av Micke 08 jan 2009, 21:45
OK, Jag lovade ju återkomma med mina kommentarer m.m. om detta sikte, och här kommer de preliminära resultaten från domarduon (jag och en spegel),i Östhammar:
Allmänt
Märke: Tasco (står på siktet) eller Superior (namnet i manualen). Tasco är utsuddat på bilderna på Dealextreme.
Modell: ?
Förstoring: 6 till 24 X
Objektiv: 50mm linsdiam.
Okular: 37mm linsdiam.
Vikt: 1020g
Längd: 40.5cm
Rördiameter: 25.4mm (1”)
Pris: USD 59, ca 475 SEK
Länk till Dealextreme: För att följa länken så måste du registera dig.
(bilder m.m.)
Leverans:
27/12: beställdes av Dealextreme, på kvällen (natt hos leverantören)
till 3/1: status ”Waiting for supplier” (+4 arbetsdagar).
5/1: inlämnat Posten i Hong Kong (+1 dagar)
7/1: ankom Sverige (+2 dagar)
8/1: ankom Östhammar(+1 dag)
9/1: uthämtat.
Totalt 9 arbetsdagar i leveranstid.
Gratis skeppning från Hong Kong (!)
Belysningen
Belysningen i riktmedlet kan väljas grön eller röd. Detta görs med vredet ovanpå okularet. Det finns 5 olika belysningsgrader för resp. färg, vilket regleras genom att skruva vredet ovanpå okularet i 11 snäpplägen (mittläget ger ingen belysning).
Kommentarer:
1. Det är mycket liten skillnad mellan de olika belysningsgraderna, och i mitt tycke är redan svagaste belysningen för stark.
2. Markeringen på vredet för belysningen är ologisk. Vrider man vredet ett snäpp medurs får man den svagaste gröna belysningen. Vrider man det däremot ett snäpp moturs får man den starkaste röda belysningen.
3. Hela tornet/vredet för belysningskontrollen lutar några grader åt vänster (syns inte om man inte tittar mycket noga).
4. P.g.a. att det är så många streck i siktet, i synnerhet undre delen, blir det en ren ”julgranseffekt” med belysningen, och jag betvivlar att den är användbar till något.
5. Håller man ögat (för) nära siktet, med belysningen på, belyses även monteringsringarna för linserna i siktet. Problemet är att detta är ett mycket långt sikte (40.5cm), varför det inte är möjligt att placera det så lång fram man önskar.
Riktmedlet
Mil-dot, med en skum trappa på nedre delen som kanske har en funktion om man ska skjuta på längre avstånd. Om man bortser från den skumma trappan är själva korset ändamålsenligt och bra.
Justeringsrattarna är graderade så ett snäpp flyttar siktet 1/8”. Eftersom manualen (se rubrik ”Manual”), inte gäller för detta sikte vet jag inte på vilket avstånd ett snäpp ger 1/8” i skillnad. För de sikten den refererar är det ev. 100 yards.
Varför man inte valt att gradera justeringrattarna i mil-dot vet jag inte, men sannolikt finns siktet med graderingar i tum, och man har detta som standard. Vid leveransen satt upp/ner-ratten lite löst, vilket jag enkelt kunde skruva fast med en instrumentmejsel. Man skruvar punkten där kulan träffar mot riktpunkten, och inte tvärtom som på tyska sikten.
Man kan inte låsa inställningsrattarna i position, vilket innebär att man relativ lätt och av misstag flytta deras positioner. Vidare finns inga referenspunkter på siktet för inställningarna, som, t.ex. två små prickar.
Avståndsjusteringen
Man vrider ringen runt objektivet för att justera avståndet/skärpan gradering mot en punkt från 15 yards till oändlighet. Man kan vrida ringen till kortare avstånd, och jag bedömer att det är möjligt att få skärpa ner till ca 10m, om man korrigerar med ringen runt okularet. Ringen för avståndsjustering går lite trögt, men inget allvarligt.
Förstoringsringen
Man kan justera detta sikte mellan 6 och 24 gångers förstoring med ringen framför okularet. Denna inställning fungerar bra.
Infästningar
De infästningar som var med för montering av siktet är två enkla fästen med bara enkla skruvar. Jag har svårt att tänka mig att dessa klara av att hålla siktet på plats när ett kraftigt luftgevär rekylerar, och ännu sämre om man monterar dessa på ett krutvapen. Köpte ett bättre fäste från samma leverantör i samma leverans, vilket kostade ca 80SEK.
Manual
Av många manualer jag sett i mina dagar, leder denna med hästlängder varandes den sämsta jag sett. Modellen på det levererade siktet finns inte med i den lilla A5 pamflett som kallas ”Instructions”. Instruktionerna består av lite allmängiltigt svammel varav större delen inte är tillämpliga för just denna modell av kikarsikte och dessutom på bristfällig engelska.
Övrigt
Ett par vanliga linsskydd levererades med siktet. Alltså två ”huvar” med två elastiska band emellan för att hålla dem på plats.
En liten larvig putsduk var med.
Inskjutning
Detta var en vetenskap. Monterade siktet på min FWB300S, och började skjuta in siktet. Först var det en ren konst i form av en egenutvecklad tvåhandsoperation att få dit kulorna i loppet, sedan visade det sig att siktet sköt långt nere till vänster. Så jag rattade vilt på känn, men det blev inte mycket bättre. Så jag provade att vända på infästningen, om det var fel på den. Men kulorna träffade fortfarande nere till vänster. Det hjälpte inte ens att jag drog justeringsskruvarna till sina bägge ytterlägen.
Så jag ställde bägge justeringsvreden i mittläge, och fick schimsa med två lager fint tyg på bakre infästningen för att komma i närheten. Efter detta kunde jag finjustera med höjd/sidovreden, till dess riktpunkten överensstämde med träffpunkten.
Optik
Jag har ingen större erfarenhet av olika sikten och deras optik, men den spontana kommentaren är att det inte finns något att anmärka på. Optiken är med mina referenser helt OK.
Att beakta
Detta är ett mycket långt kikarsikte (drygt 40cm), och med stor objektivdiameter (OD på objektivet är knappt 6cm). Alltså, om man har ett gevär med laddlucka och laddarm blir det mycket svårt att placera siktet så att geväret går att ladda, vidare är siktet så långt att om man har ett gevär med brytpipa finns risken att man måste placera siktet så långt bak att skjutställningen blir obekväm.
Siktet väger över 1kg, vilket är mycket, men det är knappt märkbart när man skjuter. Har man ett lätt gevär och skjuter stående, kan jag tänka mig att det har betydelse/märks.
Slutsatser
Detta är en perfekt grunka att ge bort till en tonåring. Häftig belysning, stort, långt o.s.v. Ren ’sniperkänsla’. Det gäller bara att se till att man kan ha det på det gevär man avser p.g.a. längd och objektivdiameter (se ”Att beakta”). Det har en del konstruktionsmissar, och ger allmänt intrycket av ’halvdan kvalitet’, men det fungerar. Mitt krävde en hel del specialpulande för att få allt att fungera.
Nu har jag öst galla över en massa saker. Men vad förväntar man sig för 500kr och gratis skeppning från Hong Kong? Personligen tycker jag detta sikte är väl värt pengarna, men som sagt, mer en häftig pryl för tonåringar än något precisionsinstrument för dito skytte.
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke
-
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
- Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
-
-