Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
riqe skrev:Har poliaen bett dig om intyg?
Annars är det ju till en början bara att söka på jakt enligt skyddsjakt paragrafen (minns inte vilket nr det är och ids inte googla det).
MrMel skrev:Beror väl helt på handläggare som du sen får, men jag gjorde följande;
MrMel skrev:Skickade in intyg i original från både lantbrukare och villaägare där jag skrev vilka problem de hade och behövde hjälp med, ekonomisk skada slår ganska högt så det är ett plus.
MrMel skrev:Mink faller väl utanför vad du får skjuta med luftgevär så det skall du nog inte ta med (?)
Öskar skrev:Jaga mink vet jag att man inte får göra med luftgevär. Men får man inte avliva en fäll-fångad mink med luftgevär? Någon som vet?
5 intyg, icke platsbundna (specifierade inte adress utan person + personnummer på intygen)
Vet inte hur rätt denna är?
För att följa länken så måste du registera dig.
Men där är det speccat min 150J isåfall.
Här hittar du mer information om avlivning:
För att följa länken så måste du registera dig. ... 00230.html
Öskar skrev:Detta förefaller endast beröra i fångenskap uppfödda djur, inte vildfångade. Jag kan ha fel!Här hittar du mer information om avlivning:
För att följa länken så måste du registera dig. ... 00230.html
I denna PDF filen hittar du mer om distansavlivning... kolla på sidan 23.
För att följa länken så måste du registera dig. ... 12-027.pdf
2) Skulle avlivning av fäll-fångad mink kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen? Skriver jag i sådana fall en egen bilaga där jag redogör för behovet?
3) Skulle fredande av egna trädgårdsodlingar (villa på landet) kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen?
Om det ska göra nån skillnad vid licensansökan så måste du nog ha dokumenterat att det handlar om ett hyfsat antal minkar per år.
Har du verkligen så stora skador i trädgårdslandet hemma att du anser att det är en vettig grej att ta med i ansökan?
Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?
Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?
Skulle nog vilja påstå det vad gäller dina bär.
Men det här med ditt "kräftfiskevatten", är det en affärsrörelse eller nån hobby du sysslar med?
Vill inte sabba dina argument men man trär en jutesäck över fällan, skakar ut minken i säcken, lokaliserar huvudet och ger det en domp, utan att bli biten i fingrarna förstås
Öskar skrev:Öskar skrev:Framstår jag som en "desperat nöjespangare" om jag använder det som argument?
Skulle nog vilja påstå det vad gäller dina bär.
Ja, jag tänkte nog det. Men i sak lider jag ju skada (mindre bär, förstörd täckduk). Hur som helst är det sannolikt kontraproduktivt att använda det som argument, om jag förstår dig rätt?Men det här med ditt "kräftfiskevatten", är det en affärsrörelse eller nån hobby du sysslar med?
Nej det är ingen affärsrörelse. Det är egentligen som med bären; en form av "skörd" som fastigheten ger. Jag tar väl upp en sådär 25 kg per år.
Öskar skrev:Skulle avlivning av fäll-fångad mink kunna utgöra ett behov av jaktlicens på luftvapen? Skriver jag i sådana fall en egen bilaga där jag redogör för behovet? Efter att ha läst på lite själv är jag helt övertygad om att vild fällfångad mink får avlivas med luftgevär (under förutsättning att det sker på ett etiskt sätt). Men är det en fullgod motivering? Kan andra vapen anses vara mer lämpliga?
Tittar man på lagen kring avlivning av fällfångade djur så står det stycket under jaktvapen.
Så man får förutsätta att det i grunden krävs en jägarexamen för att inneha ett 22Lr för avlivning då det även nämns att ett sådant vapen faller utanför jaktgarderoben. Luftgevär som inte klarar klass 4 (150J) omfattas inte som avlivningsvapen utan hamnar under skyddsjakt, och då är det endast ett fåtal arter som man får skjuta/avliva med ett sådant vapen. (även om vapnen skulle klara av mer)
Det står även tydligt i lagen att ett vapen som är avsett för målskytte inte får användas för avlivning eller jakt.
Titta på sidan 15 & 16.
För att följa länken så måste du registera dig.% ... 009_13.pdf
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst