Hur skjuta rekylfjäder för bästa precision? Tipstråd

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur skjuta rekylfjäder för bästa precision? Tipstråd

Inläggav Leopold 02 apr 2014, 20:17

Tänkte det kunde vara bra om vi delar med oss av vad som funkar bra med rekylerande fjäderbössor i allmänhet och i synnerhet de litet kraftigare gevären. Säkert blir det en del gammal skåpmat för de som varit med ett tag men skit samma. Jag gillar vapentypen skarpt och det vore kul om fler får uppleva glädjen att träffa där man siktar med dessa bössor.

Här är mina små erfarenheter hittills efter en del skjutande senaste åren.

1) I FT-ställningar typ sittande, se till att hitta en skjutställning där vänsterhanden (eller armvecket om man föredrar den mer ihopkrupna stilen) bär upp bössans hela vikt. Hitta balanspunkten och det är där hela vikten ska vila, tex på en knuten näve emellan framstocken och vänsterknäet. Kinden läggs mot kolvkammen utan att pressa för mycket, högerhanden ska *inte* trycka kolven mot axeln utan den enda uppgiften är att avfyra vapnet. Detta sker bäst med tummen och avtryckarfingret arbetande isometriskt, dvs man avfyrar med en lugn kniprörelse med tummen på motsatta sidan om greppet som inte rubbar vapnet ur läge. När skottet avlossas så kommer effekten att bli ungefär som om man hade ett semi-rekylfritt vapen, bössans rekyl går rakt bakåt och obehindrat. Samma principer gäller för stående och knästående såklart, A och O är att hitta en bekväm skjutställning där man kan slappna av under skottet.

2) I BR med stöd. Fungerar bara för mig om jag har stöd i framkant under eller strax framför balanspunkten på framstocken. Inget säckstöd i bakkant och axeln ligger emot litet lätt mot bakkappan. Annars lika som ovan, högran ska inte pressa kolven mot axeln och kinden ska inte pressas särskilt hårt mot kolvkammen. Isometrisk avfyrning även här, gör att det inte spelar någon större roll om det är 200g eller 2 kg avtrycksvikt. Främre stödet bör vara av typ sandsäck, har min fylld med .22LR patronhylsor för att den ska vara hyfsat lätt. Väldigt bra om man kan ordna ett lättglidande mellanlägg mellan säck och framstock så att bössan kan rekylera fritt rakt bakåt. Använder en påse av nylon med ett tunt lager hollowfill silikonbehandlat stoppningsmaterial, ger mycket låg friktion. Vänsterhanden har man under kolven där bak och används bara till att rikta in och stödja under inriktning och avfyrning.

Det är vad jag kommit fram till, ser fram emot att höra om andras erfarenheter! Man kan få dessa bössor att skjuta mycket bra med litet envishet.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Frank69 (03 apr 2014, 16:17), Anders78 (21 jul 2024, 14:17)

Re: Hur skjuta rekylfjäder för bästa precision? Tipstråd

Inläggav Görgen 02 apr 2014, 20:40

Det med att inte ha stöd bak fjädervapen har jag också märkt kan vara bättre både på min egen och andras.
Har hänt flera gånger när någon haft problem med spridning och bett mig att också testa och när jag då skjutit utan stöd bak så det samlat betydligt bättre.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav börne 02 apr 2014, 20:57

Just Isometrisk avfyrning lärde jag mig efter ett tag, vet inte om det var du Leopold som skrev om det här på forumet i nån tråd eller nån annan. Men läste i alla fall om det & provade & det fungerar kanon & känns som en självklart sätt att trycka av numera. Har ju nu också en PCP & jag gör likadant där då det känns rätt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Batistuta 03 apr 2014, 08:13

börne skrev:Just Isometrisk avfyrning lärde jag mig efter ett tag, vet inte om det var du Leopold som skrev om det här på forumet i nån tråd eller nån annan. Men läste i alla fall om det & provade & det fungerar kanon & känns som en självklart sätt att trycka av numera. Har ju nu också en PCP & jag gör likadant där då det känns rätt.

Det hade varit kanon med lite bilder/filmer och länkar till det ni pratar om, en bild säger mer än tusen ord :thumbupp:

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav thsu69 03 apr 2014, 08:27

Här har du väl fått med alla grunder,
väl formulerat dessutom :thumbupp:

Sen är ju problemet att varje fjäderbössa beter sig väldigt olika.
Jag har 3 st som jag anv ofta, men helt olika beteenden på dessa.
Som att börja om från början varje gång man byter vapen.

Men bra skrivet!

Leopold skrev:Tänkte det kunde vara bra om vi delar med oss av vad som funkar bra med rekylerande fjäderbössor i allmänhet och i synnerhet de litet kraftigare gevären. Säkert blir det en del gammal skåpmat för de som varit med ett tag men skit samma. Jag gillar vapentypen skarpt och det vore kul om fler får uppleva glädjen att träffa där man siktar med dessa bössor.

Här är mina små erfarenheter hittills efter en del skjutande senaste åren.

1) I FT-ställningar typ sittande, se till att hitta en skjutställning där vänsterhanden (eller armvecket om man föredrar den mer ihopkrupna stilen) bär upp bössans hela vikt. Hitta balanspunkten och det är där hela vikten ska vila, tex på en knuten näve emellan framstocken och vänsterknäet. Kinden läggs mot kolvkammen utan att pressa för mycket, högerhanden ska *inte* trycka kolven mot axeln utan den enda uppgiften är att avfyra vapnet. Detta sker bäst med tummen och avtryckarfingret arbetande isometriskt, dvs man avfyrar med en lugn kniprörelse med tummen på motsatta sidan om greppet som inte rubbar vapnet ur läge. När skottet avlossas så kommer effekten att bli ungefär som om man hade ett semi-rekylfritt vapen, bössans rekyl går rakt bakåt och obehindrat. Samma principer gäller för stående och knästående såklart, A och O är att hitta en bekväm skjutställning där man kan slappna av under skottet.

2) I BR med stöd. Fungerar bara för mig om jag har stöd i framkant under eller strax framför balanspunkten på framstocken. Inget säckstöd i bakkant och axeln ligger emot litet lätt mot bakkappan. Annars lika som ovan, högran ska inte pressa kolven mot axeln och kinden ska inte pressas särskilt hårt mot kolvkammen. Isometrisk avfyrning även här, gör att det inte spelar någon större roll om det är 200g eller 2 kg avtrycksvikt. Främre stödet bör vara av typ sandsäck, har min fylld med .22LR patronhylsor för att den ska vara hyfsat lätt. Väldigt bra om man kan ordna ett lättglidande mellanlägg mellan säck och framstock så att bössan kan rekylera fritt rakt bakåt. Använder en påse av nylon med ett tunt lager hollowfill silikonbehandlat stoppningsmaterial, ger mycket låg friktion. Vänsterhanden har man under kolven där bak och används bara till att rikta in och stödja under inriktning och avfyrning.

Det är vad jag kommit fram till, ser fram emot att höra om andras erfarenheter! Man kan få dessa bössor att skjuta mycket bra med litet envishet.
thsu69

Inläggav tranicos 03 apr 2014, 09:24

MYCKET intressant tråd för mig som nybörjare. Ser fram emot fler tips. :)

Vad har ni att säga om bipods som stöd?
Användarvisningsbild
tranicos

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Inläggav Don Tomaso 03 apr 2014, 10:17

Bipod fungerar inte på ett rekylerande fjädergevär, ialla fall om du vill träffa det du siktar på.
Ett fjädergevär behöver ett främre stöd som tillåter att bössan går rak bakåt med rekylen.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso

Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Inläggav Leopold 03 apr 2014, 10:46

Batistuta skrev:
börne skrev:Just Isometrisk avfyrning lärde jag mig efter ett tag, vet inte om det var du Leopold som skrev om det här på forumet i nån tråd eller nån annan. Men läste i alla fall om det & provade & det fungerar kanon & känns som en självklart sätt att trycka av numera. Har ju nu också en PCP & jag gör likadant där då det känns rätt.

Det hade varit kanon med lite bilder/filmer och länkar till det ni pratar om, en bild säger mer än tusen ord :thumbupp:

Ja vi får producera litet tydliga filmer på vad som visat sig funka för oss. Hittade en som Frank filmade i höstas, där sitter jag och skjuter BR 50m med min SAG AR1000. Främre stödet är en Caldwell-säck fylld med tomhylsor och så har jag en fleece-jacka över med ett halkigt innerfoder.

Tummen placerad rakt upp på motsatta sidan av avtryckaren för att få en så ren isometrisk rörelse som möjligt dvs att avtryckarfingrets kraft hålls emot av tummen genom hela avtrycksprocessen. Resten av fingrarna håller bara löst i kolvgreppet. Inte lätt att se men skottet går 12 sekunder in i filmen, därefter efterriktning. 20J brytbössa handlar det alltså om i detta fall, avtrycksvikt ca 800 gram. Rekylrörelsen syns knappt men kan anas i HD-upplösningsläget och helskärm.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Ulf 03 apr 2014, 15:10

thomas1969 skrev:Här har du väl fått med alla grunder,
väl formulerat dessutom :thumbupp:

Sen är ju problemet att varje fjäderbössa beter sig väldigt olika.
Jag har 3 st som jag anv ofta, men helt olika beteenden på dessa.
Som att börja om från början varje gång man byter vapen.

Men bra skrivet!

Håller med till fullo om Leopolds sammanfattning, likaså thomas1969 ang hur olika varje vapen beter sig/kräver av skytten.
I mina försök till "framgång" , så har detta med att hålla/fatta vapnet exakt lika för varje skott varit en ledstjärna .

Exv min HW80 i kal 6,35 FP tycker inte om att jag byter fattning/grepp mellan skotten om avsikten att träffa på samma ställe är målsättningen.
Inte heller att lägga förstocken på någon form av skjutstöd, UTAN att ha handen emellan. Gärna handleden på skjutstödet, och handen en decimeter framför.
HW97:an i 5,5 FP, är betydligt mer förlåtande ang grepp/fattning, men samma där med främre skjutstöd.

En annan olat jag har, är att jag håller oerhört löst/försiktigt med högerhanden kring pistolgreppet. Högern är mest på plats för att avtryckarfingret är monterat på den :lol: .
Alltså mina "hållpunkter" på en bössa är förstock och axel. Högerhanden funkar mest som en "styrning" bara.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav börne 03 apr 2014, 16:10

Också en sak jag kom fram till efter att jag fått tips på skjutklubben & även läst här att det är en fördel att ha handen under fjäderbössan när jag använder mitt skjutstöd. Håller handen på samma ställe som jag håller den när jag skjuter övriga ställningar & då träffade jag bättre, märktes en skillnad till det bättre direkt :thumbupp:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 03 apr 2014, 16:24

Batistuta skrev:

En liten enkel bild på hur jag gör... håller tummen vid vänster pil & när jag kramar av så kniper jag ihop pekfinger & tumme så att säga.
Bild

En annan sak som gör en hel del är ju att justera trycket tills man trivs med det.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Leopold (03 apr 2014, 19:29)

Inläggav hegge 03 apr 2014, 16:51

Jag har fått för mig att man ska hålla så lång fram på framstocken, typ vid stockskruvarna.

Den här killen säger 7-15cm framför varbygeln

För att följa länken så måste du registera dig.

Hur gör ni när ni står och skjuter?
hegge

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Inläggav hegge 03 apr 2014, 16:57

Oj, nu såg jag att leopold började med att besvara min fråga. Att man ska hålla vid balanspunkten vilket blir typ 1dec framför varbygeln.
hegge

Inläggav börne 03 apr 2014, 17:05

Håller man så långt fram låter ju mer som jaktställning. jag håller en liten bit framför varbygeln där jag har balansen på min bössa.

Här har du en bild på dom olika, jag håller mer som målskyttebilden till höger.

Bild
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav PALLE_H 03 apr 2014, 17:54

Mina slutsatser har varit att hålla så långt fram på framstocken som möjligt är det bästa.
Detta märktes till och med när jag använde stöd till 1377 som inte har särskilt stor rekyl.

Där man tror man ska hålla i mitten på framstocken funkar inte alls.
Hur kan det då funka med hamster som sitter långt bak???
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H

Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Inläggav börne 03 apr 2014, 18:28

Tror det är helt individuellt också... vi har en på MSG som skjuter jaktställning & han är överjävlig :-)

Man måste helt enkelt testa sig fram, men skadar ju inte att kolla hur andra gör & kanske testa nåt nytt.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Silwer 03 apr 2014, 18:38

individuellt, tex tummen uppåt är en personlig grej som även används av pcp skyttar för att de tycker det käns stabilare för dem helt nekelt.

Nä det här kan man nog bar ge vaga grundråd för, som att inte hålla för hårt i vapnet, och dels det som sades vila inte stocken mot nåt som är det minsta stumt, då studsar en rekylbössa, även mot sandsäckar, ha handen mellan.

Håller med att man nog kan titta på hur andra gör testa och sen välja ut vad man själv gillar och arbeta på det.

Så har iaf jag gjort och därav kommit fram tex till vilken sitande skjutställning utan stöd jag är bäst på, detta genom att på den tiden titta i engelska lv blaskor där de sköt FT, från början såg det ju vansinnigt ut tat krypa ihop som de gör men knäna up bla, MEN för mig visade det sig snabbt var bättre än jag gjort inna, för min kompis funkade det inte alls mins jag.

Stående kör en del med sk jägarmässig hållning för rörliga mål, handen ganska långt fram på framstocken, gubbe är ett sånt fall tex, det går inte alls bra för mig mot ett stationärt mål utan den klassiska målskyttestilen med handen långt bak på framstocken som stöd i olika vinkar på handen beroende på vapen gäller.

Så inte ens där kan man direkt säga vad som funkar, ni har ju sett gubbes ståtavlor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 03 apr 2014, 19:36

Jo det är nog väldigt individuellt vad man tycker fungerar bäst. Fast glöm inte bort vad just denna tråd handlar om, hur man kan få en *rekylerande* fjäderbössa att träffa där man tänkt i diverse skjutställningar br, ft. En del av exemplen vet jag handlar om skyttar som inte skjuter med denna vapentyp.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav hegge 03 apr 2014, 20:51

Aaa, ok tack för info! När man står som på bilderna ovan , alltså med kroppen parallellt med vapnet, då stödjer man kolven mer mot armen?

Om man står så som att kroppen är närmare mot en rät vinkel mot bössan med kolven mot axeln, är det bara för lite kraftigare krutbössor man gör så?
hegge

Inläggav börne 03 apr 2014, 20:57

Man försöker ju bli så stabil som möjligt då det är tavlor eller fallmål som är stilla man skjuter på. Vid jakt ska man snabbt kunna följa rörliga mål, därav en helt annan teknik.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Silwer 03 apr 2014, 20:57

Nä det är 2 olika typer av skjutställningar, den med handen långt fram på kolven är oftast mot rörliga mål, prova får du se, du kommker lätt kunna följa ett mål som rör sig jämfört om du använder den andra ställningen som används för skytte mot stationärt mål.

MEN som skrivet det är inte alltid lika för alla, men blanda inte in andra typer av vapn här, detta är vad man även använder om det är rekylfria vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 10 jun 2014, 23:48

Jag har försökt skärpa upp mig ytterligare några snäpp senaste veckorna när det gäller skyttet med min 20J ar1000. Så här kommer ett tips ytterligare att lägga till högen av saker som kan spela roll:
- använd inga onödiga muskler! Låter självklart och enkelt men det kräver en hel del träning visade det sig, man tänker inte på hur man spänner sig på alla möjliga ställen.

Jag har väl vetat om detta länge men nu isolerade jag envist just denna faktor och det visade sig minst lika viktigt som inom pistolskyttet. Man får gå igenom hela kroppen i de olika skjutställningarna och kolla så att alla onödiga muskler verkligen är helt deaktiverade. Förvånansvärt få muskelgrupper behöver aktiveras och ju färre desto bättre.

Tex har jag en tendens att spänna höger skinka när jag skjuter stående, helt onödigt och bara stör. Likaså vänster överarm i sittande FT, "bara" att sluta med det så blir det mycket bättre resultat nästan på direkten. Bössan ska hållas som en nyfödd unge och med den bilden i huvudet är det ganska lätt att identifiera meningslösa muskler.

Särskild eftertanke krävs för högernäven med avtryckarfingret och det är lika känsligt som vid pistolskytte men helt annorlunda vad för muskler som ska jobba och vilka som ska vara helt avslappade. Testa om ni inte redan gjort det!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Batistuta 11 jun 2014, 07:38

Leopold skrev:Jag har försökt skärpa upp mig ytterligare några snäpp senaste veckorna när det gäller skyttet med min 20J ar1000. Så här kommer ett tips ytterligare att lägga till högen av saker som kan spela roll:
- använd inga onödiga muskler! Låter självklart och enkelt men det kräver en hel del träning visade det sig, man tänker inte på hur man spänner sig på alla möjliga ställen.

Testa om ni inte redan gjort det!

Att vara avslappnad är viktigt, i vintras under hårdträning i stående skytte märkte jag att det blev bättre när jag var lite trött (skjutit 25 skott) Då slappnade jag av, jag pratade med Leif om det och han sa att en del elitskyttar sprang en runda innan det var dags för tävling. Spänningar släpper etc.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Anders78 21 jul 2024, 14:21

Det är intressant att leta runt i det här gamla biblioteket efter svar på frågor och funderingar man har, eller rent av tips på förbättringar som i ovan gamla tråd.
Man vet nog teoretiskt att man ska göra lika och hålla lika varje gång, men ibland är det dom små fina detaljerna man inte tänkt på som kan vara avgörande.
Anders78

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Weirauch HW30s

Inläggav Knotvillage 03 aug 2024, 10:40

Don Tomaso skrev:Bipod fungerar inte på ett rekylerande fjädergevär, ialla fall om du vill träffa det du siktar på.
Ett fjädergevär behöver ett främre stöd som tillåter att bössan går rak bakåt med rekylen.

Nu kanske en FWB300SU faller in lite mellan fjäder och PCP men på mitt kör jag bipod och skjuter sockerbitar på cirka 38 meter, men som sagt har ju liten inbyggd rekyldämpare. Ska ev. montera bipod på HW30S 7.5j så då får jag återkomma hur det funkar.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW30S .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW40 .177
Weihrauch HW45 .177
Umarex 850 M2 .177
Användarvisningsbild
Knotvillage

Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |