Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav TheFoes 20 aug 2014, 17:32

Krävs det skyttekort och hela nian för o tävla i 10 j ?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav TheFoes 20 aug 2014, 18:18

Kapten Kamin skrev:
TheFoes skrev:Krävs det skyttekort och hela nian för o tävla i 10 j ?

Nej, Inte i Debutantklassen.
Mina kidz va med och tävlade på RM och tyckte det var skitkul!! Det är bara att ta med sin 10J bössa och ställa upp.

Låt oss säga att jag vill bygga en karriär på 10j klassen. Då måste man ha ett skyttekort ?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav Beangan 20 aug 2014, 18:23

Och tävlingslicens som ska förnyas varje år.
Senast redigerad av Beangan 20 aug 2014, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav börne 20 aug 2014, 18:26

TheFoes skrev:
Kapten Kamin skrev:
TheFoes skrev:Krävs det skyttekort och hela nian för o tävla i 10 j ?

Nej, Inte i Debutantklassen.
Mina kidz va med och tävlade på RM och tyckte det var skitkul!! Det är bara att ta med sin 10J bössa och ställa upp.

Låt oss säga att jag vill bygga en karriär på 10j klassen. Då måste man ha ett skyttekort ?

Men det var verkligen inget som var speciellt ansträngande att ta, sen 300kr för tävlingslicensen per år blir man ju varken rik eller fattig på :)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6302 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 21 aug 2014, 16:55

Tomaz skrev:Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge..

Jag har förklarat hur jag ser på saken i en av trådens första poster. Kan förklara det en gång till: man minskar betydelsen av avståndsmätande optik, därmed minskas instegströskeln ekonomiskt in i sporten. Samtidigt gör det möjligt för folk att använda vapen man kanske redan har skaffat för andra syften, jakt eller bänkskytte. Det avsedda resultatet av nuvarande regelverk vad gäller fullfartsklassen är alltså att locka in så många som möjligt in i FT så att de får blodad tand. Det är avsett att gynna tillströmning och tillväxt.

"Rolighetsfaktorn" om vi ska komma in på den är säkert väldigt olika från person till person. Jag tycker generellt att det är skitroligt med FT oavsett effekt och egentligen oavsett om det i praktiken varit HFT jag pysslat med i vissa fall (se nedan).

För min del är "rolighet" något som jag förknippar med värdet av att träna och tävla med given utrustning, vad det ger mig för möjligheter att lära viktiga saker. Med min 20J fjäderbössa kan jag prestera helt ok resultat i fullfartsklassen, även i konkurrens med PCP-skyttar. Till detta krävs inte något speciellt avancerat sikte utan jag klarar mig tillräckligt bra med tex mitt MTC 10x44. Finns saker kvar att jobba med, mest handlar mest om att bli bättre på att parera för stark lutning, bemästra knepiga skjutlägen och skjutställningar och kompensera för kraftig sidvind. Tror de flesta skyttar kämpar med detta. Jag känner alltså att jag har mycket kvar att lära om centrala FT-moment redan genom denna enkla rigg och jag får tydlig feedback på när jag gör rätt eller fel. Detta gör det extra roligt för min del. Visst skulle det ge en bättre säkerhetsmarginal med en mera exakt avståndsbedömning men jag ser det inte som särskilt viktigt jämfört med allt annat som spelar roll.

När det gäller mina 10J-bössor planerar jag att utrusta åtminstone den ena med ett högförstorande kvalitetssikte som gör det möjligt att bedöma avståndet med den exakthet som den krokigare kulbanan kräver. Eventuellt skaffar jag en 16J-rigg men utan ett ändamålsenligt sikte så tycker jag inte att det är lika roligt helt enkelt. Resultatet blir mer chansartat, svårare att veta vad jag kan förbättra och vad "den där missen" berodde på. I viss mån kan man träna upp förmågan att bedöma avstånd utan hjälpmedel men då pratar vi inte om FT längre utan HFT. Detta är naturligtvis en mycket spännande gren och det är vad man i praktiken pysslar med om man inte har avståndsmätande sikte *och* om korrekt avståndsbedömning är kritiskt.

Vad 16J-klassen och i synnerhet 10J-klassen tillför för min del är framför allt att det blir mera kritiskt med avståndsbestämningen. Till detta krävs mer avancerad optik än jag har idag och därmed litet mer av investeringar. Jag ser det som ett eventuellt nästa steg men för mig har alltså fullfartsklassen fungerat som en inkörsport där jag kan träna i stort sett allt av vikt inom FT, detta med förhållandevis enkel utrustning.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
päran (21 aug 2014, 17:02), Martin (21 aug 2014, 17:03), Pellegrini (21 aug 2014, 17:20), Johanna (21 aug 2014, 17:36), Görgen (21 aug 2014, 17:42), TheFoes (21 aug 2014, 19:14)

Inläggav gubbe 21 aug 2014, 19:04

Leopold skrev:
Tomaz skrev:Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge..

Jag har förklarat hur jag ser på saken i en av trådens första poster. Kan förklara det en gång till: man minskar betydelsen av avståndsmätande optik, därmed minskas instegströskeln ekonomiskt in i sporten. Samtidigt gör det möjligt för folk att använda vapen man kanske redan har skaffat för andra syften, jakt eller bänkskytte. Det avsedda resultatet av nuvarande regelverk vad gäller fullfartsklassen är alltså att locka in så många som möjligt in i FT så att de får blodad tand. Det är avsett att gynna tillströmning och tillväxt.

"Rolighetsfaktorn" om vi ska komma in på den är säkert väldigt olika från person till person. Jag tycker generellt att det är skitroligt med FT oavsett effekt och egentligen oavsett om det i praktiken varit HFT jag pysslat med i vissa fall (se nedan).

För min del är "rolighet" något som jag förknippar med värdet av att träna och tävla med given utrustning, vad det ger mig för möjligheter att lära viktiga saker. Med min 20J fjäderbössa kan jag prestera helt ok resultat i fullfartsklassen, även i konkurrens med PCP-skyttar. Till detta krävs inte något speciellt avancerat sikte utan jag klarar mig tillräckligt bra med tex mitt MTC 10x44. Finns saker kvar att jobba med, mest handlar mest om att bli bättre på att parera för stark lutning, bemästra knepiga skjutlägen och skjutställningar och kompensera för kraftig sidvind. Tror de flesta skyttar kämpar med detta. Jag känner alltså att jag har mycket kvar att lära om centrala FT-moment redan genom denna enkla rigg och jag får tydlig feedback på när jag gör rätt eller fel. Detta gör det extra roligt för min del. Visst skulle det ge en bättre säkerhetsmarginal med en mera exakt avståndsbedömning men jag ser det inte som särskilt viktigt jämfört med allt annat som spelar roll.

När det gäller mina 10J-bössor planerar jag att utrusta åtminstone den ena med ett högförstorande kvalitetssikte som gör det möjligt att bedöma avståndet med den exakthet som den krokigare kulbanan kräver. Eventuellt skaffar jag en 16J-rigg men utan ett ändamålsenligt sikte så tycker jag inte att det är lika roligt helt enkelt. Resultatet blir mer chansartat, svårare att veta vad jag kan förbättra och vad "den där missen" berodde på. I viss mån kan man träna upp förmågan att bedöma avstånd utan hjälpmedel men då pratar vi inte om FT längre utan HFT. Detta är naturligtvis en mycket spännande gren och det är vad man i praktiken pysslar med om man inte har avståndsmätande sikte *och* om korrekt avståndsbedömning är kritiskt.

Vad 16J-klassen och i synnerhet 10J-klassen tillför för min del är framför allt att det blir mera kritiskt med avståndsbestämningen. Till detta krävs mer avancerad optik än jag har idag och därmed litet mer av investeringar. Jag ser det som ett eventuellt nästa steg men för mig har alltså fullfartsklassen fungerat som en inkörsport där jag kan träna i stort sett allt av vikt inom FT, detta med förhållandevis enkel utrustning.

Amen.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Tomaz 21 aug 2014, 20:02

Jo precis som i alla andra skyttesporter så gäller det att skaffa ändamålsenlig utrustning, inget konstigt med det.
.
Men jag tror iof du är onödigt pessimistisk med konsekvensen av att sänka din fullfartsfjäder till 16J från 19-20J...i praktiken vet jag nämligen att det blir försumbar skillnad i kulbana, men du vinner förmodligenen en högre skjutbarhet med snällare rekyl och mindre greppkänslighet, så du kanske rent av skulle skjuta bättre..
Men som sagt det här med att välja utrustning är viktigt.
Jag personligen tycker att du har gjort det onödigt svårt för dig själv genom att välja att börja tävla i field target med en julabössa för 595kr? och ett enklare sikte med låg förstoring...så att du reagera så starkt över hur den lilla effektsänkningen, som du tror skulle göra ditt FT skytte så mycket svårare, känns i min värld lite konstigt.
Men vi är alla olika och jag uppskattar att du försöker förklara för mig hur det ser ut från din synvinkel.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Leopold 21 aug 2014, 20:50

I just mitt speciella fall med min bössa så har jag testat den i olika effekter: 16J, 20J och 23J. Det visade sig att den hade en sweet spot i just 20J så det är där den får ligga. Lugnt och harmoniskt rekylbeteende, stabil kulbana utan krusiduller. Kulbana ungefär som fullfarts-pcp cal .22 med aktuellt val av ammunition, något större vindavdrift.

Dvs den är synnerligen ändamålsenlig för att tävla i FT fullfartsklass med detta sikte 10x44 och väldigt kul och lärorik att skjuta med. Avslöjande för brister i skjutteknik och det ser jag som positivt där jag är nu.

Tävlar jag i 16J FT blir det med en helt annan bössa och inte minst sikte, det är en större skillnad i praktiken vad gäller kulbana än vad man kanske kan tro om man bara går efter simuleringar via chairgun osv. Till att börja med behöver man en pipa som kan spotta ur sig kulor i en stabil bana i dessa lägre kulhastigheter och det har inte denna bössa.

Så ser det ut från min synvinkel just nu om det är av intresse för den generella frågeställningen för tråden.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tomaz 21 aug 2014, 22:03

Jag tror alla har förstått din inställning i ämnet och vilka förutsättningar du har att utgå ifrån...
Lyckligtvis tror jag inte det skulle vara en sådan uppförsbacke för de flesta andra som gillar FT och som tävlar aktivt idag, men självklar handlar mycket om vilken inställning man har till förändring och utveckling av field target som skyttesport...på samma sätt som de som är motståndare till internationella regler, skyttesportförbundet, skyttekort, osv....De stannar hellre hemma än att anpassa sig till "det nya" och vill leva kvar i "det gamla" informella...och jag vet att 45J är en helig ko för dom...
Finns en del här på forumet som är skitsura på mig när jag kommer med en sån här idé, och gör det till en slags prestigekamp att "han ska fan inte få igenom det här"...även om de själva aldrig/nästan aldrig tävlar i FT i skyttesportförbundets regi...

Men det finns även dom som tävlar aktivt som förstår vart jag vill komma och håller med mig, men är rädda för en snabb förändring och det ska helst ta flera flera år att genomföra så att ingen blir sur på vägen..

Jag kan väcka den här tråden till liv igen om fem år igen...min gissning är att 45J klassen fortfarande finn kvar haha.. :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Bsa_Airsporter 21 aug 2014, 22:41

Jag förstår bägge sidor! 45j klassen är rolig och den är krävande den med :)
16j är den internationella tävlingsnivån vilket blir lite svårt för många i sverige som bor långt ifrån närmsta klubb.
10j klass är självklart då det är licensfria klassen.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav Leopold 21 aug 2014, 23:23

Tomaz skrev:Jag tror alla har förstått din inställning i ämnet och vilka förutsättningar du har att utgå ifrån...
Lyckligtvis tror jag inte det skulle vara en sådan uppförsbacke för de flesta andra som gillar FT och som tävlar aktivt idag, men självklar handlar mycket om vilken inställning man har till förändring och utveckling av field target som skyttesport...

Tomaz. Vi har ett FT-reglemente här i Sverige. Du kan gilla läget eller hata det, vilja förändra det men det är där. Jag har anpassat mig till detta och provat ut en rigg som funkar i en av dessa klasser, precis som du har provat ut riggar som funkar eller funkat i klasser som intresserat dig.

Jag tävlar i denna klass så fort tillfälle finns och jag är verkligen inte ensam... långtifrån. Fullfartsklassen totalt sett är en av de mest populära. Varför den är så intressant för just mig har jag redan förklarat. Andra kanske tycker den är intressant av helt andra anledningar.

Jag gillar som sagt FT i alla former och det är inte på något enda vis en "uppförsbacke" för mig. Tvärtom. Det går alldeles utmärkt numera med mina mått mätt och det är minst lika kul att åka på tävling som tidigare år.

Du har själv deltagit flitigt genom åren (och även detta år) i en av de klasser du nu plötsligt tycker ska tas bort för att du inte tycker den är utmanande för dig längre. Att delta i en aktivitet som man tycker är meningslös skulle inte falla mig in personligen... där är jag med dig men det betyder ju inte att den uppfattas som meningslös av andra eller att den skulle vara meningslös i ett större och mera långsiktigt perspektiv.

Som sagt, är du inte nöjd med regelverket så kan du snacka med din klubbrepresentant att försöka övertyga resten av representantgruppen att förändra regelverket på ett sätt som du/ni tror bättre kan gynna sportens utveckling på sikt.
Användarvisningsbild
Leopold

Pellegrini (21 aug 2014, 23:32), Görgen (22 aug 2014, 00:09), pan (22 aug 2014, 06:08), losdrivare (24 aug 2014, 11:50)

Inläggav Tomaz 22 aug 2014, 06:06

Jag försöker diskuterar 45J klassen med alla dess nackdelar ur ett större perspektiv än i från din lite snävare synvinkel.
Det handlar alltså om som field target som Skyttesport...
Inte dina eller mina personliga preferenser om vi tycker det är en utmaning med 45J eller inte, som du vill leda in det på hela tiden..
Det blir liksom rundgång här i tråden med våra åsikter och det kommer aldrig att föra tråden framåt om det bara är du och jag som ska bolla fram och tillbaka med samma saker, det kväver öppna diskussionen...men det kanske är det du vill eftersom du gång på gång förklarar hur beslutsprocessen ska gå till för regelförändringar....
Men...på forumet borde man i alla fall kunna diskutera problematiken med 45J i field target...

Och för att upprepa mig en sista gång med de enkla fakta varför 45J är galet för skyttesporten field target...för det finns dom som inte orkar läsa tråden från början eller har glömt eller inte förstår fullt ut varför jag startade denna tråd från början...

Fakta nr 1: 45J klassen förstör fallmålen till den grad att målens funktion blir otillförlitlig, speciellt för 10J klassen.

Fakta nr 2: I 45J klassen blir vind och avståndsbedömning sekundärt, trots att det är det som skyttesporten field target handlar om i grunden.

Fakta nr 3: Eftersom 45J klassen finns, så tenderar folk som skaffar sin första licens att välja en "häftigare" fullfartsbössa än en bössa för 16J klassen.

Dessa faktapunkter tillsammans blir till en ond cirkel som enligt mig bromsar utvecklingen av field target i sverige....Jag vill att vi svenskar ska bli bra på field target och inte ta 45J klassen som ett sidospår.
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Nitro (22 aug 2014, 06:47)

Inläggav martinw 22 aug 2014, 06:29

Jag lägger till punkt nr fyra:
Att det är hopplöst att bygga roliga banor som funkar för 10-45j.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Tomaz (22 aug 2014, 07:02)

Inläggav Nitro 22 aug 2014, 07:03

Ett forum är ju ett forum. Här är det lämpligt att ventilera sina åsikter, gärna från så många som möjligt, för att vi ska kunna utvecklas.
Många här är vi som fått goda tips och råd om olika saker.
Det här med 45J vara eller icke vara med i FT måste ju också få ventileras, för och nackdelar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Tomaz (22 aug 2014, 07:43)

Inläggav Görgen 22 aug 2014, 07:55

Det var då fasen vad vissa personer verka ha gett sig den på att här ska minsann dom som inte har vett att förstå hur det ska vara tvingas in i det vare dom vill eller ej.

Kör 10-16 joul med dom vanliga fallmålen.
Och fullfart med för dom anpassade mål ex spinners.
Så är ju det problemet löst.

Folk brukar fråga mig varför jag inte åker och tävlar i olika grenar.
En av dom största orsakerna är just det här med effekterna i olika grenar.

Den bössa jag har är inställda så den går som bäst och så fick joulen hamnar vad den vill (i mitt fall drygt 36 joul) vilket har visat sig att jag kan använda bössan med full precision ifrån 10 meter upp till 100 meter.
Alltså en riktigt bra allround bössa.

Och att bara gå och köpa ett nytt anpassat vapen med tillbehör är då inget min ekonomi tillåter bara så där.

Så för min del är det så och jag tror många med mig att kan/får jag inte använda den bössa jag har så får det va.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
IcemanCharlie (22 aug 2014, 08:48), Deichenpoff (22 aug 2014, 09:09), Pellegrini (22 aug 2014, 09:14), losdrivare (24 aug 2014, 11:57)

Inläggav Leopold 22 aug 2014, 10:00

Tomaz skrev:Jag försöker diskuterar 45J klassen med alla dess nackdelar ur ett större perspektiv än i från din lite snävare synvinkel.

Den grupp av representanter som tagit fram nuvarande regelverk har gjort det bla med utgångspunkten tillströmning och långsiktig tillväxt. I detta uppdrag har det varit viktigt att se fördelarna och bidraget med fullfartsklassen för FT i Sverige och väga det mot ev nackdelar. Du säger att denna synvinkel är snäv men du har inte lyckats övertyga mig med några hållbara argument, inte i någon av dina punkter som du presenterar som "fakta" och när det gäller att dessa tillsammans skulle bilda en "ond cirkel".

Ta till exempel betydelsen av avståndsbedömning: detta är en färdighet som är av betydelse framför allt i HFT (eller AAFTA "Hunter Division", vår jaktstig och liknande) eftersom avståndsmätande sikten inte är tillåtna där. Förmågan att korrekt bedöma avstånd utan hjälpmedel blir därför en av de saker som skiljer agnarna från vetet. Det är en kritisk personlig utrustningsoberoende "skill" i de grenarna i långt större utsträckning än vad det är inom FT 16J under WFTF-regler. När det gäller vindavdrift håller jag delvis med, den blir en större faktor att parera för i 16J-klassen men ingen har sagt att man måste skjuta på banor av identisk svårighetsgrad.

Tomaz skrev:Det handlar alltså om som field target som Skyttesport...
Inte dina eller mina personliga preferenser om vi tycker det är en utmaning med 45J eller inte, som du vill leda in det på hela tiden..

Du får nog räkna med att få respons när du frågar dig "what's the point" att delta i 45J-klassen om man som du bara missar ett mål på x antal tävlingar, och du hävdar att klassen skulle vara meningslös av den anledningen. Det finns många möjligheter att göra denna klass mer utmanande om man vill eller tycker det skulle behövas. Det förekommer variationer när det gäller effekt och regler inom FT på olika håll i världen, man vill gynna sportens utveckling och anpassa till nationella förhållanden. Se tex skälen bakom AAFTA-reglementets "Open" och "Hunter"-klasser med sina 27J-gränser jfr med WFTF-klassens 16.3J som existerar sida vid sida - För att följa länken så måste du registera dig.

Tomaz skrev:Det blir liksom rundgång här i tråden med våra åsikter och det kommer aldrig att föra tråden framåt om det bara är du och jag som ska bolla fram och tillbaka med samma saker, det kväver öppna diskussionen...men det kanske är det du vill eftersom du gång på gång förklarar hur beslutsprocessen ska gå till för regelförändringar....

Det är ingen mening med att du spekulerar om mina skäl att delta i denna forumdiskussion som är öppen för alla att delta i. Skriver du saker som tyder på att du inte läst eller förstått vad jag skrivit tidigare så tvingas jag upprepa mig och lägga ut texten med exempel så att budskapet sjunker in.
Användarvisningsbild
Leopold

losdrivare (24 aug 2014, 11:58)

Inläggav Görgen 22 aug 2014, 10:58

Det är ju tur att dom som inte skjuter i 16 joul acceptera dom som vill göra det.
Annars hade det blivit ett jäkla debatterade om att ta bort joul effekter i tävlingarna här på forumet.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Inläggav Tomaz 22 aug 2014, 11:36

Ja jösses...kommentar på leupolds senast inlägg känns inte relevant att göra för mig eftersom han bara upprepar sig med ovidkommande saker och duckar för själva kärnfrågan att 45J är overkill på alla sätt inom field target som skyttesport och helt enkelt blundar för problematiken som klassen tillför...
Även görgen har tyvärr missat vad tråden handlar om och ser på det hela ur eget perspektiv utifrån hans förutsättningar...

Tänk skyttesporten Field Target...inte hft, br, jaktstig, skytte på spinners, plinking eller annan form av skytteaktivitet...
Alltså tävlingsformen Field Target om ligger under svenska skyttesportförbundet och vidare upp till World Field Target Federation....

Men så kan det gå ibland när man är på helt olika plan om vad det handlar om..:cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Görgen 22 aug 2014, 12:10

Tomaz.
Jag förstår inte varför du tar upp det här när du ändå inte verka vilja acceptera dom svar du får utan bara påstår att ingen förstår vad du menar.

Dom flesta förstår säkert vad du menar men dom håller helt enkelt inte med dig och ser inte dom problemen som du gör med 45 jouls gränsen.

Så bara för att det är ett problem för dig betyder inte per automatik att det även är det för andra.

Så varför inte bara skjuta det du vill ( 16 joul internationellt ) och låta andra skjuta i 45 joul nationell klass om dom vill. Vill dom sen gå över i 16 jouls internationellt klassen så gör dom det tids nog när det passar dom.

Att förbjuda/stoppa/ta bort något som utövarna vill ha kvar lär ju inte göra dom mer positiva till förändring.

Nu finns det säker dom som tycker att jag har fel och du har rätt och det är helt Ok för mig.
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
Pellegrini (22 aug 2014, 12:14), TheFoes (22 aug 2014, 12:26), losdrivare (24 aug 2014, 11:59)

Inläggav gubbe 22 aug 2014, 15:27

Tomaz skrev:Men det finns även dom som tävlar aktivt som förstår vart jag vill komma och håller med mig, men är rädda för en snabb förändring och det ska helst ta flera flera år att genomföra så att ingen blir sur på vägen..

Känner mig träffad. :|
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav ogster 22 aug 2014, 16:15

Kapten Kamin skrev:
FX_REVOLUTION skrev: ...helt utan att lyssna helt utan att känna av stämningen.

Om det är någon som har taskig koll på stämningen så är det du!!
Du snackar skit om att det är tråkigt och stelt på tävlingarna!
Rent nonsens!

Eftersom du aldrig varit med på dom tävlingar han jämför med så borde det väl va du som snackar skit?

(Man kan självklart ha olika uppfattningar om saker men om du aldrig upplevt det han pratar om hur kan du då påstå att det är rent nonsens...)

För att nämna nått om topic:

Endast 7J och 60J klasser då blir ingen nöjd, måste ju va den ultimata lösningen.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Regårdh (22 aug 2014, 17:52)

Inläggav Leopold 22 aug 2014, 17:04

För egen del kan jag meddela att jag skaffar mig lämplig 16j-utrustning om och när jag känner att det är dags för det. Detta kan inte tvingas fram utan är något som kanske växer fram med tiden om jag tycker det kan tillföra något ytterligare av intresse.

Jag kommer att fortsätta argumentera för värdet av den klass som fick mig att bli intresserad av FT på allvar, som fick det att kännas riktigt roligt att träna och direkt få feedback på i stort sett allt av det som spelar roll färdighetsmässigt inom FT. Till detta räknar jag inte att läsa av rätt avstånd på en avståndsmätande kikare men det spelar som sagt mindre roll i denna klass.

Jag är övertygad att fler kan ha intresse av att komma in i sporten från det hållet och allt som kan få sporten att växa så fort som möjligt är viktigt och bra anser jag.
Användarvisningsbild
Leopold

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |