Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav soul 30 jul 2014, 12:43

Görgen skrev:
Något som jag däremot tror mer kan få fart på FT intresset är att 10 joul licensfritt ska vara fritt från gröna kortet/tävlingslicens.
(

Det tror jag också, då blir det en kul grej som hela familjen kan delta i :)
Så kan man gå vidare med licens och kort när det blir mer effekt i bössan, en 10joules bössa kan man ju trots allt köpa så länge man är myndig och det krävs ju inga speciella tillstånd eller skyttekort för det.

Sätt upp en skylt vid inskrivningen till tävlingen bara där det står hur man ska hantera bössa och framförallt var man pekar med pipan, så att noviserna som just köpt sin första licensfria luftbössa förstår hur man beter sig för att inte skada någon/något.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav martinw 30 jul 2014, 12:55

Jag tror tomaz har rätt i gruntanken att ft hade varit roligare om det bara finns 10 o 16j, sen tror jag det kommer göra ont att komma dit.
Det är svårt att bygga utmande banor för både 10 o 16j, ännu värre med 45j på samma bana. Det gör att det inte blir perfekt för nån i dagsläget, vi får bygga "medelbanor" som passar så bra som möjligt till så många som möjligt. Innan ft snurrar av sig självt får målet vara att alla ska hitta någon klass som passar.

Gröna kort och medlemskap är bra i slutändan, försäkringar, reklam, licenser, internationellt tävlande, höjer seriositeten.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
börne (30 jul 2014, 13:43), Nitro (30 jul 2014, 14:12)

Inläggav ogster 30 jul 2014, 13:44

45j, öppna riktmedel, pistol och två poängssystem hör hemma under Jägarförbundets regi, låt 16J va den "seriösa" sidan av sporten ala sportskytteförbundet.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 13:53

Jag tror en del fortfarande inte inser att Field Target numera är en riktig skyttesport inom skyttesportförbundet och våra tävlingar inte är plinkingträffar längre. Därför måste vi utveckla sporten i den riktning som övriga världen tävlar i FT.
Det finns inte en chans att utveckla FT sporten i sverige om folk tror att fullfartsbössor har någonting med FT att göra.
Gillar man FT och vill tävla på riktigt så är det 16J gäller, liksom inget jag bestämt utan det är så det ser ut.
Att vi sen även behöver en nationell 10J klass att samla upp nya skyttar i är självklart så länge vi har de licensregler vi har..
Men som sagt, bara det faktum att fallmålen inte funkar så bra i kombinationen 10J och 45J borde vara tillräcklig för att fimpa fullfartsbössorna, men det tror jag bara banbyggare kan förstå vilket helvete det är att fixa till fallmålen på en tävling så att de funkar som de ska, ändå händer det på varje tävling mål inte funkar, speciellt i 10J.

Som i alla andra regeldiskusioner så blir det två läger, där ena gruppen köper att FT faktiskt är en skyttesport och skaffar den utrustning som krävs..

Och den andra gruppen är livrädda att det ska bli för seriöst och egentligen inte gilla att tävla utan vill skjuta och latja med lite vad som helst och tycker korvgrillning är det viktigaste. Detta är helt ok, men det har ju ingenting med FT att göra, så varför bromsa utvecklingen för de som verkligen vill tävla i FT på riktigt..

Sverige behöver få fram fler 16J skyttar i både pcp och fjäder så vi kan få kompletta landslag att tävla med in lagtävlingar på stora mästerskap.
Jag har tyvärr inte så stora förhoppningar att vi blir så många svenskar på Scandinavian Open i Norge i september...men lever på hoppet att vi ska kunna skaka fram kompletta lag till VM och EM nästa år...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav losdrivare 30 jul 2014, 14:11

Nej, nej... Det är DIN syn på FT. Och det är INGEN som missunnar dig det. Om du tycker det är coolt att kalla det just du håller på med för den enda "riktiga" FT så varsågod, men kom ihåg följande:

16J är i minoritet i Sverige. I ljuset av det tycker jag man ska vara glad att det finns ett bredare intresse för FT som 16J kan vara en del av och sluta motarbeta andra klasser!

Andra vill tävla i andra effektklasser, på andra villkor. Varför missunnar du dem det? Varför måste alla anamma DIN syn på FT? Varför är "utveckling" för dig att göra så att alla i Sverige gör som du vill?

Uppenbarligen så vill inte alla som du, och det är därför det ser ut som det gör. Det här med skytte är för de allra flesta ett fritidsintresse, en hobby. Det baserar sig på frivillighet! Jag förstår att du vill få fram fler 16J-skyttar för att bygga ett seriöst svenskt landslag, men folk måste få välja själva vad som passar dem bäst. Man får dem inte att välja det man vill genom att försöka få bort alla andra alternativ eller missgynna dem. Det gör man genom att promota och väcka intresse.

Att försöka ta bort eller missgynna etablerade klasser skapar bara misstämning, det förstör faktiskt för de som gillar de aktuella klasserna och gör dem knappast sugna att skaffa en 16J-bössa istället. Jag tycker det är helt fel väg att gå. Som sagt, FT-utövarna är för få för att hålla på att sabba för varandra. Det är fredlig samexistens som gäller, tycker jag.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav soul 30 jul 2014, 14:28

Om man vill ha 16 joule istället för 45 så är det väl lämpligt att börja diskutera i sin klubb, kanske försöka få igenom att på nästa tävling kör vi inte någon 45joule klass.
Det är väl nåt som varje klubb måste ta ställning till och blir det många 16jouletävlingar och få 45joule så dras skyttarna naturligt mot 16.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Silwer 30 jul 2014, 14:35

Dock kan inget vila på 45J, utan åter igen, allt måste utgå från en lätt 10J klass, alltså lätt som i att kunna delta i osv, bara då kan man få folk egentligen som vill prova 16J tror jag, en klass som då bör var mer uppmarkerad.

Det blev trassel imo när 10J blev ungefär samma som 16J minus licens, folk med 10J vill inte ha det där att rodda, och vill de det så ändrar de inriktning.

Nu bygdes allt på de som var aktiva redan rakt av, det var det enda som gällde märktes tydligt.

Och nu är det tillbaka igen om hur man ska mosa in så mycket som möjligt på samma banor osv, eller inte.
Jag tycker ni ska dela er här, man kan tillhöra båda delarna givetvis men i övrigt stryk 45J att gå runt på 10/16J banor som en klass samma dag.

Alla vill givetvis ha sin klass men egentligen är det väl bara då att jag andra utövare av den och köra nåt, eller alternativt att fjäder helt enkelt får gå med PCP, för nån eller 2 deltagare man ser söderöver i fri fjäder är ju inte hållbart, inget gör heller att det verkar växa alls.

Nåja, inte så oväntat att det skulle bli splittringar, jag tror inte att man til varje pris måste hålla ihop allting, tvärtom jag ser inte ens nån anledning till det, är det nån form av avskedsångest?
Det är ju inte som att nåt folk vill göra dör för att nån annan sagt det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Tomaz (30 jul 2014, 19:16)

Inläggav gubbe 30 jul 2014, 17:33

Svårt det här. För egen del så var 45J insteget till 16J. Men nu är Cyclonen försedd med jaktkikare igen och får stanna hemma.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav losdrivare 30 jul 2014, 18:31

gubbe skrev:Svårt det här. För egen del så var 45J insteget till 16J. Men nu är Cyclonen försedd med jaktkikare igen och får stanna hemma.

Det är lite det som är grejen. Folk kan komma från alla håll, från licensfritt 10J och från fullfart 45J. Det gäller att hålla alla vägar öppna.

Sen om folket går "vidare" till 16J eller trivs bäst i fullfartsklassen alternativt i licensfria klassen - det är ju, förhoppningsvis, upp till den enskilde att avgöra vad som är bäst för honom eller henne.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Johanna (30 jul 2014, 18:33), Marksman (30 jul 2014, 20:20), Pellegrini (02 aug 2014, 09:26)

Inläggav Silwer 30 jul 2014, 18:42

De med 45J vapen har redan tom licens, kom igen, det är en jävla skillnad imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tomaz (30 jul 2014, 19:16)

Inläggav ogster 30 jul 2014, 18:43

losdrivare skrev:
gubbe skrev:Svårt det här. För egen del så var 45J insteget till 16J. Men nu är Cyclonen försedd med jaktkikare igen och får stanna hemma.

Det är lite det som är grejen. Folk kan komma från alla håll, från licensfritt 10J och från fullfart 45J. Det gäller att hålla alla vägar öppna.

Det du vill är helt omöjligt, att enas med en kompromiss går inte.

Det Tomaz föreslår är det enda rätta tycker jag, 45J hör till det gamla trevliga korvgrillnings skyttet.

Bättre att klubbarna helt enkelt ordnar tävlingar efter antingen strikt internationella regler eller korvgrillnings reglerna, svårare än så behöver det inte vara.

Allt skytte är bättre än inget skytte ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Silwer 30 jul 2014, 18:46

Jo, vad gör det om man inte går i exakt samma fotspår?

Är det så viktigt?

Vill klubbar eller löst folk annordna sitt lv skytte så gör det, varfrö måste allt pressas in i detta?
Sak de som då beskrivs som mer laidback ändra sin inställning eller tvärtom?

Måste man enas?

Svaret är NEJ!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tomaz (30 jul 2014, 19:15)

Inläggav ogster 30 jul 2014, 18:53

När man tillät en 16J klass i gamla reglerna deltog bara ett fåtal skyttar och därför valde man att helt enkelt att ge upp gamla reglementet samt vände ryggen åt ett stort antal skyttar som nu övergett FT.

Jämför gärna deltagar antal med årets tävlingar mot andra år så ser ni vilken hit detta är ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav losdrivare 30 jul 2014, 18:58

ogster skrev:
losdrivare skrev:

Det du vill är helt omöjligt, att enas med en kompromiss går inte.

Det Tomaz föreslår är det enda rätta tycker jag, 45J hör till det gamla trevliga korvgrillnings skyttet.

Bättre att klubbarna helt enkelt ordnar tävlingar efter antingen strikt internationella regler eller korvgrillnings reglerna, svårare än så behöver det inte vara.

Allt skytte är bättre än inget skytte ;)

Konstigt. Det som funkar i PLVK, år efter år, tävling efter tävling, det är visst helt omöjligt i andra klubbar.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Johanna (30 jul 2014, 18:59), TheFoes (30 jul 2014, 19:07), Ulf (30 jul 2014, 21:07)

Inläggav Silwer 30 jul 2014, 18:59

Iofs har det ändå pekat nedåt för "vissa" klubbar rent allmänt medans det tagit sig i intresse på andra håll i landet.

Så man kan inte alls dra några direkta slutsatser av det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tomaz (30 jul 2014, 19:15)

Inläggav ogster 30 jul 2014, 19:34

losdrivare skrev:
Konstigt. Det som funkar i PLVK, år efter år, tävling efter tävling, det är visst helt omöjligt i andra klubbar.

Jag försökte få det till att man kunde köra båda reglementena samtidigt men det var helt omöjligt nu när sportskytteförbundet är inblandat.

Gunter kan kanske svara på varför?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav zeke 30 jul 2014, 19:47

Svårt att se hur man kan förbättra en sport genom att begränsa den. Totala mängden som utövar FT kommer att minska eftersom bara en del av 45J utövarna går över till klasserna med lägre effekt.

Det kan väl inte vara sporten som heltet till nytta att antalet utövare minskar.

Disclaimer: Jag är inte aktiv inom FT men har sett likadana sekretistiska diskussioner inom andra sportskyttegrenar.
zeke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav martinw 30 jul 2014, 19:51

ogster skrev:När man tillät en 16J klass i gamla reglerna deltog bara ett fåtal skyttar och därför valde man att helt enkelt att ge upp gamla reglementet samt vände ryggen åt ett stort antal skyttar som nu övergett FT.

Jämför gärna deltagar antal med årets tävlingar mot andra år så ser ni vilken hit detta är ;)

Vet inte riktigt hur du menar?
Att det blir färre skyttar på någon tävling är kanske inte så konstigt nu när vi har dubbelt så många tävlingar att välja på, typ fler än man hinner åka på?
Sammantaget kommer första året hos ssf betyda otroligt många fler skott skjutna 2014 än tidigare år.
Sen kan jag tycka att det är tråkigt att en handfull individer inte vill köra vidare pga nya regler och lite annat som hänt i kulisserna, tråkigt både för att det var trevligt folk och för att det blir färre starter.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Johanna 30 jul 2014, 20:08

Hej!

Jag blir lite matt av att läsa vissa inlägg!

Korvgrillnings-skytte…
Inte elitism…
Separera…
Döda 45 J…
16 J är det enda som gäller…med lite 10J...möjligen...

Målet för skyttet med PLVK är att ALLA ska kunna vara med!
Från siktes-skruvande, avståndsbedömande FT-entusiaster till fullfartssskyttar,
pistolgalningar eller cowboys med lustiga hattar!
Vi kan ha vår egen PRIDE-skytte-festival! ALLA inkluderas, ingen utesluts! Det fungerar här…

Men självklart fungerar det inte utan lite eftertanke, grubblande och engagemang.
Marksman lägger banor som är olika för de olika klasserna!
Längre avstånd för 45 J, kortare för pistol och öppna riktmedel!
Enbart fallmål för FT.
Önskar någon en klass som vi inte tänkt på skapar vi den!

De flesta som skjuter max 45J har inte heller bössor som går så hårt.
Det är fler som, liksom jag, har bössor som kronar 22-23 J!

Nåja!
Vi skjuter, grillar, surrar och har skoj!

Är vi så udda här uppe då som vill skapa möjligheter för ALLA att samlas runt luftvapen och skytte,
oavsett om man vill elitsatsa eller bara pröva på?

Kanske är det så…
Vi trivs i alla fall med vår inriktning!

Men vad vet jag.....

:Hughug: :Hughug: :Hughug:
"Jag kände att jag inte haft så bra skjut på flera år!"
Magdalena Forsberg
Användarvisningsbild
Johanna

Tack utdelade: 1513 gång
Tackad: 2374 gånger i 420 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 75

Följande användare vill tacka Johanna för detta inlägg
Marksman (30 jul 2014, 20:22), Beangan (30 jul 2014, 20:28), Intrepid (30 jul 2014, 20:30), Oden (30 jul 2014, 20:35), Niklas 67 (30 jul 2014, 20:49), Regårdh (30 jul 2014, 20:50), Görgen (30 jul 2014, 21:06), Ulf (30 jul 2014, 21:08), Pellegrini (30 jul 2014, 21:09), Nemesis64 (30 jul 2014, 21:17), Robva (30 jul 2014, 21:21), Deichenpoff (30 jul 2014, 22:08), Daniel (30 jul 2014, 22:15), Leffe357 (30 jul 2014, 22:29), Vedman (31 jul 2014, 07:39), losdrivare (31 jul 2014, 10:11), jonte olans (31 jul 2014, 10:20), ocy (17 sep 2014, 23:27)

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 21:37

Ni vet att man kan samlas ha kul och trevligt tillsammans och alla tävlar mot varandra i max 16J med fjäder och pcp?
Ja just det...Field Target kallas det och är en härligt avslappnad och social skyttesport där alla kan vara med, ung som gammal och oavsett kön. En del kör med enklare billig utrustning och en del med jättedyra prylar. Alla tävlar mot varandra på lika villkor efter sina egna förutsättningar...och dyrast prylar vinner inte, utan den som har mest koll på sin utrustning och kan hantera banans alla svårigheter och läsa avstånd och vind, framförallt vind. Samt att man ha ett starkt psyke och mentalt klara av fyra timmar skjutning med bibehållen koncentration och hålla nerverna i styr.
Alla blir inte vinnare, men alla kämpar efter bästa förmåga men har jäkligt kul och trevligt med varandra under skjutningen, men även före och efter skjutningen...
Jag hade privilegiet att träffa hundra sådana här skyttar häromdagen, från 16 olika länder...och alla tävlade i EM i något som kallas......Field Target :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
börne (30 jul 2014, 21:54), Nitro (30 jul 2014, 22:02)

Inläggav gubbe 30 jul 2014, 21:44

Johanna skrev:Målet för skyttet med PLVK är att ALLA ska kunna vara med!

Jättebra. Ingen kan ha undgått att se hur trevligt ni har :)

Men inte är det FT.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
börne (30 jul 2014, 21:53), Tomaz (30 jul 2014, 21:57)

Inläggav Nitro 30 jul 2014, 21:59

Jag får väl också ge min åsikt i debatten.
Om vi nu är med i skytteförbundet och vi har skytteintresserade i vårt avlånga land som vill satsa i grenen Field Target, så anser jag att man ska följa internationella regler och klasser.
Att 16J klassen ska vara med råder det ingen tvekan om då det är den internationella klassen.
För att det ska finnas möjlighet för alla att delta så måste ju det även finnas en 10J klass.

Sen har vi diskussionen 45J som tråden handlar om.
Då vanliga fallmål tar stryk av kraften och sen inte alltid fungerar för 10J är såklart inte bra.
Så då behöver arrangörerna bygga en bana speciellt för 45J alternativt investera i mål som klarar kraften från 45J samtidigt som 10J ska kunna fälla den.
För min egen del så får gärna vem som delta med 45J, dock inte under SM klassade tävlingar.

I princip i alla andra internationella sporter följer man internationella regler och klassningar, då anser jag att man ska göra det även inom skyttesporten. Formula 1 är formula 1, Fotboll är fotboll, Field target är field target osv.

Sen är det såklart trevligt att alla ska kunna delta, men då bör det ligga under andra tävlingar än SM tävlingar.

Det var inte så många som trodde på 16J klassen för två år sen, kommer ihåg Gubbe som skrev att den nästan var utdöd. Många av mina skyttekamrater har idag bössor i klassen eller är på gång att skaffa i klassen ink. mig. Det har ju visat sig att det är en ganska lagom effekt upp till 50m inom luftvapenskytte.

Det är inte alla som vill tävla seriöst, eller tävla i andra länder, vilket är helt normalt. Så givetvis måste det finnas möjligheter för alla skyttar att ha skoj, men inte under SM klassade FT tävlingar anser jag då man kör efter internationella regler.

Jaja nu har jag fått fram min åsikt.
Skjut och ha skoj alla oavsett :Hughug:
Senast redigerad av Nitro 31 jul 2014, 06:10, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1474 gånger i 890 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Tomaz (30 jul 2014, 22:06), börne (31 jul 2014, 02:54)

Inläggav lunnahöja 30 jul 2014, 22:28

tack Johanna för ditt inlägg, nu vill jag flytta till Piteå enkelt skytte utan för mycket "klödd" ett sätt att ha förbannat kul med likasinnade
skytte är KUL och för mig, och ett sätt att komma undan vardagen tänka på annat och efter en skyttesession helt enkelt MÅ BRA.
jag har bössor som spänner från 10j till 105j och lika kul med alla men på olika sätt. jag väljer efter vad jag ska skjuta för klass. ha det gott däruppe. Jan.
lunnahöja

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 28 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: vittsjö snipers
Luftvapen favorit: FWB, AIR ARMS,EVANIX,FX,HW 97K

Följande användare vill tacka lunnahöja för detta inlägg
Johanna (30 jul 2014, 22:31), Vedman (31 jul 2014, 07:45)

Inläggav Leffe357 30 jul 2014, 22:43

gubbe skrev:
Johanna skrev:Målet för skyttet med PLVK är att ALLA ska kunna vara med!

Jättebra. Ingen kan ha undgått att se hur trevligt ni har :)

Men inte är det FT.

Vi skjuter jaktstig, HFT samt FT enligt dom regler som gäller för respektive gren, att det ska vara så svårt att fatta.
Om man bara ska skjuta FT så varför inte bara ha 10 och 16J klasser, reglementet är anpassat för 16Jså högre effekt ger stora fördelar och nackdelar för målen, man kan inte lägga en bana för 45J med avstånd på 70m och följa reglementet.
Däremot så kan man anpassa stationer för 10J, finns ingen anledning att man kör samma bana för båda klasserna dvs man skippar 40-50m målen i 10J klassen antingen med separata stationer eller helt enkelt, om möjligt, med alternativa skjutplatser.
Bara för att FT nu ligger under skyttesportförbundet betyder det inte att det är den enda skytteformen som finns/gäller, se på gevär och pistol (krut).
Förstår Tomaz att han vill ha en bra bredd i Sverige.
Användarvisningsbild
Leffe357

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Inläggav Marksman 31 jul 2014, 01:12

Tomaz skrev:45J är ju som de flesta vet en gammal klass som vi dras med i Sverige och har anor tillbaka till när de första Svenska pcp bössorna i .22 gjorde entré på marknaden...

Men...nu är det 2014...Field target i Sverige har ändrat form till ett gemensamt reglemente som även resten av världen använder.

MEN...45J....det tillför inte FT sporten någonting egentligen...den ligger kvar som gammal hävd och för att ge en anledning till att få ut licenser på kraftigare bössor...

Alltså Tomaz det ena har inget som helst med det andra att göra, FT internationella klasser är 16J och inget annat
är det någon i denna skrivande skara som vet det är det du

Jag vet inte vad du har i kikaren men nu blandar du korten som fan spelar
VM-guld 2014 Jaktstig
VM-guld 2014 HFT
VM-guld 2014 Pistol
Användarvisningsbild
Marksman

Tack utdelade: 259 gång
Tackad: 71 gånger i 35 inlägg

Följande användare vill tacka Marksman för detta inlägg
Regårdh (31 jul 2014, 07:15)