Etienne och Scratch: Näe, jag är ingen ‘statistiktarzan’. Egentligen tänkte jag bara tillhandahålla lite data från egun för de som är intresserade, eftersom bössorna är gjorda i Tyskland, det är rätt många som säljs, och det borde alltså vara ett bra riktmärke på marknadsvärdet.
Det där med antal bud är lite lömskt. Det är av någon anledning så att det ligger en fördröjning på högsta budet, d.v.s. innan budgivarna ser det. Det innebär att ett antal ’underbud’ kan komma med.
Om t.ex. budet är uppe på 100 Euro, och någon kastar in ett bud på 150 Euro, ser inte budgivarna det. Det leder till att det kan komma bud på 101, 102, o.s.v trots att dessa inte är relevanta. Man får bara meddelandet: ”Ett bud var högre än ditt”. Lurigt va’?
Sedan har vi ju problemet med ’varianter’, defekta och modifierade.
FWB 300 är ett typexempel. Det finns ju 6 varianter bara av ”S”-modellen, och vissa är uppenbarligen rena samlarobjekten. Vidare är ju en del kraftigt modifierade, t.ex. kamouflagemålade, med eller utan väska/kikarsikte, angivna som ”defekta”, eller säljs av auktoriserade vapenaffärer. Hur dessa faktorer påverkar priset vet jag inte.
Så vad jag säger, är att det finns ett antal faktorer som komplicerar bilden, och min avsikt är inte att göra någon avancerad statistisk analys. Jag vill bara tillhandahålla lite information. I de fall jag ser något som konkret borde påverka priset, har jag lagt in det som kommentar, t.ex. ”Juniormodell”, ”Defekt”, ”Universal” eller ”inte S-modellen”.
Grafiken skruvade jag mest in för att man ev. skulle kunna se någon trend (javisst! Man kan köra linjär regression om man vill…).
Som sagt; jag uppdaterar filen varje söndag, och om någon vill ha med någon/några andra märken, modeller, kan det nog fixas.
/ Micke