Ve och fasa!!!
Att bobcaten inte är snygg och att jag inte gillar MK2-stocken det ingick liksom i köpet. Men att den inte skjuter bättre än min gamla FX2000 och att det blir små vattendroppar kring fartreglaget känns inte bra! Det blir en liten knut i magen. Är det en FX-historia version 2.0 jag har framför mej? Historia 1.0 har jag redan berättat här.
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=69&t=10350Huvva det gör ont att läsa den tråden. Två års krångel. Fy tusan. Stackars lilla stoorn (som då var lill'n).
Idag var jag o losdrivare o intrepid till inomhushallen och testade. 50 meter i värmen, vindstilla och perfekt stöd (sandpåse fram och bak). Gott om tid och te att dricka.
Hagelsvärm?
För att följa länken så måste du registera dig.Losdrivares tur:
För att följa länken så måste du registera dig.Det såg inte klokt ut och då är vi ändå två vana skyttar. Tvätt av pipan och test igen. Bättre än såhär blev det inte:
För att följa länken så måste du registera dig.Det här var på läge 3 (fullt blås). Det blev ännu sämre på läge 2. Trycket låg mellan mellan 200 och 160 bar när vi sköt.
Att jämföra med min gamla fx2000 som inte har sett en tvättlapp på mycket mycket mycket länge:
För att följa länken så måste du registera dig.Bobcaten hade ett 3-12 mamba lite på 12x förstoring. Fx2000 hade ett gammalt Shirstone 4x32.
Nästa dilemma:
Kring effektreglaget blev det små vattendroppar. Jag tänkte oj vad kom det här ifrån och torkade bort det. Men efter ett magasin till så var det likadant igen. Små små vattendroppar. Lossade tuben och lyfte ur bössan ur stocken. De små vattendropparna fanns runt hela effektreglaget (vi behövde lyfta ur bössan ur stocken för att se efter som MK2-stocken täcker halva reglaget). Tyvärr var jag inte tillräckligt påkopplad för att komma ihåg att fota detta. Så torkade jag av, sköt, och så var det likadant igen.
Tuben låg på 150 bar när jag hämtade ut bössan från posten och jag pumpade upp den till 200 bar med en handpump inne i värmen. Så det kan ju inte ha blivit så himla mycket fukt i tuben. Hurricane eller FX hade ju pumpat de första 150 och det lär ju vara med en dykarflaska o torr luft.
Nog ska jag väl ändå förvänta mig mer än såhär av en bössa för 10.000 kr?? Jag skjuter ju utan problem 15-millimetersgrupper med min 6 mmBr på 100 meter och hamnar inte sällan på 10 mm. En bobcat har ju betydligt mindre rekyl och jag hade bästa tänkbara stöd. Så 10 mm på 50 meter borde ju ha varit lätt som en plätt. Men vi var inte i närheten av det.
JSB king var kulan för dagen.