 grader celcius. Alltså från 296 kelvin till 272 kelvin så skall alltså trycket sjunka innuti gasfjädern med 7,25%. 1-(272/293)=0,0725 så om trycket där från början kanske är 24 bar så blir det nu ungefär 22 bar. Hur stor effekt skillnad detta gör har jag ingen aning om. Men egentligen är det nog bäst om en kemist uttalar sig för jag spekulerar bara hel vilt :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |