Kul bana..?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kul bana..?

Inläggav nicke012 10 mar 2009, 11:11

Om man tänker sig att man har 2 gevär av samma typ med samma utgångs hastighet (170mps) . Använder samma vikt på kulan (19 gr) . Den ena är cal.22 och den andra är cal.25 .Fråga 1: Vad skiljer de båda åt om man jämför deras kul bana ??? Fråga 2: Innehåller båda gevären samma styrka på fjädern eller är det lättare att skicka iväg en 19gr cal.25 kula änn en 19gr cal.22 kula ?? Fråga 3: Bör man ha en kortare pippa på ett gevär med stark fjäder för att komma undan att precisionen påvärkas av rekylen ??
nicke012

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Kul bana..?

Inläggav öberg 10 mar 2009, 22:43

Även om du har samma förutsättnigar så har ju en kal .25 större diameter och sådeles mer luftmotstånd.
Så jag tippar på att 25an ändå har en lite krokigare kulbana.
Jag upplever att en tajtare pipa kräver mer power för att skicka i väg en diabol. Märkte det när jag hade två HW50 och bytte pipa mellan dom.
En kortare pipa minska ju risken att rekylen hinner påverka kulan, men om pipan är för kort så tappar du lite fart. Och sådeles har man torskat på hela idén men starkare fjäder i det fallet.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 10 mar 2009, 23:28

nu är jag ingen superexpert på detta omrädet men det som påverkar en kulas kulbana så som jag har fattat det är kulans hastighet och dess BC (ballistic coefficient), sedan så har kikarsiktets montering också en inverkan, dvs ett lågt monterat kikarsiktet leder till en mindre vinkel mellan pipan och geväret och ger en flackare kulbana på olika avstånd. Det som påverkar BC:n hos en kula är flera parametrar som jag inte är någon hejjare på men jag vet att vikt och diamter är med iallafall. På grund utav att dina teoretiska kulor har olika parametrar dvs olika diamter så kommer de inte få samma bc och därmed så kommer de få olika kulbanor. Hade kulorna haft helt olika vikt och diametrar fast ändå haft samma BC (vilket jag tror blir en omöjlig ekvation) samt skjutits i samma hastighet så hade kulbanorna varit precis samma. Är du intresserad utav kulbanor så rekomenderar jag dig att ta ned chairgun2 och laborera lite själv :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav buckshot2000 11 mar 2009, 10:24

scratch : du har absolut helt rätt , man kan läsa boken "Understanding firearm ballistics" om man vill gräva mer i bc och hur saker flyger i luften. finns säkert många fler böcker dessutom.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)