Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 10:48

zpiff skrev:
Etienne skrev:Fast utfallet betyder i praktiken ingenting förrän (om...) det hela kommit upp i minst hovrätten. Innan dess är det inte inte prejudicerande och har således ingen betydelse för liknande fall.

En dom som inte blivit överklagad hamnar väl som ett prejudikat, även om det är från tingsrätten med outbildade nämndemän?

Nej.
En fällande dom är just det och friande är just bara det i fallet, räcker ej här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Görgen 12 okt 2014, 11:01

Men vad är i så fall orsaken till beslaget ?

Det låter lite väl mycket från polisens sida att sätta igång en sådan här process bara för ett 10 joul gevär och en 7.5 joul dämpare på en annons på nätet.

Sen angående ärende numret och namnet på förhörande polis finns väl med på kallelsen till polisen.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 11:03

grym skrev:det var när det gällde den äldre herren som fick besök som det skulle vara rimligt med föranmälan , inte om polisen tor på olagliga saker

Jo men ev. Bufflighet och även lögner förekommer och ingår.

Och även POLIS ner på golvet händerna på ryggen, du ska med direkt.
Personen typ just vaknat och ej påklädd vettigt och allt i ca 110 db ungefär.

Allt förekommer, och kan ibland klart tyckas vara orelaterat till vad ärendet gäller.

Men här har de uppdrag att hämta in förmodat illegalt material, vapen och ljudämpare, det är väl ungefär infon, vad som de hittar där inne vet de inte.

Jag vet även fall där det ljugs hur som helst om vilka som redan meddelats för att liksom raska på det hela och lugna den arresterade, de kan även gå in samtidigt hos folk kopplade till personen säg här tex om föräldrar finns i närheten och kan misstänkas veta nåt om saken.
Kan skrämma skiten ur folk som inte har en jävla aning om vad det är fråga om, och allt är ditt problem sen att reda ut.

Nej ni grabbar det här är verkligheten även i Sverige, glöm annat för kleti och pleti.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 11:04

Görgen skrev:Men vad är i så fall orsaken till beslaget ?

Det låter lite väl mycket från polisens sida att sätta igång en sådan här process bara för ett 10 joul gevär och en 7.5 joul dämpare på en annons på nätet.

Sen angående ärende numret och namnet på förhörande polis finns väl med på kallelsen till polisen.

Vad är en 7.5j ljudddämpare mer exakt?

Nu börjas det igen suck :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Görgen 12 okt 2014, 11:13

Silwer skrev:
Görgen skrev:Men vad är i så fall orsaken till beslaget ?

Vad är en 7.5j ljudddämpare mer exakt?

Nu börjas det igen suck :-)

Det är bara vad som sagts på tråden och som jag skrev.

Men du har rätt i att det finns ingen speciell ljuddämpare för ljust 7.5 joul.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav Etienne 12 okt 2014, 11:24

Grejen är just märkningen i sig, samt konstruktionen som då inom rimliga gränser måste vara för luftvapen (men ja, det finns ju inget konstruktionsmässigt hinder för att använda såna på exempelvis klenkalibriga krutvapen).

Grejen är i alla fall:
Att skruva på en F-märkt pryl på ett vapen som ger mer än "7,5 joule" innebär att man gör sig skyldig till lagbrott.
Man bör betrakta det mer som otillåtet användningsområde, snarare än en teknisk begränsning.

Jag tycker att tyskarna har löst det på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav sfe 12 okt 2014, 11:40

Skulle vilja ställa en fråga relaterat till detta ärende:
Varför har man överhuvudtaget ljuddämpare till licensfritt luftvapen? Är det för att förlänga pipan och få högre hastighet, men då borde det väl heta "pipförlängare" istället? (Jo, jag är nybörjare på luftvapen.)
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Inläggav riqe 12 okt 2014, 11:48

sfe skrev:Skulle vilja ställa en fråga relaterat till detta ärende:
Varför har man överhuvudtaget ljuddämpare till licensfritt luftvapen? Är det för att förlänga pipan och få högre hastighet, men då borde det väl heta "pipförlängare" istället? (Jo, jag är nybörjare på luftvapen.)

För att få ner ljudet. Ljudet av en 10J bössa kan kvara nog irriterande för t.ex grannar om man skjutet inne i en lägenhet.
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Inläggav GRiDLoK 12 okt 2014, 12:08

På en pipspännare, kan en ljuddämpare med fördel användas för att öka hävstångsprincipen.

Jag måste säga att inga av Er blev häktade, ni blev möjligtvis gripna. Frihetsberövande är väldigt allvarligt, och det är inget som polis/åklagare tar lätt på.

För att följa länken så måste du registera dig.

Ärendet kan bli segdraget, då man kan tolka lagen olika. MEN, då måste få ut ett diarienummer hos polisen. Det skall du begära, angående de skriftliga uppgifterna så är det troligtvis så att det är posten som har fallerat!

Lycka till i ärendet, jag håller tummarna

/Lasse
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 12:26

Nä häktade innebär ju at man kvarhålls i ett häkte, Arrestering kan bli att sitta i ett tag med men behöver inte bli så, det beror på vilken uppfatning de får.

DVS man kan bli arresterad för detta som hänt men hamnar inte i en cell ändå.
Men vissa är ju så att säga mer motvilliga än andra.

Ofta är det väl så ändå att man vet vad som förhöret vatrit om och om man erkänt nånting eller inte, bara detta gör ju skillnad, här får vi inte ens reda på det.

Eftersom han fick gå efter förhör kan man ju tolka det att han medgav att han gjort det de påstod, dvs innehav och möjligt försök till hanel med en ljudddämpare som ju tyvärr inte är reglerat i Sverige mer än att antingen är de på licens eller så INTE, så är det just nu.

Visst hoppas man att han får sina grejor men om den där bösssan kanske gick 30J ändå så kommer ju mer komma upp som gubben i lådan.

Men fängelse nä knappast.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 13:10

Tja, ok, han fick ett papper där det stod bössan kan ge 30J, har vi hittat på.

Men öht inga andra papper om det hela.

Men jo jag ska inte hänga nån här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Trimmaren 12 okt 2014, 13:43

Silwer skrev:Tja, ok, han fick ett papper där det stod bössan kan ge 30J, har vi hittat på.

Men öht inga andra papper om det hela.

Men jo jag ska inte hänga nån här.

Jag har inte fått några papper utan, de enda jag har sagt är att dem har sagt att den kan ge 30 joul som max.

Plus jag vet skillnaden mellan häktad och arresterad och dem sa själva att vi blev häktade och vi fick handfängsel och visiterades utanför lägenheten på gården så alla grannar kunde se.
Men sen släpptes vi för dem insåg de va luftgevär och inte några riktiga vapen, men dem kunde inte be om ursäkt... Poliserna som va där va mellan 27-30år såg de ut som samt kändes det som.
Men dem tog inte min ammunition 4.5mm 3st burkar men allt annat tog dem....
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 14:00

Häktad blir du bar om de har starkare bevis och då får de kvarhålla dig i iaf 2 dygn tror jag i häktet.

Men ok du menar att när de insåg att detta var just luftvapen så rev de upp detta, det är iofs helt vettigt.
Nej man kan inte räkna med att de ber om ursäkt, de är nog med om den del och får nog lätt den där inställningen att folk är folk inget mer och de gör sitt jobb.

Och jo jag vet fall där de tex tagit 2 cav 4 mobiltelefoner tex i en husransakan, öh????
Och tagit en del ovidkommande som inte ens är vettigt, mne de har den rätten redan när de klappar på din dörr.

Jag inser mycket väl att det inte är kul att bli uppvisad för alla grannar och det nämnde jag tidigare, det är ofta fulllt ös med detta och det kan bli som at de troddee du skulle slåss med alla poliser eller nåt för det här, folk får åka halvklädda arresterade för förhör fast det tagit 10sek att låtit dem ta en tröja med sig.

Så jag förstår hur du känner, men hur tusan kan du inte fått någon som helst info, det har du rätt till.

Har du erkänt något brott alls? och det är 100% att vapnen är under 10J, inget snack?

De får liksom inte ta dina grejor och sen släppa dig och så får du dem inte inom rimlig tid om du är oskyldig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Trimmaren 12 okt 2014, 14:27

Ja för luftpistolen är t.o.m sönder och går inte att använda tills den fått reparation med nya delar..
Och luftgeväret ska vara 10 joul för har inte rört det.
Skjuter inomhus samt på egen mark, tavla som gäller 10m.
Stiga geväret är i från 1600-frös-ihjäl och de behöver ny pip packning, fjäder osv.
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 14:33

Så du menar att de inte ens frågade dig om nånting?

Alltså vad exakt blev du "intagen" för, alltså inget alls? och du menar att de ändå bara behöll alla dina grejor fast du är oskyldig?

De brukar ju inte göra sånt här utan anledning.
Och har du blivit oskyldigt utsatt för det du beskriver så kan du stämma dem givetvis omedelbart.

Det är ovanligt men ok, isf skafaf en vetig advokat inte det där mähät och så ska du ha för sveda och värk, jag menar alla granarna snackar fattar du väl osv.

Sånt sitter man inte och håller inne.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Sniperace 12 okt 2014, 14:38

Trimmaren skrev:Ja för luftpistolen är t.o.m sönder och går inte att använda tills den fått reparation med nya delar..
Och luftgeväret ska vara 10 joul för har inte rört det.
Skjuter inomhus samt på egen mark, tavla som gäller 10m.
Stiga geväret är i från 1600-frös-ihjäl och de behöver ny pip packning, fjäder osv.

De har troligen skickat dessa till SKL för provning, tyvärr är väntetiden där lång, men jag förstår inte varför de skulle tagit lösa kikarsikten för dig, dessa är aldrig licenspliktiga.

sedan är frågan varför gjorde de husrannsakan, fanns någon anmälan mot dig, eller hade polis själva fått någon misstanke?

JAg tycker du ska kontakta förundersökningsledaren, du bör ha fått beslagsprotokoll osv.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Inläggav sfe 12 okt 2014, 16:13

riqe skrev:
sfe skrev:Skulle vilja ställa en fråga relaterat till detta ärende:

För att få ner ljudet. Ljudet av en 10J bössa kan kvara nog irriterande för t.ex grannar om man skjutet inne i en lägenhet.

Nybörjare som sagt. Visste inte ens om att vissa luftvapen kan låta så mycket. Mina egna låtar knappt nånting, jämfört med mycket annat omkring. Kulfången låter betydligt mer.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Inläggav Sniperace 12 okt 2014, 17:03

Har åter läst igenom dessa inlägg, vad gäller häktning ser jag detta som uteslutet, häktad blir man först efter häktningsförhandling i domstol, dvs efter att polis lagt fram för åklagare begär åklagaren häktning som domare utfärdar, det enda som kan ha kommit ifråga är omhändertagande som utan åklagarbeslut får vara max 6 timmar.

Säger polis att geväret ger 30 Joule så bör det provskjutits på skl, och då är det vapenbrott hur mycket man än påstår qtt det är ett 10 joules.

Normalt tas inte lösa kikarsikten i beslag, men de monterar däremot INTE av kikarsikten som är monterade.

Jag har svårt att se det som att polis gjort stora fel och undrar om det inte finns en bakgrund som inte nämns, förvisso kan det ge reaktion att sälja en ljuddämpare utan licens i annons, men det ser lite smått otroligt ut, så där bör finnas ex en anmälan av granne eller något som ger anledning till detta.

Polisen och åklagaren brukar ALDRIG vara svåra att få ut info om hur det framskrider, papper på vad de beslagtagit och VARFÖR ger de alltid vid anmodan.

Och detta att en uniformerad polis inte skulle behöva legitimera sig är även fel, de är tvingade att visa denna om de ombes att göra detta vid en sådan händelse.

MER info behövs helt enkelt
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Inläggav GRiDLoK 12 okt 2014, 18:37

Angående handläggningstider. Jag jobbade som arrestvakt hos polisen för många år sedan, i samma veva började jag även jobba som dörrvakt. Då jag tjänade mer som dörrvakt, så skippade jag arrestvaktsjobbet, även pga av att vissa kunder skickade jag från krogen till arresten (fyllecell), det blev lite dubbla lojaliteter s a s :D

Men, vissa poliser tjatade på mig att jag borde bli ordningsvakt, sagt o gjort, jag sökte in ganska omgående. Vi var flera som sökte, kompisarna fick svar, men det dröjde för mig och min kollega. Jag ringde ner till handläggare och berättade vem jag var. Hon visste mycket väl vem jag var, och ville ha in mig på utbildningen, men det dröjde då jag var misstänkt för BROTT!!! Detta var en grej som polisen hade fått en anmälan av över ett år tidigare. Jag begärde diarienummer för utredning och ansvarig utredare, jag fick båda upplysningarna och ringde ner och begärde ett möte. Jag visste vad det gällde, jag var misstänkt för olaga hot. (en kille hade blåst mig på en större summa pengar, jag hade talat om att får jag inte de, så blir det jävligt synd om honom, vilket jag berättade för polisen) Två dagar senare var allt avskrivet, då jag talade om för polisen att allt är en tolkningsfråga vad "synd" betyder, det kunde betyda kronofogde, stryk, eller indrivning av annan part. Vad vet jag :D

I vilket fall som helst,så sa berättade jag min version, den sanna givetvis. Ett par dagar senare var fallet avskrivet. Det jag ville komma till var att det var inget högprioriterat ärende, förräns jag själv drog igång det.

Så ring ner och begär ut att få träffa berörd personal och ut ditt ärendenummer! De har hög arbetsbelastning och det är nog inte prioriterad utredning :D
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Inläggav Jazz 12 okt 2014, 22:29

Jag är lite inne på snipers linje. Har du kluddat. För visst är det så att vill de jävlas med en så gör de det. Jag kommer ihåg några tillfällen när jag var i 20 åra åldern och körde runt i jänke bil. Så snart jag visade mig i den närmaste stade så kunde de stoppa mig 10-15 gånger på en kväll de skulle då gå igenom bilen och så skulle man blåsa. Bilen var alltid ok och jag var nykter men det upprepades hela tiden tills jag flyttade.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Archon 12 okt 2014, 23:05

Rent spontant tycker jag det är för jävligt när Gestapo kan klampa in och beslagta ens egendom för en obetydlig skitsak. Tycker ALLA vapen borde vara licensfria. Allt annat är ju bara förtryck och ett uttryck för slavsamhället som vi lever i. För att inte tala om ljuddämpare. Lagen är från 1938 och föråldrad. Med tanke på dagens alla miljökrav på buller och dylikt tycker man ju att ljuddämpare torde vara någonting positivt snarare än någonting negativt. 'Polisen har kommit fram till att vapnet kan ge 30 joule' ?! Det är ju ungefär lika vettigt som att anklaga någon oskyldigt för våldtäkt och sedan när denne bedyrar sin oskuld säga: 'Det är möjligt, men du har UTRUSTNINGEN.' Jag tror också att det döljer sig något mer bakom den här historien. Det här låter helt enkelt sanslöst.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 169 gånger i 136 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |