Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Callmenobody skrev:Baofeng 5RA+ gånger två
Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk
snajdarn skrev:Gissar på att jag köpte denna av Oden?...![]()
![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Oden skrev:snajdarn skrev:Gissar på att jag köpte denna av Oden?...![]()
![]()
Ja det stämmer nog.....Hoppas du blir nöjd
Silwer skrev:Ser trevlig ut.
Oden skrev:Kul att du hittade till forumet också
Etienne skrev:Den här:
En tubkikare. Leica APO-Televid 77, med "nytt" okular (20x-60x) av senare modell.
Detta är den dyraste optik jag någonsin köpt... Och baserat på det lilla jag kunnat testa kikaren denna kväll; också den bästa.
PALLE_H skrev:Etienne skrev:Den här:
En tubkikare. Leica APO-Televid 77, med "nytt" okular (20x-60x) av senare modell.
Detta är den dyraste optik jag någonsin köpt... Och baserat på det lilla jag kunnat testa kikaren denna kväll; också den bästa.
Ser intressant ut vad får man ge för en sådan kikare? och var?
Etienne skrev:PALLE_H skrev:Etienne skrev:Den här:
Ser intressant ut vad får man ge för en sådan kikare? och var?
Mycket.
Jag köpte min på UK-eBay.
Det finns lite olika varianter av dessa. Men ska man ha ett zoom-okular av nyare modell och APO-varianten (har ett system för att ta bort "chromatic aberration") i tipp-topp skick så är det väl i alla fall omkring 5-siffrigt, såvida man inte har lite tur.
De billigare varianterna och/eller de i sämre skick, utan APO med fasta objektiv går, ganska förväntat, att få lite billigare.
Ersättaren till denna, som kom ~2009, är ju ganska dyr den med... Det är inget man bara impulsköper kanske...
Det jag gillade med denna var att designen är ganska gångbar idag, även om det är en ganska gammal modell. Det finns ju Swarowski och annat från samma tid, men då ska man vara inne på retro-style om det ska vara något gångbart i vardagsrummet.
Etienne skrev:Nja, jag åkte på snordyr frakt, vilket drog upp priset lite. Men det var välpackat med hysteriskt mycket packmaterial för att absorbera stötar osv. Man vill ju inte att Posten ska förstöra såhär fina grejer med sin hantering.
Samtidigt så var det ett fint exemplar med en ganska användbar väska och ett okular av nyare modell. Dessutom har min rakt okular, vilket jag verkligen ville ha.
Jag fick ge cirka 7600 totalt. Men det är ju fördelen med att importera, samtidigt som man kanske tar lite risker. Jag betalar förvisso hellre lite extra på UK Ebay till någon med 100% positivt omdöme, och får Buyer protection m.m., än att gambla på blocket för säg 10 000 kronor....
Här är annars icke-APO-varianten på gång på Egun, utan okular. Ska man dock inte ha något superhögförstorande så är det ju helt OK. Det är ju liksom inte kassa grejer.
PALLE_H skrev:Det priset var än så länge mer överkomligt, men förstoringen hittade jag inte.
Etienne skrev:PALLE_H skrev:Det priset var än så länge mer överkomligt, men förstoringen hittade jag inte.
Förstoringen fastställs efter att du kombinerat det med ett okular.
De alternativ som finns är:
20x "wide"
32x "wide"
40x "wide"
40x "normal"
20-60x "zoom"
vixen skrev:Har köpt en kompis. Jag hoppas han ska få mig tillbaka på spåret igen. Har bara haft stora hundar tidigare, det här är en pytt.![]()
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster