Bössa AR 1000 @ 19 J
Sikte MTC Viper 10x44
Ammo H&N FTT 4.52
73 meter sittande
FT-ställning
Litet bråkigt väder med regn och växlande vindstyrka snett bakifrån vänster. 13 skott.
För att följa länken så måste du registera dig.Ny inskjutningstavla idag med mina sista H&N FTT 4.52 som visat sig funka fantastiskt fint på sistone. Målet med dagens övning var att kalibrera kulbanan på div avstånd, nollat på 37 meter. Blev överraskad att se hur fint denna kula följer skjuttabellen för den betydligt lättare Crosman Premier Lite. Träffbilden är litet låg men det berodde på att jag slarvat när jag klickade in mig visade det sig nu när jag kom hem och kollade mina noteringar. Nya tester krävs under bättre förhållanden. Alla avlossade skott träffade tavlan i alla fall, en seglade iväg med vinden och träffade stolpen jag tejpat upp tavlan på... sk "stolpskott"
En stor poäng med att köra på litet längre avstånd är att träna absolut avtrycksdisciplin plus att få litet känsla för hur vinden jäklas med en...

En annan väl så viktig poäng är att kolla hur pass stabila kulorna är. Håller träffbilderna ihop någorlunda på längre håll under vindpåverkan så lär det inte vara några problem upp till 50 m.
Sedan testade jag några tavlor med H&N FTT 4.50 som var det enda tobbe hade hemma igår men det gick betydligt värre... var och varannan kula laddade såpass lätt att de nästan laddade utan motstånd och då blir det inget bra.
Som det verkar nu så har jag alltså två bra kulsorter som dessutom råkar ha nästan identisk kulbana (otroligt praktiskt): Crosman premier Lite (0.51 g) och H&N FTT (0.56 g). Den senare ger mindre flyers så det blir kul att se vart detta kan leda.