Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Archon skrev:Rent spontant tycker jag det är för jävligt när Gestapo kan klampa in och beslagta ens egendom för en obetydlig skitsak. Tycker ALLA vapen borde vara licensfria. Allt annat är ju bara förtryck och ett uttryck för slavsamhället som vi lever i. För att inte tala om ljuddämpare. Lagen är från 1938 och föråldrad. Med tanke på dagens alla miljökrav på buller och dylikt tycker man ju att ljuddämpare torde vara någonting positivt snarare än någonting negativt. 'Polisen har kommit fram till att vapnet kan ge 30 joule' ?! Det är ju ungefär lika vettigt som att anklaga någon oskyldigt för våldtäkt och sedan när denne bedyrar sin oskuld säga: 'Det är möjligt, men du har UTRUSTNINGEN.' Jag tror också att det döljer sig något mer bakom den här historien. Det här låter helt enkelt sanslöst.
Archon skrev:'Polisen har kommit fram till att vapnet kan ge 30 joule' ?!
losdrivare skrev:Archon skrev:'Polisen har kommit fram till att vapnet kan ge 30 joule' ?!
Jag tror att det här rör sig om min gamla Hatsan AT44 4,5 mm enkelskottare som jag sålde till Trimmaren och på den fanns det en märkning med 30J och lite annan text på breechen. Den var importerad och märkt på det sättet när den kom i min ägo. Jag hade den i 10J och sålde den i det utförandet. Jag var noga att mäta upp den i kronografen en extra gång innan jag sålde så det ska inte vara några problem med den om den är orörd.
Så min teori är att polisen helt enkelt har läst innantill på breechen på bössan och där kommit fram till att bössan "kan" ge 30J. Och det "kan" den ju. De allra flesta luftvapen "kan" ge mer än 10J, men det är ju vad de faktiskt ger som är det som är relevant.
Görgen skrev:Fick du med ett intyg på att den var låst till 10 joul licensfritt när du importerade den som han kan skicka in en kopia på till polisen.
I annat fall så kan nog polisen tolka det som att det är ett licensbelagt vapen som köpts in överstigande 10 joul och sen ändrats till under 10 joul och därmed kräver licens trots att det inte överstiger 10 joul.
Leopold skrev:Säg att polisen kommer och vill komma och inspektera vapenskåp och innehåll. Inte alls omöjligt att de vill göra det, och så vitt jag förstår behöver de inte anmäla detta i förväg längre.
.
Hawkeye skrev:Leopold skrev:Säg att polisen kommer och vill komma och inspektera vapenskåp och innehåll. Inte alls omöjligt att de vill göra det, och så vitt jag förstår behöver de inte anmäla detta i förväg längre.
.
Var står det att polisen inte längre behöver anmäla besök i förväg?
KrisKraft skrev:Hittade denna PDF där de nämner att polisen inte längre behöver föranmäla inspektion:
"Sedan 2006 har polisen rätt att göra slumpmässiga inspektioner för att se hur vapen förvaras"
Hur väl det stämmer eller om det bara gäller vissa län vet jag inte, men rimligtvis bör det gälla över hela landet isf. Här är länk till den PDF jag citerar ifrån:
För att följa länken så måste du registera dig.
Edit: Två meningar ner så står det dock att de brukar föranmäla men det verkar som om det inte längre måste göra det, utan kan komma oanmält.
Görgen skrev:I annat fall så kan nog polisen tolka det som att det är ett licensbelagt vapen som köpts in överstigande 10 joul och sen ändrats till under 10 joul och därmed kräver licens trots att det inte överstiger 10 joul.
Etienne skrev:Görgen skrev:I annat fall så kan nog polisen tolka det som att det är ett licensbelagt vapen som köpts in överstigande 10 joul och sen ändrats till under 10 joul och därmed kräver licens trots att det inte överstiger 10 joul.
Det finns (lyckligtvis) ingen stöd för en sådan tolkning i lagen. Vapnet ska prestera under 10 joule - punkt!
Finns inget att falla tillbaka på om man påstår att märkningar, energi i "originalutförande", eller något liknande, skulle ha något med saken att göra.
Emellertid hjälper det ju inte ifall polisen inte förstår bättre där och då, och man får sina vapen beslagtagna, men i förlängningen så är det ju inget problem.
Sniperace skrev:det enda som gäller är vad skl meddelar att provskjutningen gett som resultat, upp till 10j så får han tillbaka allt, över 10j så fälls han för vapenbrott, och blir acv med det vapen som har för hög effekt kan antingen förverkas, eller i bästa fall säljas till ngn som får licens.
Men att han inte skulle få tillbaka de lagliga kan jag inte tänka mig, liksom kikartsikten osv som de också tog.
Ett intyg gör ingen nytta, han kan ju ha ändrat den till hög effekt själv osv.
så det enda som gäller nu blir skl,s mätning av effekten
Görgen skrev:Intyget skulle bara bevisa att vapnet var lagligt enligt Svensk lagstiftning när det skickades till Sverige inget annat.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst