Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
kallebakom skrev:om detta nu är sant,vart är trimmaren ? varför skriver inte han ?
GRiDLoK skrev:Det låter lite märkligt det där med handfängsel och "häktning". Man blir upplyst om vad som gäller. Att gripa någon är en annan sak, men inte för en skitsak som luftvapen...
Hela historien framstår lite märklig. Och har han en advokat inblandad, så har hon fått ut alla papper för länge sedan!
Mattias.A skrev:...
Personligen så tycker jag att det luktar skumt, många lösa trådar och dåligt besvarade frågor.
Mattias.A skrev:GRiDLoK skrev:Det låter lite märkligt det där med handfängsel och "häktning". Man blir upplyst om vad som gäller. Att gripa någon är en annan sak, men inte för en skitsak som luftvapen...
Hela historien framstår lite märklig. Och har han en advokat inblandad, så har hon fått ut alla papper för länge sedan!
Ang handfängsel så arbetar polisen med Pl10a samt häkteslagen. Har saxat lite från lagen.nu
10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel
1. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
2. vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).
10 § En intagen får beläggas med fängsel
1. vid förflyttning inom förvaringslokalen och vid transport eller annan vistelse utanför lokalen, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl, eller
2. om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till den intagnes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa.
En läkare ska så snart som möjligt undersöka en intagen som belagts med fängsel enligt första stycket 2.
Vidare ang häktningen så har jag saxat från polisens hemsida följade material.
Tre former av frihetsberövande
Gripen
Om det finns skäl att anhålla någon kan ett beslut att gripa en person i brådskande fall fattas av en polis. Den gripne ska så snart som möjligt förhöras och därefter beslutar åklagare omedelbart om den misstänkte ska anhållas. Om den misstänkte inte anhålls ska beslutet om gripande omedelbart hävas.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 7 och 8 §.
Anhållen
En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol.
Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 6, 11, 12 och 13 §.
Häktad
En misstänkt person får häktas om det finns risk för att hon eller han ska hålla sig undan från lagföring under en brottsutredning, exempelvis genom att avvika från landet, försvåra utredningen eller fortsätta att begå brott. Det krävs att personen är misstänkt för brott som ger minst ett år i fängelse.
Beslut om häktning ska alltid fattas om brottet har minst två års fängelse i straffskalan, men det finns vissa undantagsfall. Beslut om häktning fattas av domstol, därefter ska åtal väckas av åklagaren senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen. Lagreglerna finns i rättegångsbalken 24 kap. 1-3, 5 och 18 §.
Personligen så tycker jag att det luktar skumt, många lösa trådar och dåligt besvarade frågor.
kallebakom skrev:om detta nu är sant,vart är trimmaren ? varför skriver inte han ? hur det går o så ? konstigt...men fa-n så tragiskt om det sant.finns ju knark o annat skit som viktigare att jaga tillomed här i lilla sala
Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.
Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.
Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.
Men pumpen får jag tillbaka.
Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.
Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.
Martin skrev:Vad är detta för svammel? När jag skrotade ett krutgevär skruvade jag av allt icke licenspliktigt, kolv, sikten. Lämnade bara in låda, pipa och slutstycke. Plockade t.o.m ut allt ur slutstycket och lämnade bara slutstyckshuset. Att ditt kikarsikte och väska skulle vara licenspliktiga är bara skitsnack. Antingen trollar du eller så har du råkat på en polis som är felinformerad...
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.
Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.
Men pumpen får jag tillbaka.
Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.
Trimmaren skrev:Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Trimmaren skrev:Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Etienne skrev:Visst kanske historien stämmer till punkt och pricka, men det känns så extremt befängt på flera punkter att jag helt enkelt inte kan tänka mig att våra myndigheter skulle agera så inkompetent och bristfälligt.
Mycket kan givetvis gå snett eller fungera dåligt, men detta är ju löjligt...
Men som sagt, ladda gärna upp lite papper så kan vi kolla igenom dem och supporta lite.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster