Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Colaburken 09 feb 2015, 16:31

ja finns var det vanliga aa eller d bateri dom med d bateri är kraftfulare
Colaburken

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Luftvapen favorit: Fwb 300s

Inläggav Ken1 09 feb 2015, 18:20

Kan inflika med en historia som skedde för knappt tio år sedan. En bekant till mig fick påhälsning av tv-licens snubbe.
Polaren hade i samma stund monterat ner en airsoftbössa, och stod med pipan i handen när det ringde på dörren.
Nu vägrade han släppa in honom i lägenheten och det blev vad jag minns liten lätt knuff på licensgubben.
Det hela slutade med att en razzia gjordes hos kamraten, och om jag minns rätt så tre månader på öppen anstalt. För olaga hot, vapenbrott och säkert något mer. Licenssnubben hade väl trott att han fått ett vapen riktat mot sig etc när han bölade för polisen :)

(finns säkert folk här som känner till historien.. :))
Användarvisningsbild
Ken1

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Esbj 09 feb 2015, 18:41

Det var ju kul att Polisen då visade att resurser finns till att inhämta en sketen ljuddämpare. Här i obygden kan f... och dennes kusiner åka runt och göra inbrott med, näst intill visshet vara övertygade om att närmaste Polis knappast befinner sig närmare än +200km. Kanske bor du för "trångbott" eller så är innehav av ljuddämpare högt prioriterade utryckningsärenden. Ger mig en ide om att alla boende i glesbygd skall ha en annonsera om försäljning av ljuddämpare oavsett vi har en ljuddämpare eller inte. Då lär det kanske bli polistätt även här där dom behövs av andra och högst angelägna skäl. Huvva!
Esbj

Luftvapen favorit: Gamo

Inläggav _Axel_ 11 feb 2015, 08:57

Ken1 skrev:Kan inflika med en historia som skedde för knappt tio år sedan. En bekant till mig fick påhälsning av tv-licens snubbe.
Polaren hade i samma stund monterat ner en airsoftbössa, och stod med pipan i handen när det ringde på dörren.
Nu vägrade han släppa in honom i lägenheten och det blev vad jag minns liten lätt knuff på licensgubben.
Det hela slutade med att en razzia gjordes hos kamraten, och om jag minns rätt så tre månader på öppen anstalt. För olaga hot, vapenbrott och säkert något mer. Licenssnubben hade väl trott att han fått ett vapen riktat mot sig etc när han bölade för polisen :)

(finns säkert folk här som känner till historien.. :))

jag blir helt häpen när jag hör sånt, hur kan snuten vara så puckad och totalitär? Luftvapen är som sagt mindre farliga än pilbågar:

Användarvisningsbild
_Axel_

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Nisse20 (22 mar 2015, 15:06)

Inläggav Deichenpoff 11 feb 2015, 13:33

jag fick en önskan att någonsin träffa tavlan med min =(
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff

Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Inläggav Trimmaren 17 feb 2015, 14:08

Så domen kom i brevlådan idag, så alla som varit nyfikna och hjälpt till så kommer den här:

Luftgevär, samt kikarsikte, gevärs väsk och min elflugsmälla förverkas.

Påföljder: 40 á 50kr dagböter = 2000kr i böter.

Får tillbaka min luftpistol, pump, reservkit, piprensning, reserv fjäder till ett annat luftgevär osv..

Fast jag lämnade massa uppgifter via min advokat till tingsrätten ang flugsmällan så gick det inte genom för att den kan ge elstötar som kan ge smärta... (idiotiskt....)

Domen blev för yrkad på kortare fängelse men så blev det inte :)

Tackar ALLA som varit aktiva i tråden och nu får alla perspektiv på konsekvenser.
Samt att jag delade med mig av detta så andra kan få lite insyn på hur saker och ting kan fungera i Sveriges rättssystem.

Tack åter igen!!
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Trimmaren för detta inlägg
Frank69 (17 feb 2015, 14:14), Nitro (17 feb 2015, 14:27), Jürgen (17 feb 2015, 14:57), Superbee (17 feb 2015, 15:55), Deichenpoff (17 feb 2015, 19:31), Springer (17 feb 2015, 21:21), Callmenobody (18 feb 2015, 07:35), ZaphodB (19 feb 2015, 10:43), Sweron (20 aug 2017, 11:41), Mattias.A (20 sep 2017, 17:46)

Inläggav Leopold 17 feb 2015, 16:29

Tack Trimmaren för att du delade med dig av denna historia! Tur du slapp fängelse i alla fall.

Det ger absolut anledning att fundera på hur man skulle kunna undvika att något liknande händer en själv.

Från historian och alla tråddiskussionerna som drogs igång av denna så drar jag tex slutsatserna:
- att man inte ska förvara licensfria vapen eller vapendelar i vapenskåp tillsammans med licensvapen/-delar, om nu polisen vill undersöka skåp och innehåll vid en kontroll;
- att man ska plocka av optiken på licensfria luftvapen när de inte används, om nu vapnet skulle bortföras av polis för provskjutning och vara borta ett halvår eller så i denna process så får man försöka rädda vad som räddas kan;
- att man ska skjuta med licensfria vapen i smyg utan att någon kan se, detta så att ingen nyfiken får för sig att tillkalla polis för kontroll av vapnet eller husrannsakan;
- att inte ska ha några elektriska flugsmällor och annat elektriskt eller potentiellt farligt drällandes omkring i sin bostad om polisen skulle hälsa på.

Alternativt får man se till att skaffa licens på alla sina licensfria luftvapen också för att vara på den säkra sidan om oturen skulle vara framme. Detta kan iofs ta ett halvår på sina håll om alla papper är i ordning men är ändå en billig försäkring mot spolierade tävlingssäsonger och onödiga bekymmer.

Licensbehov inkluderar i synnerhet icke-funktionsdugliga licensfria luftvapen... att Trimmaren fick tillbaka sin Beeman-puffra måste berott på att någon googlat litet och sett att de max kan ge 2-3 Joule i funktionellt skick. Så lyckligt är det inte alltid med luftvapen som bekant, många kan ge betydligt mer än 10 J i vissa funktionella utföranden och då ligger man pyrt till utan tillhörande licens för vapnet.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Beangan 17 feb 2015, 16:37

Skulle man kunna få tillgång till själva domen? Se hur dom skrivit och formulerat det hela.
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Följande användare vill tacka Beangan för detta inlägg
Etienne (17 feb 2015, 18:47), Pellegrini (22 mar 2015, 09:46)

Inläggav Callmenobody 03 mar 2015, 07:12

Swede skrev:Med anledning av det inträffade;
Vad händer de som har licens för ett 16 J vapen men skåpet innehåller 2?

Lite svårt att ta bort vital del från en luftbössa, fast det kanske inte heller hade hjälpt?

Om du har licens på ett 16J vapen men vapnet innehåller två vapen på 16J?
Samma som om det stod en älgstudsare i skåpet.
Olaga vapeninnehav, brott mot vapenlagen osv osv.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody

Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Inläggav Frank69 03 mar 2015, 08:36

Sen blir nog straff bedömningen hårdare, då man har ett licenspliktigt vapen så känner man ju till lagarna.
Dvs det finns inga förmildrande omständigheter...
Så ev kan det vapnet man har på licens också förfaras då man ju påvisar att man är olämplig att inneha vapen då man inte följer lagen.
Kan även bli mycket svårare att fö en godkänd licens framåt...
Man får nog räkna med att hamna i minst 5års karens.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Rustan 03 mar 2015, 15:41

Frank69 skrev:Sen blir nog straff bedömningen hårdare,
Njae: Ibland så motiveras straffen i domar delvis med att innehavaren inte hade nån godkänd använding av vapnen och med deras upplevda farlighet. Så det är inte självklart. Men att man blir av med licenserna är det.
Användarvisningsbild
Rustan

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Inläggav Harbard 05 mar 2015, 14:49

Blir faktiskt skraj av att läsa i denna tråd... Har jag en Crosman co2 som gör drygt 5-7joules från fabrik, men sätter in en hipac som TÅL 200bar men enligt lag får bara fylla på med 100bar för att ligga på 8 joules, då kan de ju för fan bara pumpa till 200bar och man är körd :P? Eller ska man sätta varningslapp på hipacen där det står MAX 100BAR?

Polisen är så korkade i vissa fall och de svenska lagarna löjliga. Nejtack vet jag, Finland har nordens bästa lagar där är det inget 10 joules trams!
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard

Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Inläggav Callmenobody 05 mar 2015, 15:43

Harbard skrev:Blir faktiskt skraj av att läsa i denna tråd... Har jag en Crosman co2 som gör drygt 5-7joules från fabrik, men sätter in en hipac som TÅL 200bar men enligt lag får bara fylla på med 100bar för att ligga på 8 joules, då kan de ju för fan bara pumpa till 200bar och man är körd :P? Eller ska man sätta varningslapp på hipacen där det står MAX 100BAR?

Polisen är så korkade i vissa fall och de svenska lagarna löjliga. Nejtack vet jag, Finland har nordens bästa lagar där är det inget 10 joules trams!

Ledsen att säga det men om du modifierar ditt luftvapen med en icke originaldel där det är dokumenterat att effekten ökar och förväntar dig att komma undan med det så är det tyvärr så att det är du som är den korkade.
Jämför med att ta bort strypningen på en FX Cyclone och hävda att du bara kör på lägsta inställningen fast du kan öka till högsta bara genom att vrida på ett reglage.

Vad du ska göra är att kapa din hammarfjäder så att MAXEFFEKTEN är under 10J, inte 10J vid halva fyllningen.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody

Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Inläggav Harbard 05 mar 2015, 16:15

Jo hur de nu testar dem är ju frågan. Jag har reglar som spänner fjädern och för att komma åt den måste jag först ha insex nyckel för att ta bort m4 stocken och därefter en annan sorts insex nyckel för att komma åt en philipshead skruv justerar fjädern. Borrar jag ut den ännu mer så kan jag ha fjädern så pass slapp att oavsett hur mycket luft så kommer den inte över 10J.

DET borde räcka för att vara laglig.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard

Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Inläggav Sdhoirm 08 mar 2015, 11:11

Trist att dina grejer förverkas, men skönt att du slapp fängelse iaf :)
Sdhoirm

Inläggav strongman 08 mar 2015, 12:42

inställning av bössan och moddning under 10 joule är tillåtet, detta enligt en "känd" säljare, hans sa, gör vad du vill bara under 10 joule. allt man kan ändra utan verktyg är inte ok, måste du ta till verktyg för att kunna öka kraften är det ok.......
strongman

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Inläggav FX Maniac 21 mar 2015, 10:24

Trimmaren skrev:Så domen kom i brevlådan idag, så alla som varit nyfikna och hjälpt till så kommer den här:

Luftgevär, samt kikarsikte, gevärs väsk och min elflugsmälla förverkas.

Påföljder: 40 á 50kr dagböter = 2000kr i böter.

Får tillbaka min luftpistol, pump, reservkit, piprensning, reserv fjäder till ett annat luftgevär osv..

Fast jag lämnade massa uppgifter via min advokat till tingsrätten ang flugsmällan så gick det inte genom för att den kan ge elstötar som kan ge smärta... (idiotiskt....)

Domen blev för yrkad på kortare fängelse men så blev det inte :)

Tackar ALLA som varit aktiva i tråden och nu får alla perspektiv på konsekvenser.
Samt att jag delade med mig av detta så andra kan få lite insyn på hur saker och ting kan fungera i Sveriges rättssystem.

Tack åter igen!!

Bra att polisen gör sitt jobb och stormar tungt kriminella som äger flugsmällare... :mrgreen:

Tur att samhället inte är på väg utför och att vanligt hederligt folk inte känner sig otrygga för att kriminaliteten skenar.

Bra att vi har ett tolerant samhälle där knarklangare och mördare inte får rejäla straff.. :Thumbupp:

Kanske dags att bygga fler fritidsgårdar?

OBS IRONI !!!!!

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
FX Maniac

Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Följande användare vill tacka FX Maniac för detta inlägg
Superbee (21 mar 2015, 13:13)

Inläggav Leopold 21 mar 2015, 22:01

Jag beslutade mig för att låsa denna tråd nu av många skäl, framför allt för att frågan har stötts och blötts och spekulerats kring under lång tid och att det inte tycks vara möjligt att komma mycket längre utan att det börjar inkräkta på den personliga integritet som är grunden för vår samvaro här på forumet. Var och en får lämna ut den information man vill, det är grunden för allt.

Tackar alla medverkande för en intressant och tänkvärd diskussion men jag känner att vi måste dra ett streck här. Jag har strukit vissa inlägg av skälen ovan, att skydda medlemmars personliga integritet står över många andra målsättningar och måste prioriteras.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Trimmaren (21 mar 2015, 22:09), bjosse (22 mar 2015, 04:19)

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |