På egun är en Mauser 300SL ute. Det verkar var en sällsynt bössa, den första jag sett, och budet är f.n. uppe 121 Euro (62 bud), och det är tre dagar kvar. Kalibern är 4.5mm, och den har en underspännare och säkring. Stocken ser ut att vara en 'nästan' kopia av Diana 75 (eller är det tvärtom?), och kolven från en Anschutz 380. Jag misstänker att de är gjorda ungefär samtidigt. Verkar som den i original haft diopter eftersom den har kilbas. Så här ser den ut:
För att följa länken så måste du registera dig.
Någon som vet mer om dessa?
/ Micke
Edit: Mercedes Benz gjorde ju två modeller som hette 190SL resp. 300SL ("måsvingen"), på 50-60-talet, kan det finnas en koppling?
Hej Micke jag har lite info om Mauser 300sl. Du trodde att den hade diopter sikte original men det sämmer inte utan det är vanliga öppna sikten, se de gängade hålen framför där du sätter i skottet. Orginal stocken till denna skall vara i valnöt. Säkring ovan varbygeln. Gevärets längd 110 cm 1987 såldes detta Mauser 300sl på Hobbex för 1550 kr
jag har haft en sådan bössa , jag har den fortfarande kvar men jag vet inte vart jag har gjort av den , kvaliteten är ganska hög och de är mycket ovanliga.
Det är en trevlig bössa som inte utmärker sig på något speciellt sätt.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet* För att följa länken så måste du registera dig.
ja tycker den är snygg , saknar den faktiskt lite, jag sköt med den lite för 15 år sedan eller mer men jag skall försöka leta fram den när jag blir lite mer sugen för min är ganska nyskick fortfarande i orginalkartongen med frigolitinsats.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet* För att följa länken så måste du registera dig.
Buckshot: Den på egun gick för 165.50 Euro med 66 bud. Om din är i originalskick och i kartong gissar jag på minst 2000kr. Kan man ju leta lite i garaget för...
Ja absolut , det är att jag tror den ligger i källaren i min sambos föräldrars villa , och jag känner lixom att jag endå vill behålla bössan oavsett vad den är värd i pengar.
oki men bössan är inte usel att skjuta med då iaf vet att Mauser gör fina krutvapen men att dom gjort luftvapen visste jag inte man lär sig nåt nytt var dag
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42 AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42 AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44 Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44 FWB600 .177 7.9J sport dot