Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Superbee skrev:Sitter och tänker på vad vi som är intresserade av den "folkliga grenen" av fallmålsskytte, (Svensk HFT) kan hitta på för att det ska kunna arrangeras lite mer träffar (eller, "tävlingar" om det är viktigt)
Vad sägs om att (vi) deltagarna får dra sitt strå till stacken genom att offra ca 15-30 minuter före och efter skjutningen där man hjälper till med t.ex. att sätta upp mål till banan och plocka ihop/städa efter genomförd träff/tävling?
Jag tror inte att vi "airgunners" är så bortskämda att det alltid ska vara "dukat bord" och bekvämt(eller är vi ett gäng jästa och lönnfeta gubbar/kärringar?)
Incitament för att hjälpa till skulle t.ex. kunna vara att man som tack för sitt arbete vid "regelrätta tävlingar" får en reducerad avgift, ponera 20 kr istället för 50-100 kr...eller så kanske det räcker som incitament att det faktiskt skulle arrangeras lite fler tävlingar om det finns folk som hjälper till...?
Om man hjälps åt tycker jag inte att följande uppgifter är speciellt jobbiga:
* Röja bana från grenar etc
* Sätta upp/plocka ihop fallmål
* Städa/åka med sopor efter ev. förtäring
Är kostnaden för fallmål ett hinder för våra arrangemang?
Man kanske kan tänka sig att köra tävlingar/arrangemang där man skjuter på enklare mål t.ex. spinners för att kapa kostnader?
Batistuta skrev:Superbee skrev:Sitter och tänker på vad vi som är intresserade av den "folkliga grenen" av fallmålsskytte, (Svensk HFT) kan hitta på för att det ska kunna arrangeras lite mer träffar (eller, "tävlingar" om det är viktigt)
Vad sägs om att (vi) deltagarna får dra sitt strå till stacken genom att offra ca 15-30 minuter före och efter skjutningen där man hjälper till med t.ex. att sätta upp mål till banan och plocka ihop/städa efter genomförd träff/tävling?
Jag tror inte att vi "airgunners" är så bortskämda att det alltid ska vara "dukat bord" och bekvämt(eller är vi ett gäng jästa och lönnfeta gubbar/kärringar?)
Incitament för att hjälpa till skulle t.ex. kunna vara att man som tack för sitt arbete vid "regelrätta tävlingar" får en reducerad avgift, ponera 20 kr istället för 50-100 kr...eller så kanske det räcker som incitament att det faktiskt skulle arrangeras lite fler tävlingar om det finns folk som hjälper till...?
Om man hjälps åt tycker jag inte att följande uppgifter är speciellt jobbiga:
* Röja bana från grenar etc
* Sätta upp/plocka ihop fallmål
* Städa/åka med sopor efter ev. förtäring
Är kostnaden för fallmål ett hinder för våra arrangemang?
Man kanske kan tänka sig att köra tävlingar/arrangemang där man skjuter på enklare mål t.ex. spinners för att kapa kostnader?
Ska man ha en tävling så är det rätt mycket jobb före en sådan, inte bara o slänga ut lite mål. Men jag förstår din tanke. Sedan verkar de som är intresserade av HTF inte vara så aktiva eller många, de flesta som höll igång innan kör ju FT istället, roligare?. Men finns det några eldsjälar så kan säkert intresset vakna till liv igen.
Vi kör lite HTF i MSG ibland och det är vår största eldsjäl som drar i det. PäranSom sagt ska man få något gjort får man göra det själv.
Johanna skrev:Jag med familj och några till har arbetat inspirerat vid våra träffar och tävlingar med PLVK senaste året!
Helt frivilligt och ideellt!
Banläggningen mm har skötts av Marksman! Både HFT, FT och jaktstig!
Klockrena, roliga banor!
Det som krävs är att några engagerar sig lite extra och delegerar arbete till andra!
Sedan är det ALLTID välkommet att andra erbjuder hjälp!
Vad det gäller kostnader för att delta så har vi försökt hålla ner dessa!
Fungerar utmärkt i PLVK!
Kram!
![]()
![]()
Superbee skrev:Vad är det som du menar är så mycket jobb?
Jag tänker på följande, har jag missat något?
Planering:
Inbjudan
Planera bansträckning och stationsordning
Förberedelse innan skjutpasset:
Meka med ev. trasiga mål
Röja bansträckning
Placera ut mål och stationer
Grovt dela in föranmälda i skjutgrupper
Skjutpasset:
Uppstart och säkerhetsgenomgång
Skjutning
Räkna poäng
Plocka ihop/städa
Ev. Prisutdelning/avslutning
Åka med sopor på tippen
För övrigt är det 50% mer arbete att köra med 45 mål istället för 30
Superbee skrev:Vad sägs om att (vi) deltagarna får dra sitt strå till stacken genom att offra ca 15-30 minuter före och efter skjutningen där man hjälper till med t.ex. att sätta upp mål till banan och plocka ihop/städa efter genomförd träff/tävling?
gubbe skrev:Superbee skrev:Vad sägs om att (vi) deltagarna får dra sitt strå till stacken genom att offra ca 15-30 minuter före och efter skjutningen där man hjälper till med t.ex. att sätta upp mål till banan och plocka ihop/städa efter genomförd träff/tävling?
Du är naiv om du tror att det är så enkelt att ordna en tävling.
Superbee skrev:När jag höll på med jakt i bågskytte var det "nära noll arbete" att genomföra och skjuta en jaktstig. Själva banan/stigen var då statisk under en hel säsong och ALLA i hela klubben hjälpte till vid vår och höst för att fixa, det fungerade kanon!
Silwer skrev:Det är ju lite så de har där i norr, ja alltså allt går at styra upp för att alla vill var med.
Det är trögast absolut i Mellansverige som det verkar, här är det mest elitsatsningar, och inget fel i det men tja lite folkligt vore ju kul med.
Nej, jag har inte slagit i huvet:-) , jag tycker verkligen så.
Batistuta skrev:Jo men det är bara att följa Johannas trådar och se hur mycket arbete som ligger bakom.
Superbee skrev:Tack för ditt inlägg i debatten och din åsikt, personangrepp kan du däremot skippa, blir trevligare så.
gubbe skrev:Superbee skrev:Vad sägs om att (vi) deltagarna får dra sitt strå till stacken genom att offra ca 15-30 minuter före och efter skjutningen där man hjälper till med t.ex. att sätta upp mål till banan och plocka ihop/städa efter genomförd träff/tävling?
Du är naiv om du tror att det är så enkelt att ordna en tävling.
Silwer skrev:Men det käns dels som att på vissa platser är de tviktigt med prestigen
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst