Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Ken1 skrev:Kan inflika med en historia som skedde för knappt tio år sedan. En bekant till mig fick påhälsning av tv-licens snubbe.
Polaren hade i samma stund monterat ner en airsoftbössa, och stod med pipan i handen när det ringde på dörren.
Nu vägrade han släppa in honom i lägenheten och det blev vad jag minns liten lätt knuff på licensgubben.
Det hela slutade med att en razzia gjordes hos kamraten, och om jag minns rätt så tre månader på öppen anstalt. För olaga hot, vapenbrott och säkert något mer. Licenssnubben hade väl trott att han fått ett vapen riktat mot sig etc när han bölade för polisen
(finns säkert folk här som känner till historien..)
Swede skrev:Med anledning av det inträffade;
Vad händer de som har licens för ett 16 J vapen men skåpet innehåller 2?
Lite svårt att ta bort vital del från en luftbössa, fast det kanske inte heller hade hjälpt?
Njae: Ibland så motiveras straffen i domar delvis med att innehavaren inte hade nån godkänd använding av vapnen och med deras upplevda farlighet. Så det är inte självklart. Men att man blir av med licenserna är det.Frank69 skrev:Sen blir nog straff bedömningen hårdare,
Harbard skrev:Blir faktiskt skraj av att läsa i denna tråd... Har jag en Crosman co2 som gör drygt 5-7joules från fabrik, men sätter in en hipac som TÅL 200bar men enligt lag får bara fylla på med 100bar för att ligga på 8 joules, då kan de ju för fan bara pumpa till 200bar och man är körd :P? Eller ska man sätta varningslapp på hipacen där det står MAX 100BAR?
Polisen är så korkade i vissa fall och de svenska lagarna löjliga. Nejtack vet jag, Finland har nordens bästa lagar där är det inget 10 joules trams!
Trimmaren skrev:Så domen kom i brevlådan idag, så alla som varit nyfikna och hjälpt till så kommer den här:
Luftgevär, samt kikarsikte, gevärs väsk och min elflugsmälla förverkas.
Påföljder: 40 á 50kr dagböter = 2000kr i böter.
Får tillbaka min luftpistol, pump, reservkit, piprensning, reserv fjäder till ett annat luftgevär osv..
Fast jag lämnade massa uppgifter via min advokat till tingsrätten ang flugsmällan så gick det inte genom för att den kan ge elstötar som kan ge smärta... (idiotiskt....)
Domen blev för yrkad på kortare fängelse men så blev det inte
Tackar ALLA som varit aktiva i tråden och nu får alla perspektiv på konsekvenser.
Samt att jag delade med mig av detta så andra kan få lite insyn på hur saker och ting kan fungera i Sveriges rättssystem.
Tack åter igen!!
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster