Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Callmenobody 21 nov 2014, 14:20

ogster skrev:
GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)

Kan man ha en fjäderbössa liggande utan fjäder i och vara laglig? :|

Kollade med tullen hur dom skulle ställa sig till en importerad fjäderbössa utan fjäder och dom gjorde en mindre utredning med hjälp av polisen och kom fram till den skulle räknas som licenspliktig eftersom vapnet inte kan bevisas att det håller under 10J.

Haha, det kan de ju inte få igenom. :-)
Jag fick från Polisen att exakt samma scenario var ok då vapnet var obrukbart. Jag hade ju tillagt att jag ämnade köpa 10J fjäder i Sverige och importen skedde pga den stora prisskillnaden.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody

Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Inläggav GunnarT 21 nov 2014, 14:31

Rimlig logik borde annars vara att gevär utan fjäder ligger under 10j :lol:
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Inläggav Jazz 21 nov 2014, 14:52

Jo nobody har ju rätt i detta. Så länge man bara motiverar på ett vettigt sätt. Detta gäller allt som har med vapen att göra. Vill du tex ha 15 luftgevär på licens så motivera med att skicka in utdrag av tävlings reglerna. Men ok detta är off. Har man ett luftgevär som är obrukbart liggande är det upp till polisen att bevisa att det är licens pliktigt. Med pipor är det de samma. Det är väl inga problem med 4,5 då de cal tills bara nyligen var luft och samma med 6,35. Däremot 5,5 går ju att använda till 22 lr och kanske 177 men manär väl självmordbenägen att ta en luft pipa och stoppa in 25-250 i den. Det är samma med en ljuddämpare. Men allt bygger på en förstånds handikappad polis. OM jag har en massa lic vapen kan jag inte ha en ljuddämpare liggande och då samma med en massa pipor. För de här förståndshandikappade ser bara en sak åt gången och det är mycket jobb att få de till att se saker på ett annat sätt. I denna tråd har vi ett annat exempel. En person tar sitt luftgevär som är under 10 joule och han utnytjar sin allemansrätt och han tar med sig ett mål och går ut i skogen och skjuter. När han är klsr tar han bössan och målet och åker hem. Någon ser detta och anmäler. Den då handikappade polisen ser bara en sak. En person har varit ute för att pröva ett olagligt vapen. De gör en stor razia och hittar bara luftvapen. Eftersom de inte hittar några krutvapen tar de med sig luftvapnen. Men igen så kommer deras handikapp imellan, de måste motivera ett tillslag med kanske 10 poliser och alltid en åklagare. Det är mao lättare för polisen att gå vidare med ett luftgevär på strax över 10 joule än att skämma ut sig. Jag misstänker att det som händer här är att de ligger på det sedan avskriver de men tyvärr är prylarna förverkade. Nu vill jag avsluta med att säga att naturligtvis är inte poliserna handikappade men tyvärr är deras organisation det. Den är för tungstyrd och går bara att styra åt ett håll och det krävs massor av arbete för att de ska vända eller få en annan uppfattning.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav GunnarT 21 nov 2014, 15:33

Jazz skrev:. Har man ett luftgevär som är obrukbart liggande är det upp till polisen att bevisa att det är licens pliktigt.

Ja det låter ju rimligt. :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Inläggav ogster 22 nov 2014, 11:13

GunnarT skrev:
Jazz skrev:. Har man ett luftgevär som är obrukbart liggande är det upp till polisen att bevisa att det är licens pliktigt.

Ja det låter ju rimligt. :|

Så ett licensbelagt gevär ska ses som licensfritt när det är trasigt?

Alla vapen är licensbelagda förutom vissa undantag, effektbegränsade luftgevär tex men om vapnet inte presterar under 10J så kan det ju inte va effektbegränsat.

Förstår hur ni menar men vänder man på det så är det inte heller så ologiskt ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Jazz 22 nov 2014, 12:31

Det är bara när det gäller skatte betalningen som det är sk omvänd bevisbörda. Dvs man ska bevisa att ens inkomster är lagliga och skattade.
:thumbner:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav ZaphodB 22 nov 2014, 12:49

Kapten Kamin skrev:
ogster skrev:Så ett licensbelagt gevär ska ses som licensfritt när det är trasigt?

Nej, ett licensbelagt vapen borde under alla omständigheter vara licensbelagt till dess att det avskrivs av polismyndigheten.
Men att ett tidigare licensfritt luftvapen skulle bli olagligt bara för att det inte fungerar låter befängt. I så fall begår vi alla vapenbrott då vi tar isär våra bössor för att smörja, tuna, putsa, byta packningar, etc, etc..
Det faller på sin egen orimlighet.
Bevisbördan ligger på åklagarmyndigheten. Det ska bevisas "utom all rimlig tvivel" att ett luftvapen är licenspliktigt, för att man ska kunna dömmas för vapenbrott.
Om vi som samhälle accepterar nåt annat än denna grundsten i romersk rätt, så kan vi lika gärna börja bränna häxor igen, bara för att fruntimmret kan simma! :smt020

Ja, men det otäcka i just Trimmarens fall tycker jag är att han inte får reda på alla parametrar vid mätningen samt det faktum att han sannolikt inte vet vilket tubtryck vapnet mättes upp med i fabriken, samt vilken ammo som användes både vid fabrikens test och SKL:s test, då det är allmänt känt att ventilen öppnar mer ju lägre tryck i tuben och detta kan leda till högre effekt vid lägre tubtryck.

Att sen Hatsan har sin huvudsakliga strypning i tuben gör ju inte saken enklare....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav Deichenpoff 22 nov 2014, 12:58

ingen mer än jag som blir sugen på att ringa skl?
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff

Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Inläggav ZaphodB 22 nov 2014, 13:34

Deichenpoff skrev:ingen mer än jag som blir sugen på att ringa skl?

Nog många av oss som skulle vilja ha svar på frågor men slår vad om att de inte får lämna ut information hur som helst till allmänheten eller så kostar det att få svar på frågorna.

Men en sak är säker att mot bakgrund av vad jag läst i tråden anser iallafall jag att Trimmaren inte fick en rättvis prövning av sitt fall då SKL för det första inte redovisade alla parametrar vid mätningen och endast redovisade mätningar vid ett tubtryck, bara för att ta några synpunkter.

Nu är det lite sent påtänkt, men han borde ha kallat in någon som kan PCP vapen som kunde ställt lite besvärliga frågor till åklagaren...

Mvh, ZaphodB
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav FX Maniac 22 nov 2014, 15:17

PevAB skrev:Säg att du tävlar i 10J FT.
Du har hittat bly din bössa fullkomligt älskar men med den ammon blir det bara 7.8j

Du som tävlar vill ju givetvis ligga närmare 10J än så och ställer in bössan på 9.6j för att inte gå över gränsen inför tävlingen.

På vägen dit blir du stannad för nyckterhetskontroll.

I bagaget ligger det en vapenkoffert polisen vill kolla närmare på.

Resten av historien listar ni säkert ut själva.

Din FT-bössa för 20.000kr med optik för lika mycket kommer malas ner och du blir åtalad för olaga vapeninnehav.

Kul.

Dessutom blir du nog av med din bil som kan tolkas som livsfarligt vapen och för att den licenspliktiga bössan hör ihop med den och vapenfodralet :mrgreen:
Användarvisningsbild
FX Maniac

Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Inläggav FX Maniac 22 nov 2014, 15:20

ogster skrev:
GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)

Kan man ha en fjäderbössa liggande utan fjäder i och vara laglig? :|

Kollade med tullen hur dom skulle ställa sig till en importerad fjäderbössa utan fjäder och dom gjorde en mindre utredning med hjälp av polisen och kom fram till den skulle räknas som licenspliktig eftersom vapnet inte kan bevisas att det håller under 10J.

Men för i helvete, den är väl bevisligen på 0 Joule då den inte går att skjuta med????

Vad är det för inavel som sitter och styr? :smt016
Användarvisningsbild
FX Maniac

Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Följande användare vill tacka FX Maniac för detta inlägg
Patrik (22 nov 2014, 15:31)

Inläggav ZaphodB 22 nov 2014, 15:21

FX Maniac skrev:
PevAB skrev:Säg att du tävlar i 10J FT.
Du har hittat bly din bössa fullkomligt älskar men med den ammon blir det bara 7.8j

Du som tävlar vill ju givetvis ligga närmare 10J än så och ställer in bössan på 9.6j för att inte gå över gränsen inför tävlingen.

På vägen dit blir du stannad för nyckterhetskontroll.

I bagaget ligger det en vapenkoffert polisen vill kolla närmare på.

Resten av historien listar ni säkert ut själva.

Din FT-bössa för 20.000kr med optik för lika mycket kommer malas ner och du blir åtalad för olaga vapeninnehav.

Kul.

Dessutom blir du nog av med din bil som kan tolkas som livsfarligt vapen och för att den licenspliktiga bössan hör ihop med den och vapenfodralet :mrgreen:

Ja, bilen var ju fodral till det licenspliktiga fodralet med det licenspliktiga vapnet i, eller vänta nu det här låter inte riktigt klokt....... :smt042

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav PevAB 23 nov 2014, 10:16

Lika bra att skrota vägen jag körde på också..

Försök till överlagd medhjälp av transport av licenspliktig bil...
PevAB

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Inläggav Beangan 21 dec 2014, 11:11

Hur har det gått med det här? Finns det någon dom man kan läsa? Vore intressant att se vad dom skrivit.
Senast redigerad av Beangan 21 dec 2014, 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav Trimmaren 08 feb 2015, 22:48

Beangan skrev:Hur har det gått med det här? Finns det någon dom man kan läsa? Vore intressant att se vad dom skrivit.

Varit inaktiv ett tag, men ska till tingsrätten imorgon förmiddag och bråka med dem :)
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Deichenpoff 09 feb 2015, 09:58

spännande!
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff

Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Inläggav Trimmaren 09 feb 2015, 16:04

Får tillbaka allt utom geväret och min flugsmälla.
men får domen i brevlådan om 2 veckor, åklagaren hävdade fortfarande att min flugsmälla räknas som en elchock anordning..
aja får se va brevet säger :)
Samt att åklagaren yrkar på kort fängelse straff..........
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Springer 09 feb 2015, 16:12

Så en trasig elektrisk flugsmälla räknas som elchock-anordning ??? :o
Se upp i sommarstugorna gott folk, låt för allt i världen inte era elektriska flugsmällor ligga framme så lagen ser dem :shock:

Om bössan gav mer än 10 joule så har du svårt att kontra i det fallet även om man kan tycka att det bör finnas lite marginaler precis som vid hastighetskontroller.
Beror ju som sagt på hur mycket mer än 10 joule den gav.
Hoppas det går bra för dig i vart fall.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Etienne 09 feb 2015, 16:22

Vilken tingsrätt talar vi om här?
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Colaburken 09 feb 2015, 16:27

alltså ser flugsmällan ut så här För att följa länken så måste du registera dig.

så är du nog körd med fluggsmällaren
Colaburken

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Inläggav TheFoes 09 feb 2015, 16:29

Fluggsmälla hur många volt?
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång