Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Hedis62 skrev:Har blivit nybliven ägare till en äldre(tror jag)Gamo Magnum och har lite frågor om dom.
Går det att få fram årsmodell med hjälp av serienummer? Mitt har 897093.
Har även tänkt att plocka isär den för lite rengöring och packningsbyte + fjäderbyte, måste man ta bort avtrycket för att byta fjädern?
Vad rekommenderar ni för fjäder orginal eller ska man stoppa i en titan xs fjäder?
Något speciellt man bör tänka på då man plockar ner den? eller är den lättmekad?
Finns det sprängskisser att ladda ner någonstans? Har letat men inte kunnat hitta nån( jag kanske har tunnelseende som vanligt).
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
Silwer skrev:Jo jag tror de helt enkelt tappat pipan eller som sagt tryckt av med den nerspänd.
Det där är inte så lätt som man kan tro, förmodligen är det över för bössan helt, för en donatorbössa antar jag kostar vad den är värd ändå.
Visst kan du prova rikta den försiktigt, då det ändå är en hög skrit nu så kvittar det ju, den är heller inte i .22 vilken gör den relativt ointresant då 200mps är 10J så det blir likom inte en pre92 bössa som en .22 skulle varit.
Lägg till att det är en vanligt förekommande bössa så har du svaret vad du ska göra.
Hedis62 skrev:Silwer skrev:Jo jag tror de helt enkelt tappat pipan eller som sagt tryckt av med den nerspänd.
Det där är inte så lätt som man kan tro, förmodligen är det över för bössan helt, för en donatorbössa antar jag kostar vad den är värd ändå.
Visst kan du prova rikta den försiktigt, då det ändå är en hög skrit nu så kvittar det ju, den är heller inte i .22 vilken gör den relativt ointresant då 200mps är 10J så det blir likom inte en pre92 bössa som en .22 skulle varit.
Lägg till att det är en vanligt förekommande bössa så har du svaret vad du ska göra.
Jo jag antar att det kommer att kosta en herrejösses massa pengar om en vapensmed ska borra ur pipbulten?!!!
Ska iaf* maila tommys vapenverkstad för om möjligt få ett ungefärligt pris.
Att räta upp pipan tror jag inte är ett så stort problem bara man får ur pipbulten, då borde man kunna sätta fast pipan i ett skruvstäd och prova att bocka den rak.
Den är ju "bara" krökt precis innan där pipan går in i blocket, det är ju ingen banan.
El Gamo skrev:Idag har jag hämtat hem min första luftgevär El Gamo Magnum som jag fick när jag var liten. Nu de senaste 15år har den varit utlånad.
Vad ska jag börja med om jag ska serva den? Finns det nån bra gör det själv anvisning? Om fjädern behöver bytas, vad rekommenderas?
El Gamo skrev:Idag har jag hämtat hem min första luftgevär El Gamo Magnum som jag fick när jag var liten. Nu de senaste 15år har den varit utlånad.
Vad ska jag börja med om jag ska serva den? Finns det nån bra gör det själv anvisning? Om fjädern behöver bytas, vad rekommenderas?
El Gamo skrev:Tack för svaren.
Vilken fjäder rekommenderas export/originalfjäder eller titanfjäder?
Jag tror att min El Gamo Magnum är av den äldre modellen, köptes ca 1984.
the_lawnmover skrev:har nu vart ute i garaget och rätat pipan den blev mycket bättre kanske står något minimalt uppåt men det lilla borde man kunna ställa in på kikarsiktet men ska prova skjuta med geväret imorgon
El Gamo skrev:Jag har nu provskjutit min gamla bössa. Det verkar vara bra fart i den, kulorna (Diabolo standard, tillverkade i Checkien) blir platta som pannkakor när jag skjuter på 5m håll mot mitt kulfång ( För att följa länken så måste du registera dig. ).
Finns det nåt sätt att få en ungerfärlig gissning på utgångshastigheten utan mätinstrument?
Hade gärna lagt upp bilder men vet ej hur man gör.
El Gamo skrev:Windows phone operativ har jag i telefonen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster