Välkommen Gäst
Anslags energi/utgångs hastighet.
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Anslags energi/utgångs hastighet.
Hej! Om man inte har tillgång till en Chronograf,hur kan man bedömma (på ett ungefär iaf) hur fort/hur mycket anslags energi en bössa har?
Dåligt ex.-Hål i två ölburkar på rad,på 20meter=15J Exempelvis..

Dåligt ex.-Hål i två ölburkar på rad,på 20meter=15J Exempelvis..

"Let's go kill! C.I.L.L!!" 
- shooter mc gavin
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Re: Anslags energi/utgångs hastighet.
Det skulle bli ett vilt gissande med en ganska så stor felmarginal är jag rädd för.
Min bössa lämnar c:a 37-40 joule beroende på vilken kula som används.
Med FX ammo så slår bössan igenom 6 vattenfyllda ölburkar på 5m håll.
Nej kulvikt och hastighet är nog tyvärr två parametrar man måste ha!
Min bössa lämnar c:a 37-40 joule beroende på vilken kula som används.
Med FX ammo så slår bössan igenom 6 vattenfyllda ölburkar på 5m håll.
Nej kulvikt och hastighet är nog tyvärr två parametrar man måste ha!
-

öberg - Inlägg: 3563
- Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg - Skytteklubb: Ljsk
- Luftvapen favorit: G-sor Light
Jag har en liten idé som kan vara värd att prova. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av att köra detta på luftgevär, men på en AirZooka har jag använt metodiken med mycket goda resultat! Nåväl, till saken - om någon nu vill prova på det hela:
Med hjälp av ljudredigeringsprogrammet kan man se den exakta tiden mellan träff och avfyrning. Beroende på mikrofonens position kan det bli aktuellt med att korrigera med ljudvågornas fördröjning.
Med hjälp av tiden mellan avfyrning och träff, samt avståndet till målet så kan man få ut medelhastigheten på diabolen. Med data för flera olika avstånd kan man approximera hastigheten i en viss punkt rätt väl. Komplettera med vikten av diabolerna så har du allt du behöver för att beräkna anslagsenergin.
Resultatet blir utan tvekan mindre tillförlitligt än med en kronograf. Men det är en billigare lösning om man redan har utrustningen - vilket nog de flest har (Man skulle även kunna använda en filmkamera om man inte har en laptop). Men framförallt kan det vara en kul grej att prova på om man är lite nördigt lagd och gillar att experimentera.

- Ta en laptop och koppla in en bra mikrofon.
- Installera något hyfsat seriöst ljudredigeringsprogram. Ljudinspelaren i Windows är inte OK, men typ Audacity går bra.
- Ställ upp ett mål som avger ganska mycket ljud. Exempelvis ett kulfång av metall.
- Mät upp avståndet mellan målet och skjutplatsen.
- Slå på ljudinspelningen på laptopen.
- - Skjut några serier på olika avstånd!
Med hjälp av ljudredigeringsprogrammet kan man se den exakta tiden mellan träff och avfyrning. Beroende på mikrofonens position kan det bli aktuellt med att korrigera med ljudvågornas fördröjning.
Med hjälp av tiden mellan avfyrning och träff, samt avståndet till målet så kan man få ut medelhastigheten på diabolen. Med data för flera olika avstånd kan man approximera hastigheten i en viss punkt rätt väl. Komplettera med vikten av diabolerna så har du allt du behöver för att beräkna anslagsenergin.
Resultatet blir utan tvekan mindre tillförlitligt än med en kronograf. Men det är en billigare lösning om man redan har utrustningen - vilket nog de flest har (Man skulle även kunna använda en filmkamera om man inte har en laptop). Men framförallt kan det vara en kul grej att prova på om man är lite nördigt lagd och gillar att experimentera.

-

Etienne - Inlägg: 5580
- Tack utdelade: 100 gång
Tackad: 276 gånger i 220 inlägg
Det här var graferna vi fick ut då jag och tjejen körde samma experiment, men med en För att följa länken så måste du registera dig. istället:

-

Jäpp, det skulle nog funka men mikrofon. En viktig pryl till, är att ha mikrofonen precis mellan pipans ände och målet. Om man flyttar mikrofonen närmate målet kommer man få en högre hastighet, och närmare pipan en lägre.
Annars tror jag att ett annat sätt att få en uppskattning av hastigheten är att bara jämföra deformationen av kulorna mot en mall. Antingen med bilder, eller åxå mäta höjd på kulan och diametern efter anslaget.
Om jag skjuter med min sunkiga Diana 60 blir kulorna knappt deformerade mer än om jag slängt dem i väggen.
De andra två pangpinnarna (FWB300S & Diana 75), deformerar kulorna till en diameter på ca 1cm, och 1mm höjd. Misstänker att det motsvarar 170-175m/s, eftersom de har det tyska "F"-märket.
/ Micke
Annars tror jag att ett annat sätt att få en uppskattning av hastigheten är att bara jämföra deformationen av kulorna mot en mall. Antingen med bilder, eller åxå mäta höjd på kulan och diametern efter anslaget.
Om jag skjuter med min sunkiga Diana 60 blir kulorna knappt deformerade mer än om jag slängt dem i väggen.
De andra två pangpinnarna (FWB300S & Diana 75), deformerar kulorna till en diameter på ca 1cm, och 1mm höjd. Misstänker att det motsvarar 170-175m/s, eftersom de har det tyska "F"-märket.
/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
-

Micke - Inlägg: 1529
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg - Skytteklubb: Östhammars skytteförening
- Luftvapen favorit: Diana 60
Så länge man inte har en Chronograf är det bara spekulationer. Det fins inte två bössor som låter lika (smäller lika högt/lågt) 

Ordförande i 

-

Lasse - Inlägg: 1537
- Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg - Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
- Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT
Jäpp, men vad gör man inte för att gå runt problem...? Man kan ju liksom få en indikation på om bössan behöver en genomgång eller inte....Tror faktiskt att Etiennes mätmetod skulle funka rätt bra. Vore kul att jämföra den mot en kronograf.
Men frågan är om det lätt att särskilja alla ljud från bössan när den avfyras, gentemot puffen när kulan lämnar pipan...
Add: Man kanske kan avfyra bössan utan kula, och sedan jämföra mot avfyrning med kula. Då borde man få den "topp" som uppstår när kulan lämnar loppet.
Det snackades förresten om en liknande mätmetod på detta forum för ett tag sedan, men då sköt man igenom två pappskivor med en mikrofon mitt emellan.
/ Micke
Men frågan är om det lätt att särskilja alla ljud från bössan när den avfyras, gentemot puffen när kulan lämnar pipan...
Add: Man kanske kan avfyra bössan utan kula, och sedan jämföra mot avfyrning med kula. Då borde man få den "topp" som uppstår när kulan lämnar loppet.
Det snackades förresten om en liknande mätmetod på detta forum för ett tag sedan, men då sköt man igenom två pappskivor med en mikrofon mitt emellan.
/ Micke
-

6 vatten fyllda burkar på 5m? 37-40J?
Borde ju ge Väldigt Ungefär.. 3 burkar för runt 20J,eller?
Och motsvarande.. Men VÄLDIGT ungefär alltså
Måste testa snarast...
Bytte nämligen an brusten fjäder i höstas..
Måste testa snarast...
- shooter mc gavin
shooter mc gavin skrev:6 vatten fyllda burkar på 5m? 37-40J?
Måste testa snarast...Bytte nämligen an brusten fjäder i höstas..
Nja nu var det ju så att kulan stannade inte i den sista burken
-

Micke skrev:Jäpp, det skulle nog funka men mikrofon. En viktig pryl till, är att ha mikrofonen precis mellan pipans ände och målet. Om man flyttar mikrofonen närmate målet kommer man få en högre hastighet, och närmare pipan en lägre.
Jag tror att det skulle gå utmärkt att korrigera för detta genom att räkna med säg 340 m/s för ljudets hastighet. Men, vill man slippa beräkningarna så kan man ju placera den i mitten.
Hur högt de smäller påverkar inte mätningen. Bara man kan höra (och identifiera) avfyrningen och träffen så fungerar det.Lasse skrev:Det fins inte två bössor som låter lika (smäller lika högt/lågt)
Tror att felet för detta är ganska överskuggat av övriga fel. Eftersom diabolen rör sig väldigt snabbt genom en förhållandevis kort pipa så borde felet vara marginellt. Det är inte värre än att mäta en halvmeter fel på avståndet.Micke skrev:Men frågan är om det lätt att särskilja alla ljud från bössan när den avfyras, gentemot puffen när kulan lämnar pipan...
Intressant, det skulle nog också fungera...Micke skrev:Det snackades förresten om en liknande mätmetod på detta forum för ett tag sedan, men då sköt man igenom två pappskivor med en mikrofon mitt emellan.
-

Om man har råkar ha en dynamometer liggandes kan man ta en träkloss, och flytta klossen med en konstant kraft mha dynamometern och avläsa vilken kraft som krävs.
Därefter tar man och skjuter på klossen med bössan, sen mäter man upp sträckan (s) hur långt klossen flyttade sig och löser ut v ur formeln nedan, där m är massan på kulan.
1/2mv^2=Fs
Därefter tar man och skjuter på klossen med bössan, sen mäter man upp sträckan (s) hur långt klossen flyttade sig och löser ut v ur formeln nedan, där m är massan på kulan.
1/2mv^2=Fs
- JohanW
Tema: "Vi i femman":
På fråga 1 svarar vi: Jäpp, funkar säkert men varför komplicera historien. Klart man kan räkna på ljudhastigheten, men det skulle ge ett större mätfel åxå.
På fråga 2 gissar vi: Fniss, viskningar,.. hetpotatis och svara du: "Banan".
På fråga 3 är vi lite konfunderade. Det gäller ju att hitta den ms kulan lämnar loppet. Kolvrassel, svordomar, fjäderskrammel och andra ljud måste ju filteras bort. Kulan accelererar till den hastighet den lämnar pipan, och därför är just den millisekunden den lämnar pipan som är intressant.
På fråga 4: Jäpp, borde ju funka enligt din metod, med reservation för den rörelseenergi kulan tappar när den passerar första pappskivan.
/ Micke
På fråga 1 svarar vi: Jäpp, funkar säkert men varför komplicera historien. Klart man kan räkna på ljudhastigheten, men det skulle ge ett större mätfel åxå.
På fråga 2 gissar vi: Fniss, viskningar,.. hetpotatis och svara du: "Banan".
På fråga 3 är vi lite konfunderade. Det gäller ju att hitta den ms kulan lämnar loppet. Kolvrassel, svordomar, fjäderskrammel och andra ljud måste ju filteras bort. Kulan accelererar till den hastighet den lämnar pipan, och därför är just den millisekunden den lämnar pipan som är intressant.
På fråga 4: Jäpp, borde ju funka enligt din metod, med reservation för den rörelseenergi kulan tappar när den passerar första pappskivan.
/ Micke
-

Söndags uppfinning..... å en å annan bira igår.
Ta "tantens" badrumsvåd.
Se till att den har en indikering/funktion som stannar på "maxvikt".
Lägg på en "nylon" skärbreda.
Ställ paketet lodrätt not en vägg.
Se till att paketet sitter 100% digt mot varandra. ( PL 400 ? )
Gå ca 10m ifrån och skjut ett skott ( på vågen ) med en bössa som du vet kraften på.
EDIT : DUCKA !!
Sedan avlossar du ett skott med den bössan du vill veta kraften på.
(Med lika dan ammo, samma avstånd och vinkel)
Då bör man få ett pluss eller minusvärde.
(Varning för rikoshet) vaderade kläder å brillor kan behövas.
He he , den va väll klurig.....
Har inte den blekaste om värdena går att använda till annat än att ta reda på hur mycke
starkare/svagare i procent bössan är jentimot en bössa med faststäld kraft.
VARNINGSTEXT
Do not test this at home.
// Golle
Ta "tantens" badrumsvåd.
Se till att den har en indikering/funktion som stannar på "maxvikt".
Lägg på en "nylon" skärbreda.
Ställ paketet lodrätt not en vägg.
Se till att paketet sitter 100% digt mot varandra. ( PL 400 ? )
Gå ca 10m ifrån och skjut ett skott ( på vågen ) med en bössa som du vet kraften på.
Sedan avlossar du ett skott med den bössan du vill veta kraften på.
(Med lika dan ammo, samma avstånd och vinkel)
Då bör man få ett pluss eller minusvärde.
(Varning för rikoshet) vaderade kläder å brillor kan behövas.
He he , den va väll klurig.....
Har inte den blekaste om värdena går att använda till annat än att ta reda på hur mycke
starkare/svagare i procent bössan är jentimot en bössa med faststäld kraft.
VARNINGSTEXT
Do not test this at home.
// Golle

- G0LI4T
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
Golle...nu du druckit eldvatten?
/ Micke
/ Micke
-

Micke skrev:På fråga 2 gissar vi: Fniss, viskningar,.. hetpotatis och svara du: "Banan".
OK, den fattade jag inte.
Micke skrev:På fråga 3 är vi lite konfunderade. Det gäller ju att hitta den ms kulan lämnar loppet. Kolvrassel, svordomar, fjäderskrammel och andra ljud måste ju filteras bort. Kulan accelererar till den hastighet den lämnar pipan, och därför är just den millisekunden den lämnar pipan som är intressant.
Jag ser fortarande inte varför felmarginalen skulle bli nämnvärt stor map detta. Har vi hastigheterna vid givna avstånd för ett stort intervall så bör man men mycket god tillförlitlighet kunna uppskatta utgångshastigheten...
Och om jag ska vara ärlig tror jag inte ens att dataunderlaget (om man inte använde riktigt bra inspelningsutrustning) tillåter en så bra upplösning för att ens tillåta mätning av hastigheten i pipan. Mätningen med AirZookan gav inga vettiga resultat förrän man närmade sig i alla fall 0,05 sekunder. Uttryckt i skjutavstånd så är det ju ca 10 meter om vi snackar normal cal 4,5 ammunition + 10J.

-

Micke skrev:Golle...nu du druckit eldvatten?
/ Micke
Ja men, om man ska utgå från att man tager vad man haver, så lär man ju börja med eldvatten,
då ska du se att allt löser sig efterhand
Oavsätt joule ,mps, bpa, svt, å alla andra eventuella förkortningar som kan påverka resultatet
Vist lät de bra i teorin..... eller LOL
PS/
editerade in lite i min uppfinning...... se tidigare inlägg
PS2/ (inte gamekontrolern då)
Glöm inte att ställa tillbaka vågen INNAN tanten kommer hem igen.

- G0LI4T
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
Haha, nja, fråga 2 var bara lite spån runt Vi i femman, och smällande vapen, och lite spån - glöm det.
Men vad beträffar punkt 3: Man måste ju vet exakt när kulan lämnar loppet. Alltså ljudet som uppstår från pipan, när kulan går ut.
Det kan ju vara en hel hög med andra ljud från geväret, men det gäller ju att filtrera bort dem, som, t.ex. fjäderljud, stoppljud från kolvar, ventilljud, eller vad katten som helst.
Tar man fel 'topp' kan det ju vara innan kulan ens börjat röra på sig...
/ Micke
Men vad beträffar punkt 3: Man måste ju vet exakt när kulan lämnar loppet. Alltså ljudet som uppstår från pipan, när kulan går ut.
Det kan ju vara en hel hög med andra ljud från geväret, men det gäller ju att filtrera bort dem, som, t.ex. fjäderljud, stoppljud från kolvar, ventilljud, eller vad katten som helst.
Tar man fel 'topp' kan det ju vara innan kulan ens börjat röra på sig...
/ Micke
-

Det allra enklaste och säkraste sättet (säkert billigaste oxå
) är nog att ringa till våra sponsorer eller tex Torsbo vapen så hittar man detta : Chrony
M-1 Standard Med metrisk räkning
995.00

995.00

-

Micke skrev:Det kan ju vara en hel hög med andra ljud från geväret, men det gäller ju att filtrera bort dem, som, t.ex. fjäderljud, stoppljud från kolvar, ventilljud, eller vad katten som helst.
Jag är rätt säker på att hela smällen från geväret kommer att ge ett och samma ljudkluster. Du ska ha riktigt bra utrustning innan du kan börja isolera enskilda delar i rörelse inom geväret. Annars ser jag inte problematiken heller, väljer man alltid den punkt då ljudet börjar avta så borde man landa relativt rätt varje gång.
Jag ser ingen anledning att snöa in sig på smådetaljer när det generellt sett ändå är en relativt ostabil mätmetod, och egentligen bara en kul grej.
Jag ska göra ett test nu så ser vi vad som händer...
EDIT:
Smällen är 3 hundradels sekunder (minus eko). Med ett tydligt avtagande efter det.
Skulle vara kul om någon kunde testa detta IRL!
Kommentar: Därmed inte sagt att 3 hundradels sekunder inte är av betydelse - för det är det absolut!Diabolen hinner faktiskt åka många meter på den tiden(6 meter @ 200m/s). Men att urskilja specifika ljud på den korta tiden är praktiskt taget omöjligt i sammanhanget.
-

öberg skrev:Det allra enklaste och säkraste sättet (säkert billigaste oxå) är nog att ringa till våra sponsorer eller tex Torsbo vapen så hittar man detta : Chrony
995.00
Förvisso!

- shooter mc gavin
20 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom
likartade trådar