Nu har jag lekt lite mer med bössorna...
Haenel 33 Junior och Diana 15 duger fint till väggdekoration
Haenel 310 är grymt rolig att skjuta med, känns precis som när man var 12år och sköt på tivoli, skara sommarland, eller skansen.
Har beställt mera rundkulor så jag kan fortsätta leka skjutbana hemma i lägenheten.
Haenel 303 är jag grymt imponerad av. Ser till en början inte mycket ut till världen, men när man tittar närmare på kvaliten och hur den är byggd, så förstår man att dom visste vad dom gjorde på Haenel-fabriken..
Visserligen är det 7,5J versionen som skickar iväg JSB Exact 8,44gr i 175 m/s, men fjädern är i viloläge helt utan förspänning.
I övrigt är den också mycket lätt att demontera och serva.
Spännarmen har en rejäl glidlagring i plast så att inte, spännarmen skrapar mot cylindern, bakre stockskruven vilar mot en gummibussning för att minska vibrationer. I framstocken vid stockskruvarna är systemet fjäderavlastat under spännarmen.
Avtrycket är inget Record-
trycke men i sin genialiska enkelhet mycket rent och bra.
Visst finns det väl brister på bössan också, stocken är ganska simpel och har en
bakkappa i plåt. Höjdjusteringen på siktet är av modell "trappa". Men cylindern har i alla fall kilspår för diopter eller kikarsikte.
Ganska fort märker man även hur välbalanserad den är med sin neutrala tyngdpunkt, när man skjuter med bössan.
Jag har bara testat precisionen med de öppna riktmedlen än, men den spontana reaktionen är: "men....så här bra kan man inte skjuta med en gammal fjäderbössa med öppna riktmedel

)
Lite dåligt med kraft i bössan kanske, annars hade den varit en riktig HW30S-dödare på
FT tävlingar...
Men jag har sett att det finns exportfjäder till bössa, så vi får se vad som händer...
Först hade jag tänkt använda bössan att skjuta pilar med, men detta var ju en alldeles för fin bössa för att gå det ödet till mötes med sin räfflade precisionspipa..

...Och så Airsporten..Vad säger man om den? Engelsk kvalitet och grovsmide när det är som bäst...
Har limmat stocken, gjort ren och smörjt glidytor och leder som man kommer åt, men det gängade bakstycket har jag inte lyckats rubba...Skjuter helt OK men är lite "rå" i sitt uppförande.
Är för övrigt till salu mot en billig peng, eller bytes mot annat luftvapenrelaterat...Jag vet att det finns folk här som det kliar i fingrarna på att få tuna bössan så PM:a mig ett bud...