Vad kan vi göra för att stötta Jaktstig Luftgevär ("HFT")

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad kan vi göra för att stötta arrangörer av "HFT"

Inläggav ogster 12 apr 2014, 21:47

Superbee skrev:Sen kommer ju knäckfrågan, ska vi verkligen kalla skytteformen för HFT?
Då blir det ju nästan lite självtvingande att anpassa sig efter de utländska reglerna.

Finns det någon som har ett bra förslag på namn för skytteformen? (ej nedlåtande t.ex. "vedbo regler", det tillför noll och inget till vår hobby)
Jaktstig?
Airgun Hunting Target AHT?

edit:
Airgun Hunting Path
Airgun Hunting Trail

Nu gör du en tankevurpa.

Dom gamla "vedbo reglerna" har alltid hetat FT men när nu några införde internationella regler så var deras tanke att det gamla skulle skrotas så därför tog dom namnet med sig.

Det ska heta FT dom får väl döpa sitt internationella FT till IFT eller nått liknande
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav janned 12 apr 2014, 21:48

Superbee skrev:Sen kommer ju knäckfrågan, ska vi verkligen kalla skytteformen för HFT?
Då blir det ju nästan lite självtvingande att anpassa sig efter de utländska reglerna.Finns det någon som har ett bra förslag på namn för skytteformen? (ej nedlåtande t.ex. "vedbo regler", det tillför noll och inget till vår hobby)
Jaktstig?
edit:
Airgun Hunting Path
Airgun Hunting Trail

Är det därför du försöker komma på engelska namn på de hela....?
Bild
Användarvisningsbild
janned

Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 21:50

Låtee ballare med engelska ;)
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 21:52

Skämt åsido, tanken är främst att hitta ett namn som gör att vi slipper drabbas av "historia och gammalt groll".
Starta om på ny kula så att säga ;)
Användarvisningsbild
Superbee

Re: Vad kan vi göra för att stötta arrangörer av

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 21:57

ogster skrev:
Då blir det ju nästan lite självtvingande att anpassa sig efter de utländska reglerna.

Finns det någon som har ett bra förslag på namn för skytteformen? (ej nedlåtande t.ex. "vedbo regler", det tillför noll och inget till vår hobby)
Jaktstig?

edit:
Airgun Hunting Path
Airgun Hunting Trail

Nu gör du en tankevurpa.

Dom gamla "vedbo reglerna" har alltid hetat FT men när nu några införde internationella regler så var deras tanke att det gamla skulle skrotas så därför tog dom namnet med sig.

Det ska heta FT dom får väl döpa sitt internationella FT till IFT eller nått liknande

Det är lättare att ändra sig själv än att få någon annan att ändra på sig.

Nytt namn ger nya friska förutsättningar :)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Silwer 12 apr 2014, 21:57

Visst jaktstig kan låta som nån larvig syselsättning mot Hunting Target eller nåt, men alltså huvudsaken är ju innehållet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 22:01

Det har du helt rätt i, men vi måste se till att särskilja från jaktstig med hagel etc.
Så säger vi Jaktstig Luftgevär är jag iaf nöjd :)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Batistuta 12 apr 2014, 22:10

ogster skrev:Det är enkelt, tillochmed väldigt enkelt att ordna en tävling efter dom gamla reglerna.
10st stationer med 2 mål på varje som man får sätta upp hursomhelst går väldigt fort, att sköta en exelfil i sekretariatet kan vem som helst lära sig så jag ser inte vad problemet är då det gott utmärkt så många gånger förut?

Om det nu är så enkelt varför anordnar du inte någon tävling? Tycker det är dags att visa lite verkstad istället för att snacka hela tiden.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
janned (12 apr 2014, 22:19), börne (12 apr 2014, 23:20)

Inläggav janned 12 apr 2014, 22:25

ogster skrev:som man får sätta upp hursomhelst

hursomhelst...hur blir det med säkerhetstänket då ....? :?
Bild
Användarvisningsbild
janned

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 22:28

janned skrev:
ogster skrev:som man får sätta upp hursomhelst

hursomhelst...hur blir det med säkerhetstänket då ....? :?

Tror inte Ogster menade att man ska skita i säkerheten.
Hur tycker du att vi kan få igång denna breddning av skyttet genom att alla bidra positivt?
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Silwer 12 apr 2014, 22:33

Nån form av sunt förtnuft måste det väl finnas, hur klarade ni er förr annars innan man ens visade upp om man ens hade licens eller inte?

Att hindra försök till breddning för folkliga tillställningar tror jag är att bita sig i arslet, för jag vet inte om nån direkt är sur på att ni bygger banor med flera svårighetsgrader osv, utan mer att vad kan man lättar få ihop, är det möjligt ens.

At tskriva att det är helt omöjligt som vissa leder ingenstans, och heller inte som jag såg på en anna plats att man inte öht skulle ha nånting mer än skytte vid sommarstugan med olovliga vapen så att säga, det är 2 vägar som iaf inte ger nåt framåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav janned 12 apr 2014, 22:37

Superbee skrev:
Hur tycker du att vi kan få igång denna breddning av skyttet genom att alla bidra positivt?

Nä, de tror inte ja heller, men man får lite känslan av lite "hillbillystuk" på de hela....ja vet inte!! :roll:
Bild
Användarvisningsbild
janned

Inläggav Silwer 12 apr 2014, 22:41

Så har det varit förr i många år, sen 90tal.

Det här du ser nu är helt nytt i princip, inget av det har förekommit om du bara backar några år.

Och inget hindadrar de som gillar att tävla i int FT heller och ta poäng i ligan eller vad nui det heter.

Men hur många är de ärligen om man ger det några år, tänk på att 50 tusen säkert behövs bar i utrustning och så ska du kunna skjuta utavhelvete bra med där för att ha nåt med saken ens att göra.(FT 12FPE klassen PCP)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 22:45

janned skrev:
Superbee skrev:

Nä, de tror inte ja heller, men man får lite känslan av lite "hillbillystuk" på de hela....ja vet inte!! :roll:

Jag tror att alla vinner på att vara positiva, konkreta och att visa respekt.

Mvh
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Ulf 12 apr 2014, 22:50

Silwer skrev:At tskriva att det är helt omöjligt som vissa leder ingenstans, och heller inte som jag såg på en anna plats att man inte öht skulle ha nånting mer än skytte vid sommarstugan med olovliga vapen så att säga, det är 2 vägar som iaf inte ger nåt framåt.

Var lite utifrån detta vi statade PLVK.

HFT...vi kallar vår motsvarighet Jaktstig/Fallmålsskytte pga ett vettigt namn som förankras i det förbund som fanns tillgängligt med verksamheten när vi startade upp. Tillika medger licensmöjlighet för intersserad.

Personligen anser jag originalversionen av HFT där man inte får ändra siktet för att få klar sikt som ytterst oetisk av humanitär synpunkt mot viltet. Finns väl inge vettig jägare som skjuter på ett villebråd med galet inställt optik ? (men det är enbart MIN egen åsikt, har inegt med vad de engelska tävlingsreglementet avser)

FT...kallades då senare vår skytteform, en annat namn, men med samma lika reglemente som övriga svenska klubbars.

Idag...FT är nåt helt annat än ovan nämnda. Kan bara njuta av att vapensalget äntligen berikats med ytterligare en skyttegren.
BR...är på G i några föreningar som annan skyttegren , kanon :-)

Åter till "gamla FT"/vedbo/jaktstig name it : för att bejaka och bevara denna enklare skytteform ala fingerad jakt, är inte svårare än att arra tävlingar/träningar för vem som helst. Studiecirkelformatet funkar utmärkt . Vill man då utveckla, bildar man förening om man exv vill få Kungliga Stämpeln att akrediteras för utfärdande av Föreningsintyg som bör/kan leda till vapenlicens.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav janned 12 apr 2014, 22:52

Superbee skrev:
janned skrev:
Superbee skrev:

Mvh

Ja, jag är positiv som fan, jag jobbar på för vårat SSM i FT i MSG!! :Thumbupp:
Bild
Användarvisningsbild
janned

Inläggav Superbee 12 apr 2014, 22:55

janned skrev:
Superbee skrev:
janned skrev:
Superbee skrev:

Mvh

Ja, jag är positiv som fan, jag jobbar på för vårat SSM i FT i MSG!! :Thumbupp:

Kanon :thumbupp:
Användarvisningsbild
Superbee

Re: Vad kan vi göra för att stötta Jaktstig Luftgevär ("HFT"

Inläggav päran 13 apr 2014, 02:17

Det som tar tid vid vilken fält tävling som helst är reket av stationer för lämpligt avstånd och säkerheten ,gör man
Något fel där och något skulle hända är du uthängd direkt .man är skyldig att följa säkb om det är luft eller krut
Allt finns där o är polisens bibel .
Visst det kan gå fort vid en klubb tävling utan pinnar och på en liten yta att sätta ut en 20 mål men den banan blir
Oftast inte speciellt svår eller inspirerande .
Vi har våra klubb tävlingar över 15-21 mål varje månad och då kör vi lite annorlunda regler ,det är bara o komma o
Vara med o testa då , samma sak vid detta ssm finns banor i alla svårighets grader.
Detta är dock den sista stora tävling som jag bland annat är med o roddar pga andra intressen o hälsa .
Så ogster o superbee kom ner till blekinge o skjut o fiska :)
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav ogster 13 apr 2014, 06:38

Batistuta skrev:
ogster skrev:Det är enkelt, tillochmed väldigt enkelt att ordna en tävling efter dom gamla reglerna.
10st stationer med 2 mål på varje som man får sätta upp hursomhelst går väldigt fort, att sköta en exelfil i sekretariatet kan vem som helst lära sig så jag ser inte vad problemet är då det gott utmärkt så många gånger förut?

Om det nu är så enkelt varför anordnar du inte någon tävling? Tycker det är dags att visa lite verkstad istället för att snacka hela tiden.

Jag har varit med och annordnat tävlingar åt Laxå i många år, oftast har vi varit ett fåtal som byggt upp allt dagen innan tävlingen och det har gott väldigt fort/enkelt.

Senaste året infördes nya regler men dom som gjorde detta valde att göra annat än att bygga banor så det resulterade i att ett fåtal fick bygga upp en bana med 45mål, eftersom ingen av oss som byggde banorna kunde nya reglerna blev det massa fel som det klagades på.

Det fanns heller ingen som hade tid/ork att fixa ett inskjutnings/plinknings område och där fick vi ännu mer kretik, minns mycket väl hur MartinW stod och kallade allt patetiskt...

Så varför tycker du att jag ska visa lite mer verkstad?

Nu får dom som vill driva det här fixa allt själva, Laxå består av ett fåtal sportskyttar och större delen är jägare så det ska bli kul att se hur detta slutar.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Batistuta 13 apr 2014, 07:29

ogster skrev:Så varför tycker du att jag ska visa lite mer verkstad?

Nu får dom som vill driva det här fixa allt själva, Laxå består av ett fåtal sportskyttar och större delen är jägare så det ska bli kul att se hur detta slutar.

Eftersom du är en av de som vill ha "HTF" enligt den gamla modellen, vill man att det ska hända något får man oftast ta tag i det och inte lita på andra. Och enligt dig är det ju hur enkelt som helst att anordna en tävling. Ut med några mål och en excelfil så är det klart. Ordnar du tävlingen så kommer jag, det lovar jag. Allt skytte är av intresse för min del det kvittar vilket namn det har.

Jag hoppas verkligen att Superbee kommer igång med sin "HTF" tävling. Jag hejar på alla som gör någonting och inte bara sitter bakom tangentbordet................

Air Arms EV2 .177 FAC
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Inläggav Batistuta 13 apr 2014, 07:45

Silwer skrev:S tänk på att 50 tusen säkert behövs bar i utrustning och så ska du kunna skjuta utavhelvete bra med där för att ha nåt med saken ens att göra.(FT 12FPE klassen PCP)

50 000:- i utrustning, vad ska du ha för rymdgrejor då?

De flesta som börjar med det skytte vi håller på med kommer med en gammal BSF, BSA eller liknande och klarar sig bra med den. Blir intresset större köper man bättre grejor som i vilken annan hobby som helst. Jag har tre riktigt bra bössor på licens som jag använder i FT och tre kikarsikten. Räknar jag ihop vad jag gett för dem (licenser, vapenskåp osv) så blir det ca 27 000:- och då är det bra grejor.

Den som vi rankade bäst i klubben 2013 kör med sin HW30 och ett kikarsikte för någon tusenlapp. Rankingen grundar sig på våra interna klubbtävlingar som vi har varje månad.

Air Arms EV2 .177 FAC
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Inläggav a_gunther 13 apr 2014, 07:51

Jag välkomnar att det kommer in mer former av luftvapenskytte både i föreningen och ute landet.
Men jag kommer inte att jobba för det. Vill man att saker ska hända och gå åt det håll man själv vill så får man jobba för det. Det kan jag säga av egna erfarenheter. Skulle inte jag ha jobbat för att få in FT inom Svenska Skyttesportförbundet och att det hände. Då hade jag inte varit kvar inom luftvapen skyttet idag. Det är en sak som är säker.
I föreningen (Laxå Skytteföreningen) så har vissa framfört att jag tänker inte jobba för det "Nya FT". Men när jag då tycker att jag inte tänker jobba för det "gamla FT" då skjuter jag föreningen i sank. Vid vårt senaste möte framförde jag styrelsen i Laxå skytteförenings åsikt om vilka skytteformer som ska bedrivas i föreningen. Och det finns plats för "det gamla FT", men ingen vill vara ansvarig för det. Och sedan när det blev årsmöte i förening varför kom då ingen och sade sin mening om hur fel allt har blivit.

Anders Günther
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav gubbe 13 apr 2014, 08:34

Kan någon vara snäll och beskriva vad som skiljer FT och HTF. FT reglerna kan jag väl någorlunda men vad är det som gör HTF så enkelt och folkligt?

Jag kan för mitt liv inte förstå vad en del upplever så svårt och skrämmande med "nya" FT. Elitsatsning skrivs det ofta om, är det dom få som går i 16J klassen som räknas till denna skara? Dom övriga klasserna är ju precis som dom alltid varit både vad det gäller vapenutrustning och folk.

Det vore riktigt skoj om någon fixade mer tävlingar runt om i landet, gärna HFT eftersom jag tror att i slutändan så gynnar dom varandra, HFT och FT alltså. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
hansmn (13 apr 2014, 10:53), losdrivare (13 apr 2014, 12:19)

Inläggav grym 13 apr 2014, 10:31

att göra saker enkla är vettigt

fallmålen är bra, men att ha 30-45 st för en enkel tävling är dyrt, 9000-13500 mellan tummen och pekfingret
jag annvänder mina små medaljonger till träning, skulle funka på tävling med
För att följa länken så måste du registera dig.

betydligt billigare

har man ett portaabelt kulfång, läs träskiva bakom så kan man ställa upp det nästan hur man vill, för då fångar man upp nästan alla kulor, om man har något på backen som fångar upp det som trillar ned

skippa priserna och anmälningsavgifterna, då blir det mindre prestige på allt
föreslår ett utskrivet snygga sida som pris istället, kostar inget men har ett värde för den som vinner(2' och 3' med)
går lätt att göra i förväg och man får med sig det direkt efter tävling, bara fyll i namn och klubben signerar och tar bild och slänger ut på hemsidan med

vapenbiten är lite svårare
föreslår helt enkelt 200 m/s, då kan vi som skjuter med gamla pre 92 komma med, och alla normala licensfria
lätt att kolla, bara en kronograf
vill man ha en klass för högre effekt så är det ok bara dom inte skjuter söndet målen
resten valfritt, sikten, utformning hamster hjul skit samma, bygg banorna istället så det blir jobbigt för dom med specialvapen
ex, ett par stationer med skytte från fel axel :twisted: , stationer med kort tid, och så vidare, då blir standardvapnen till en del kompenserade mot räcerpangarna

namn, namn, htf är etablerat, men stämmer inte
ft är int bra
svensk luftgevärs jaktstig? slj
ta något nytt så det blir enklare och inte blandas ihop med massa annat
helst nått som inte kommer upp som sammanhängande om man googlar på det
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Inläggav börne 13 apr 2014, 10:43

grym skrev:jag annvänder mina små medaljonger till träning, skulle funka på tävling med

Problemet med spinners & liknande är ju att dom direkt återgår till att hänga rakt ner, ingen indikation på träff ifall alla utom skytten "missat" det.

Nu utgår jag från att vi är ärliga människor som pysslar med detta men det kan lätt leda till en diskussion.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |