Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
TheFoes skrev:Man vet inte heller vad folk motiverar. För 3 dagar sedan så såg jag en licens ansökan på en Fx halvautomatisk där han hade motiverat att han skulle skjuta småfåglar med den. Och klart som fan du blir nekad licens då.
Silwer skrev:Alltså att man ska skicka med papper på att man faktikst har uppdrag, alltså påskrivna och liksom vidimerade av de som vill ha dig att skyddsjaga hos sig.
Det antar jag att killen här har skickat med, annars kan man ju liksom hitta på vad som helst utan grund och få licens.
Callmenobody skrev:Jaktlicenser i Sverige bygger på behov och sedan flera år tillbaks så är ju innehavet av jägarexamen ett godkänt behov.
Att man sedan behöver intyg för just luftgevär är ju något polisen själva har hittat på och de har ju inget lagstöd för det. Så strikt sett så borde man inte behövs några intyg alls.
Dock är ju som vi vet verkligheten något annat.
Springer skrev:Du har en poäng där Solomon.
Myndigheterna stiftar allt strängare lagar & regler för att stävja vapenrelaterade brott.
Det de inte verkar greppa är att ytterst få licensierade vapen är inblandade i diverse rån och skjutningar runt om i landet utan det enda de åstadkommer med sina skärpningar är att göra livet ännu mer komplicerat för alla som redan sköter sig och sitt skytte på korrekt sätt.
Buset kommer fortfarande att fixa illegala vapen och strunta fullständigt i alla nya stränga lagar & regler som skapas av myndigheterna, precis som de alltid gjort.
Callmenobody skrev:Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt.
TonyS skrev:Callmenobody skrev:Överklaga och sök inte på skyddsjakt utan på jakt.
För att förtydliga så skriv under ändamål "Jakt, enligt 20 § NFS 2002:18"
Med denna referensen så kan de tjata bäst de vill om effekt.
Blir lite förvirrad här...
i 20 § så står det ju "om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för Klass 4 enligt 14 §."
Vilket ju skulle betyda att ett luftgevär också måste leverera minst 150J E0 för jaktlicens, medans för skyddsjaktlicens räcker det med .22 med minst 180m/s.
Eller missar jag nåt?
david_ujj skrev:Jag tyckte detsamma, frågade Hurricane-Tobbe om detta var vanligt i hans erfarenhet.
Enligt honom kan Polisen inte längre skriva särskilda upplysningar i licensen, de måste sätta klass 4.
Det är sen upp till mig som skytt att hålla koll på reglerna kring vilka vilt som är godkänna att skyddsjaga med luftvapen.
Kan personligen tycka att detta är tydliga tecken på föråldrat regelverk.
Samtidigt bör man kunna anta att en person med jägarexamen känner till begränsningarna för luftvapen.
Precis som man bör kunna kräva att person med jägarexamen vet att 22LR inte är ändamålsenligt redskap på älgjakten, trots att man specar det övergripande begreppet "jakt" som ändamål i licensen.
XXL skrev:Det låter mera som att Polisen fått ett nytt IT-system som inte är i synk med den verklighet de har att hantera.
Hawkeye skrev:Jag ställer mig frågande till varför polisen inte kan skriva något under särskilda upplysningar. Stämmer detta? Det är också fel av polisen att ange att licensen gäller ett vapen i klass 4. Ett vapen i klass 4 ska prestera minst 150 joule.
Det stämmer att det är licensinnehavarens skyldighet att veta vilket vilt man får använda vapnet till (oavsett vad som står på licensen). När det gäller luftgevär med 180 m/sek i kaliber .22 är ju antalet arter man får skjuta rätt begränsat. Ett vapen i klass 4 (150 joule) får man skjuta betydligt mer, t ex vildkaniner. Det lär finnas luftgevär som kommer upp i 150 joule men de är nog ovanliga här i Sverige.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst