Som nybliven
FWB 300s-innehavare gick det upp för mig att geväret behövde en översyn och packningsbyte, senare också en test av en 10J-Etiennefjäder.
Så jag läste det mesta och tittade på videoklipp tills jag var på rätt mental nivå för uppgiften.
Dom första skruvarna och sprintarna gick exakt som beskrivet men sen blev det stopp.
Jag hade ett helsike att plocka ut glidpinnarna och var först på väg att ge upp för att lämna in den till Sportec, dom tar 500kr för service + delar så det hade ju inte varit hela världen förutom att jag inte får se skicket på innanmätet i mitt gevär. Till slut kom jag på att plocka ut bakre styrklossen och bända upp rekylvaggan tillräckligt så den biter på glidpinnarna, sedan knacka i änden med min lilla plasthammare och lite i taget kröp dom fram för att sedan enkelt kunna plockas ut. Möjligen fäst med någon loctite/epoxy.
Man firar nya triumfer som vapensmed

Resten gick som på räls och efter byte av genomruttna packningar skall det bli intressant att se hur olika fjädrar presterar.
För att följa länken så måste du registera dig.Edit:
Hoppsan, jag hade inte kommit så långt i tråden som till sidan 40 när jag gjorde detta men jag kan ju se det som en bekräftan på att jag inte tänkt och agerat galet när det gällde att få ut pinnarna.
Det enda som behövdes var ny pippackning, den gamla kunde pillas bort som torkat vax som beskrivet bakåt i tråden.
Lite rengöring och så vände jag fjädrarna, tyvärr lindade åt samma håll men byte till motlindade sker så småningom.
Smörjning tunt med molly k på fjäder, styrningar, upphak, rekylvagga och andra rörliga smådelar. Lite eller inget är bättre har jag läst.
Pistongen smordes med 5-40 motorolja av god kvalitet, duger det åt en bilmotor med ganska många kolvslag mellan oljebytena så skall det säkert räcka tills geväret servas igen. Motorolja föreslogs av Sportec som säger att
FWB skall vara tunt smord.