Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:... from orbit
Leopold skrev:Jag är idel öra för detta knäcker åtminstone inte jag!
sfe skrev:Leopold skrev:... from orbit
Den filmkopplingen gjorde jag inte vilket kan tyckas vara en stor synd eftersom jag fortfarande, 28 år efter första gången jag såg den, fortfarande anser att det är den bästa film jag sett.
Leopold skrev:Jo det bör ju vara en sak som ska kunna begripas av förmodat tekniskt kompetenta alieneser... om mittenknappen är gjord i tex rent uran 235, plus att alieneserna har anledning att anta att detta var vår tanke att det skulle funka som ett slags tidur. Genom att analysera knappens halter av diverse kvarvarande radioisotoper borde man kunna skatta ålder på installationen.
Leopold skrev:sfe skrev:Leopold skrev:... from orbit
Den filmkopplingen gjorde jag inte vilket kan tyckas vara en stor synd eftersom jag fortfarande, 28 år efter första gången jag såg den, fortfarande anser att det är den bästa film jag sett.
Helt underbar rulle fortfarande!
dano_swe skrev:En av världens bästa filmer.
börne skrev:dano_swe skrev:En av världens bästa filmer.
Man borde ta sig tid att se dom igen, var bra längesedan nu.
Micke skrev:Men... nu har några inlägg jag gjort försvunnit spårlöst. Provar igen...
Ok. Knappen är en alfastrålare och inte speciellt farlig. Men genom att mäta alfastrålningen från den vet man när dörren stängdes. Vilket ämne/isotop det är står angivet ovanför knappen på tavlan.
Men underdelen talar om vilka ämnen som finns bakom dörren. Tusentals ton av 13 ämnen som är radioaktiva, beta och gammastrålare.
/ Micke
Leopold skrev:Micke skrev:Men... nu har några inlägg jag gjort försvunnit spårlöst. Provar igen...
Ok. Knappen är en alfastrålare och inte speciellt farlig. Men genom att mäta alfastrålningen från den vet man när dörren stängdes. Vilket ämne/isotop det är står angivet ovanför knappen på tavlan.
Men underdelen talar om vilka ämnen som finns bakom dörren. Tusentals ton av 13 ämnen som är radioaktiva, beta och gammastrålare.
/ Micke
Frågan är hur du förmedlar detta budskap utan språk eller betydelsesystem bakom de symboler du använder. Vore intressant att höra tankar om hur detta kan gå till, jag är för dåligt insatt själv för att ev kunna avkoda budskapet.
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst