ny agenda RM

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ny agenda RM

Inläggav Silwer 18 jun 2014, 14:34

OK, bra då är det löst och inget mer med det, som sagt så är det här ju första året med nåt liknande så jag kan förstå att det kan bli så att alla inte kan vara överens.

Men har man som här röstat igenom en planering så är det ju bara så, och här tar päran ansvar och står för det och det har ju vad vi ser röstats igenom.

Det är mao bara att gilla läget för säkert är det så att om man gjort tvärtom hade någon annan frågat varför då med.

Nån måste ju bestämma annars blir det ju aldrig klart, tänk om en styrelse måste fråga alla medlemmar ur alla klubbar vad de med tycker innan, det fungerar inte och det är ju därför man har personer från de olika klubbarna i styrelsen.

Bra päran :thumbupp: , även om det inte berörde mig blev jag lite orolig när alla började med "det var inte jag som...." och så en delförklaring, man röstar väl inte igenom nåt utan att man är involverad själv?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 18 jun 2014, 14:42

Som Päran sa så var det tre av representanterna som uttryckligen biföll Fuxernas erbjudande att arrangera RM vid det tävlingstillfälle som var inplanerat sedan februari. Eftersom ingen av de andra representanterna anförde något annat i ärendet så får man se det som ett demokratiskt fattat beslut givet de förutsättningar vi har att sammanträda på distans.

Päran har redogjort för anledningen till att förslaget att flytta RM kom upp och som sagt så förutsatte nog alla närvarande att förslaget var förankrat i aktuella klubbar.

Lösningen för framtiden är given, planering på vintern.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav ogster 18 jun 2014, 14:55

Tomaz skrev:Men nu får jag och andra försöka planera om pga ditt beslut och jag är inte säker på att det blir någon annan tävling heller i laxå den 17/8, för vem kommer dit nu då, förmodligen inte många...

Jag kan kanske ta på mig att annordna en tävling med dom gamla hederliga reglera det datumet, ska se ifall man kan få med sig några som vill hjälpa till.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tomaz 18 jun 2014, 15:10

Tackar för att jag äntligen fick någon typ av förklaring, även om jag starkt ogillar hur detta kunnat få ske på ett så godtyckligt sätt utan att ens fundera på konsekvenserna för alla. Ett dåligt beslut som gör mer skada än nytta...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav martinw 18 jun 2014, 15:37

Jag tror som tomaz att det är minst lika många som har problem med två veckor senare. Dessutom verkar beslutsunderlaget vara att några skyttar tycker att det passar bättre?
Helt säkert är att det blir jättedåligt att ändra efter att inbjudan är ute.
Jag försöker att hinna med några tävlingar per år mellan familj, vänner, skruttigt hus och jobb. Det brukar bli väldigt trixigt att få in i kalendern, mycket ge och ta. Antar att de flesta har det på liknande sätt.
Jag kunde tex inte åka till mörrum för det var för sent annonserat.
Nu kan jag inte åka på planerat rm för att det flyttades i efterhand.
Dessutom gissar jag att de som kan välja nu väljer fuxerna, då får jag samåka med mig själv och vinna ensam i min klass i laxå...
Inte kul. :thumbner:
Ska detta fungera på någorlunda nivå måste förbundet sätta en sista dag för klubbarna att komma in med tävlingsdatum, sen måste dom datumen hållas.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav thorgus 18 jun 2014, 16:19

Jag hör ju till gruppen "beslutsfattare" och yrkade bifall till denna flytt i kalendern i tron om att detta var förankrat i Laxå Skytteförening, något som visat sig vara helt felaktigt efter vad som framkommit i tråden - ber om ursäkt för detta :oops: .

//Thorbjörn
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav börne 18 jun 2014, 16:32

thorgus skrev:Jag hör ju till gruppen "beslutsfattare" och yrkade bifall till denna flytt i kalendern i tron om att detta var förankrat i Laxå Skytteförening, något som visat sig vara helt felaktigt efter vad som framkommit i tråden - ber om ursäkt för detta :oops: .

//Thorbjörn

Vi i MSG har ju blivit informerade... Ni i Onsala har vad jag förstått pratat med medlemmarna. Har alltså inget ang detta nått medlemmarna i Laxå?
Senast redigerad av börne 18 jun 2014, 18:26, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav a_gunther 18 jun 2014, 17:43

Jag tar på mig ansvaret att Laxå tog på sig RM först. Här kommer en redogörelse över varför jag tog det beslutet.
Jag skickade den 20/11 2013 ut ett förslag på hur jag som grenledare kunde tänka mig att tävlings säsongen 2014 kunde se ut.

April/Maj, 1 test ranking tävling 30-45 mål
Slut av Maj, 1 test ranking tävling 30-45 mål
Mitten av Juni, 1 test ranking tävling 30-45 mål
Början av Juli, Test SM/RM 45 mål
Mitten av Augusti, 1 test ranking tävling 30-45 mål
Augusti/September, 1 test ranking tävling 30-45 mål
Slutet av September, 1 test ranking tävling 30-45 mål.
Ingen förening svarade, att de ville arrangera RM

Ställde samma fråga 26/2 2014. Fortfarande ingen förening som ville arrangera RM.

Efter det har ingen förening sagt att de vill arrangera RM 2014. Jag bearbetade Onsala under våren att de skulle ta RM på sin tävlingen i September då jag tyckte att de ligger rätt centralt i FT Sverige. Jag hade fått uppfattningen att Mörrum inte ville arrangera RM då de skulle arrangera SydSvenska Mästerskapen. Onsala ville vänta till sin tävling i Maj med sitt beslut att arrangera RM. Jag frågade Onsala på vår tävling i Juni om de hade bestämt sig. De kände en oro för deras tävlingsområde. Så då sa jag till Onsala ( Torbjörn) då tar vi det så att det blir ett RM i år. Då jag kände att Laxå inte orkar att arrangera 3 tävlingar 2014, så tyckte jag att det blir bra att vi tar det på tävlingen 17/8. Inbjudan gick ut den 8/6 drygt 2 månader före tävlingen. Men det passade inte in i Mörrums tävlingsplanering för 2014. Så där av frågade Mörrum om in Fuxarne kunde ta RM på sin tävling 30/8. De ställde den frågan 10/6. Jag tyckte att det kanske inte var så lämpligt att de tog RM som sin första tävling, men om det är så viktigt att flytta RM så fine för mig. Vilket det tydligen var för vissa.
Sedan har 3 av 8 föreningar svarat att det är Ok att flytta RM från Laxå till Fuxarne. Så att tävlingen har flyttas från Laxå tar jag inte på mig.
Anders Günther
Grenledare FT
Svenska Svenska Skyttesport Förbundet.
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav a_gunther 18 jun 2014, 17:47

Silwer skrev:
Det är så man gör nämligen, har man valts att kunna bestämma saker har man också ansvar och ska kunna ta det, eller så backar man ur och låter nån som kan axla det ta över ens plats.

Det kan du vara rätt säker på.
Användarvisningsbild
a_gunther

Inläggav ogster 18 jun 2014, 18:00

Hur kan 3 av 8 föreningar flytta ett RM?
Borde det inte va en majoritet dvs minst 5 av 8?

Är det likadant i andra sporter?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Leopold 18 jun 2014, 18:04

börne skrev:Vi i MSG har ju blivit tillfrågade... Ni i Onsala har vad jag förstått pratat med medlemmarna. Har alltså inget ang detta nått medlemmarna i Laxå?

Här ska jag ärligen säga att jag själv inte hann med att inhämta synpunkter från den klubb jag själv representerar, Vittsjö SKF. Tiden var för knapp för detta och det är väl inte omöjligt att andra klubbrepresentanter kände av samma problem => beslutet var inte så välförankrat som vi trodde.

Jag tror det blir bättre framöver när vi fått in erfarenhet, rutin och regler för deadlines i planeringen. Beklagar att det lett till problem för en del, denna framflyttning av RM. Jag är övertygad om att det inte var någons avsikt.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tomaz 18 jun 2014, 18:05

Laxå blev ju överkörda i frågan när mörrum tydligen lade in en protest till att vi skulle köra RM...baserat på att några av mörrums skyttar inte kunde vara med med det datumet....
Så grattis till dom nu kan dom vara med, men ett gäng andra skyttar kan inte vara med på fuxernas datum....ska man då lämna in en protest igen kanske...?
Nä för mig är det helt otroligt att en förening motarbetar en annan förening för egen vinnings skull. Det är mycket fult och otacksamt gjort av alla inblandade och ni borde skämmas..
Det är inte ofta jag blir arg, men detta är ett så lågt tilltag som verkligen behöver redas ut om vi ska kunna ha någon FT verksamhet i fortsättningen
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Jazz (18 jun 2014, 21:24)

Inläggav ogster 18 jun 2014, 18:13

Så för att summera detta så som jag uppfattat allt:

Några av Mörums medlemmar gillar inte datumet för Laxås RM utan frågar då om Fuxerna kan ta över mästerskapet med hjälp av skyttarna som vill flytta allt.

Laxå kör man då över med stöd av Vittsjö och Onsala.

Snälla säg att jag fattat allt helt fel och att föreningarna inte håller på med sånt här bakom ryggarna på varandra :(
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Leopold 18 jun 2014, 18:30

ogster skrev:Så för att summera detta så som jag uppfattat allt:

Några av Mörums medlemmar gillar inte datumet för Laxås RM utan frågar då om Fuxerna kan ta över mästerskapet med hjälp av skyttarna som vill flytta allt.

Snälla säg att jag fattat allt helt fel och att föreningarna inte håller på med sånt här bakom ryggarna på varandra :(

Det jag valde att yrka bifallande på var Fuxernas representants erbjudande att ta på sig att arrangera RM, efter det att Laxå hängde i luften. Som jag uppfattade det så var det inget val mellan Laxå eller Fuxerna som beslutades över utan om det över huvud taget skulle arrangeras något RM i år, när nu så många klubbar varit motvilliga till att ta på sig detta.

Mig veterligen finns det inga konspirationer av den typ du pratar om utan det är fråga om att få till stånd ett RM i år trots de bekymmer som Anders har berättat om ovan.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Batistuta 18 jun 2014, 18:33

Leopold skrev:

Det jag valde att yrka bifallande på var Fuxernas representants erbjudande att ta på sig att arrangera RM, efter det att Laxå hängde i luften. Som jag uppfattade det så var det inget val mellan Laxå eller Fuxerna som beslutades över utan om det över huvud taget skulle arrangeras något RM i år, när nu så många klubbar varit motvilliga till att ta på sig detta.

Mig veterligen finns det inga konspirationer av den typ du pratar om utan det är fråga om att få till stånd ett RM i år trots de bekymmer som Anders har berättat om ovan.

Vad jag vet har inga av Mörrums skyttar lämnat in några protester mot datum eller något annat, de jag vet godtog planeringen som fanns.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav a_gunther 18 jun 2014, 18:35

Leopold skrev:

Vi har inte tackat nej att anordna RM.
Användarvisningsbild
a_gunther

Inläggav Silwer 18 jun 2014, 18:37

Dock de som röstat för flytt gjorde detta, de andra sägs här inte haft invändningar som uttalats, vilket ger att det gick igenom.

Det ser ju ut som att informationen varit problemet mer än att nån eller några är en skurk/ar, folk har gått om varandra.?

Det låter konstigt med 3 som röstar, men kom inte de andra med nånting annat att anföra så kan jag iofs förstå att man inte väntar i evighet utan sätter det bestämda.

Ni har mer tid på er för nästa säsong.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Görgen 18 jun 2014, 18:46

Efter att läst hela tråden så förstår jag fortfarande inte varför det skulle flyttas när en klubb redan hade tagit på sig att ha det plus skickat ut inbjudan. :!:
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav börne 18 jun 2014, 18:51

Batistuta skrev:Vad jag vet har inga av Mörrums skyttar lämnat in några protester mot datum eller något annat, de jag vet godtog planeringen som fanns.

Nä... att vi skulle suttit & sagt att vi kan ju inte det datumet Laxå ska ha sin tävling på har inte existerat, inte då jag varit på skjutbanan i alla fall & jag är där varje lördag.

Det som det informerats om nu senaste gången är att det förs diskussioner inom representantgruppen om att flytta RM till Fuxernas tävling då laxås tävling låg så pass nära semestrarna & att det då är risk för färre deltagare. Jag har svarat i tråden ang RM i Laxå att jag ville dit, även Batti & janned.

Så vi tre hade i alla fall planer på att åka till Laxå.

Just nu känns det hela mycket olustigt :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 18 jun 2014, 18:55

Då kan jag bara beklaga att beslutssituationen var otydlig för de representanter som reagerade på förfrågan inklusive mig. Jag fick intrycket att Laxå släppte detta för någon annan klubb att ta över. Uppenbarligen hade jag fått fel intryck.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tomaz 18 jun 2014, 18:56

Päran skrev i ett pm till mig idag, att han lämnade in en protest mot Laxås RM när flera medlemmar hade hört av sig och inte kunde vara med det datumet...
Så visst gör man detta för egen vinnings skull och struntar i vilka andra som kan ändra sina planer och tävla hos fuxerna två veckor senare...
Att andra föreningar tog detta som ett godtagbart skäl att flytta plats och datum för ett redan utannonserat riksmästerskap, är för mig en gåta...
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Silwer 18 jun 2014, 19:05

MEN de gjorde de, och de är ju en utvald grupp som ska bestämma saken.

Laxå såg jag ju utannonserat här på forumet dock, nån borde kanske gått in i den tråden och skrivit nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 18 jun 2014, 19:11

Tomaz skrev:Att andra föreningar tog detta som ett godtagbart skäl att flytta plats och datum för ett redan utannonserat riksmästerskap, är för mig en gåta...

Jag har redogjort för hur jag uppfattade beslutssituationen ovan. Jag uppfattade den inte på rätt sätt tydligen, beklagar detta.

__
PS. Jag vill inte skylla på något eller någon men jag tror mig ha en viss aning om hur man kan minska risken för missförstånd framöver. Vi måste träffas i realtid och diskutera saker och ting, inte förlita oss bara på text som ju är notoriskt lätt att missuppfatta och tolka snett.
Användarvisningsbild
Leopold

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.