schraderventil

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

schraderventil

Inläggav marhol 07 jan 2009, 22:14

Inspirerad av Ten22`s tråd "DIY PCP" så har jag bestämt mej för att även jag ska bygga mej en pcp pangare. Ritningarna har jag nyss beställt pipan får bli från min kinabössa tills det dyker upp något bättre luftflaskor har jag tillgång till i mängder via jobbet.
Även material som mässing, stål, plast, aluminium... you name it! Så allt är så gott som fixat MEN det är en sak som håller mej vaken på nätterna å det är schraderventilen som jag måste ha i min Lufttub. Problemet är att jag inte har denna ventil! Är det någon som har eller vet var man kan få tag i en sådan?
Ett alternativ är att svarva en egen ventil men jag är inte så sugen på att labba för mycket med det om det inte behövs...

Är det någon som har några tipps...Tveka inte! :smt007 :smt020
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: schraderventil

Inläggav Daniel 08 jan 2009, 00:23

Jag hoppas vi forumedlemar får följa ditt arbete med din egna pcp pangare :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav marhol 08 jan 2009, 00:50

Ska bara höra med den gode ten22 så att han inte misstycker om jag startar en tvillingtråd! :wink:

Ventilen som sitter i en FX tub går dom att köpa lösa eller?
Gör ett vrålande om ni har en till övers! För det kanske är lösningen på mitt dillema?!
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Kizmiaz 08 jan 2009, 03:17

marhol skrev:Så allt är så gott som fixat MEN det är en sak som håller mej vaken på nätterna å det är schraderventilen som jag måste ha i min Lufttub. Problemet är att jag inte har denna ventil! Är det någon som har eller vet var man kan få tag i en sådan?

Slakta reservhjulet till bilen. :)
Annars kan du försöka För att följa länken så måste du registera dig.

.
Men en bilventil håller väl inte för mer än 40-50 bar, eller?
My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav Aleks 08 jan 2009, 08:42

marhol skrev:Ska bara höra med den gode ten22 så att han inte misstycker om jag startar en tvillingtråd! :wink:

Ventilen som sitter i en FX tub går dom att köpa lösa eller?
Gör ett vrålande om ni har en till övers! För det kanske är lösningen på mitt dillema?!

Japp de gör dom, finns hos bland andra progunner!
Aleks

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav ten22 08 jan 2009, 09:05

Hallå,
Strålande! en byggtråd till! The more the merrier! Själklart ska du fota och skriva. Vad gäller ventiler så har jag sett såna hos BAR, (blackpool air...) tror jag det var.. Annars drar du iväg ett mail till Theoben så löser det sig säkert. Hmm, vi kanske ska göra en beställning på nån extra.. Utifall det skulle börja läcka nån gång... Måste fundera på detta!
Kör så det ryker
/ten22

marhol skrev:Inspirerad av Ten22`s tråd "DIY PCP" så har jag bestämt mej för att även jag ska bygga mej en pcp pangare. Ritningarna har jag nyss beställt pipan får bli från min kinabössa tills det dyker upp något bättre luftflaskor har jag tillgång till i mängder via jobbet.
Även material som mässing, stål, plast, aluminium... you name it! Så allt är så gott som fixat MEN det är en sak som håller mej vaken på nätterna å det är schraderventilen som jag måste ha i min Lufttub. Problemet är att jag inte har denna ventil! Är det någon som har eller vet var man kan få tag i en sådan?
Ett alternativ är att svarva en egen ventil men jag är inte så sugen på att labba för mycket med det om det inte behövs...

Är det någon som har några tipps...Tveka inte! :smt007 :smt020
ten22

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav marhol 09 jan 2009, 17:14

Det är ingen som har en bild på hur FX-ventilen ser ut när den inte är monterad i tuben? Eller det kanske är någon som vet vad det är för gänga på ventilen?

Användarvisningsbild
marhol

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom