Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kapten Kamin skrev:TheFoes skrev:Krävs det skyttekort och hela nian för o tävla i 10 j ?
Nej, Inte i Debutantklassen.
Mina kidz va med och tävlade på RM och tyckte det var skitkul!! Det är bara att ta med sin 10J bössa och ställa upp.
TheFoes skrev:Kapten Kamin skrev:TheFoes skrev:Krävs det skyttekort och hela nian för o tävla i 10 j ?
Nej, Inte i Debutantklassen.
Mina kidz va med och tävlade på RM och tyckte det var skitkul!! Det är bara att ta med sin 10J bössa och ställa upp.
Låt oss säga att jag vill bygga en karriär på 10j klassen. Då måste man ha ett skyttekort ?
Tomaz skrev:Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge..
Leopold skrev:Tomaz skrev:Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge..
Jag har förklarat hur jag ser på saken i en av trådens första poster. Kan förklara det en gång till: man minskar betydelsen av avståndsmätande optik, därmed minskas instegströskeln ekonomiskt in i sporten. Samtidigt gör det möjligt för folk att använda vapen man kanske redan har skaffat för andra syften, jakt eller bänkskytte. Det avsedda resultatet av nuvarande regelverk vad gäller fullfartsklassen är alltså att locka in så många som möjligt in i FT så att de får blodad tand. Det är avsett att gynna tillströmning och tillväxt.
"Rolighetsfaktorn" om vi ska komma in på den är säkert väldigt olika från person till person. Jag tycker generellt att det är skitroligt med FT oavsett effekt och egentligen oavsett om det i praktiken varit HFT jag pysslat med i vissa fall (se nedan).
För min del är "rolighet" något som jag förknippar med värdet av att träna och tävla med given utrustning, vad det ger mig för möjligheter att lära viktiga saker. Med min 20J fjäderbössa kan jag prestera helt ok resultat i fullfartsklassen, även i konkurrens med PCP-skyttar. Till detta krävs inte något speciellt avancerat sikte utan jag klarar mig tillräckligt bra med tex mitt MTC 10x44. Finns saker kvar att jobba med, mest handlar mest om att bli bättre på att parera för stark lutning, bemästra knepiga skjutlägen och skjutställningar och kompensera för kraftig sidvind. Tror de flesta skyttar kämpar med detta. Jag känner alltså att jag har mycket kvar att lära om centrala FT-moment redan genom denna enkla rigg och jag får tydlig feedback på när jag gör rätt eller fel. Detta gör det extra roligt för min del. Visst skulle det ge en bättre säkerhetsmarginal med en mera exakt avståndsbedömning men jag ser det inte som särskilt viktigt jämfört med allt annat som spelar roll.
När det gäller mina 10J-bössor planerar jag att utrusta åtminstone den ena med ett högförstorande kvalitetssikte som gör det möjligt att bedöma avståndet med den exakthet som den krokigare kulbanan kräver. Eventuellt skaffar jag en 16J-rigg men utan ett ändamålsenligt sikte så tycker jag inte att det är lika roligt helt enkelt. Resultatet blir mer chansartat, svårare att veta vad jag kan förbättra och vad "den där missen" berodde på. I viss mån kan man träna upp förmågan att bedöma avstånd utan hjälpmedel men då pratar vi inte om FT längre utan HFT. Detta är naturligtvis en mycket spännande gren och det är vad man i praktiken pysslar med om man inte har avståndsmätande sikte *och* om korrekt avståndsbedömning är kritiskt.
Vad 16J-klassen och i synnerhet 10J-klassen tillför för min del är framför allt att det blir mera kritiskt med avståndsbestämningen. Till detta krävs mer avancerad optik än jag har idag och därmed litet mer av investeringar. Jag ser det som ett eventuellt nästa steg men för mig har alltså fullfartsklassen fungerat som en inkörsport där jag kan träna i stort sett allt av vikt inom FT, detta med förhållandevis enkel utrustning.
Tomaz skrev:Jag tror alla har förstått din inställning i ämnet och vilka förutsättningar du har att utgå ifrån...
Lyckligtvis tror jag inte det skulle vara en sådan uppförsbacke för de flesta andra som gillar FT och som tävlar aktivt idag, men självklar handlar mycket om vilken inställning man har till förändring och utveckling av field target som skyttesport...
Tomaz skrev:Jag försöker diskuterar 45J klassen med alla dess nackdelar ur ett större perspektiv än i från din lite snävare synvinkel.
Tomaz skrev:Det handlar alltså om som field target som Skyttesport...
Inte dina eller mina personliga preferenser om vi tycker det är en utmaning med 45J eller inte, som du vill leda in det på hela tiden..
Tomaz skrev:Det blir liksom rundgång här i tråden med våra åsikter och det kommer aldrig att föra tråden framåt om det bara är du och jag som ska bolla fram och tillbaka med samma saker, det kväver öppna diskussionen...men det kanske är det du vill eftersom du gång på gång förklarar hur beslutsprocessen ska gå till för regelförändringar....
Tomaz skrev:Men det finns även dom som tävlar aktivt som förstår vart jag vill komma och håller med mig, men är rädda för en snabb förändring och det ska helst ta flera flera år att genomföra så att ingen blir sur på vägen..
Kapten Kamin skrev:FX_REVOLUTION skrev: ...helt utan att lyssna helt utan att känna av stämningen.
Om det är någon som har taskig koll på stämningen så är det du!!
Du snackar skit om att det är tråkigt och stelt på tävlingarna!
Rent nonsens!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster