Äntligen..! JSB Exact premium .177 med 0,001g tolerans

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Äntligen..! JSB Exact premium .177 med 0,001g tolerans

Inläggav Nuc 01 maj 2015, 12:18

Om man tar JSB Exact Express, väljer ut dom jämnaste i vikt och sedan pressar/kalibrerar dom igenom ett nytt verktyg, (deras längd minskar och diametern blir mer likformig) får man då en ny kula som kan säljas som JSB Exact premium?
Bara en stilla undran, är det vad dom har gjiort?
Nuc

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 15 inlägg

Inläggav börne 01 maj 2015, 18:51

Nuc skrev:Om man tar JSB Exact Express, väljer ut dom jämnaste i vikt och sedan pressar/kalibrerar dom igenom ett nytt verktyg, (deras längd minskar och diametern blir mer likformig) får man då en ny kula som kan säljas som JSB Exact premium?
Bara en stilla undran, är det vad dom har gjiort?

Hur lägger dom till vikten då? En Express är ju lättare än en Exact.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6303 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav börne 01 maj 2015, 18:53

Provade dem idag igen & min pipa gillar helt klart Air Arms Field bättre.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Enfemtifyra 03 jul 2016, 00:18

Hej, täkte kolla om det hunnits testa dessa lite mer sedan tråden skapades :)

Den egentliga frågan är om dom är känsliga för vilken batch eller die det handlar om, eller om dom skjuter stabilt utan ytterligare mätande/vägande.

Här någon köpt dom och faktiskt blivit missnöjd?

Har JSB börjat stressa ut även premium å fått ojäm kvalitet?

Får intrycket att dessa är riktigt bra allroundammo som endast slås av en exremt bra och kanske sorterad batch/burk.

Jag har börjat testa lite mer olika burkar/ammo och jämföra, och plöjer samtidigt av den info och jämförande tester jag hittat på nätet.

Bakgrunden är att jag lite på enkelhet tidigare bara beställt ammo, och accepterat jsb's eller annan tillverkares kvalitet.

Jag kommer starta en sparat test tråd när jag tycker att jag har något vettigt att presentera,lite bättre underlag och givetvis med fina bilder.

Den snabba testen jag gjorde i veckan (främst 25m med stöd) 10 skott av varje visade:
(Alla 0.547g 4.52mm och lätta vindbyar jag försökte tajma för bästa resultat, dock inte vindstilla)

Exakt: lite motstånd att ladda - de enda - sprider lite mer än önskat.

Premium levereredade bättre.

AirArms (en burk uppmärkt 2012) sköt ruskigt bra, dom första skotten trodde jag knappt mina ögon, men efter 10 där med så blev det lite spridning, men klart bäst resultat.

Någon som vågar svara på om dessa fortfarande säljs och om AA ochså är känsliga å varierar från gång.

För en bättre test, ska jag öka avståndet?
Har använt liten tavla med 5svarta ringar (går ju använda benchrest tavlorna annars)
och jag skjuter än så länge 10j.

Sorry om jag kapade tråden med mer än "bara" premium", iof så jämför jag och provar dom och undrar över kvalitet, så det kändes ändå lite logiskt att posta just här.

Tack på förhand.
Enfemtifyra

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Inläggav Nitro 03 jul 2016, 01:03

Jo det där med ammo är inte lätt. Men det gör stor skillnad på resultat att välja den ammo som pipan föredrar.
Du behöver inte längre avstånd än 25m för att särskilja.
Dock när du gör dessa tester bör det vara i princip vindstilla för att inte vinden ska ha någon påverkan.

Mina FWB300 10J föredrar JSB RS har jag kommit fram till.
För att du ska ha något att jämföra med så postar jag två tavlor på 25m bänkskytte.
5 skott i varje ring 25m

För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:39)

Inläggav Enfemtifyra 03 jul 2016, 01:15

Kalas, ja jag hoppas på lugnt väder imorgon så man kan göra en test.

Som du säger så blir d lite knepigt med blåst/byvindar.. känns som dessa inte behöver vara särskilt kraftiga för att störa.
Köpt en vindmätare för att lättare få koll på hur mycket det egentligen kan tänkas blåsa.
Initialt så visade den mindre än vad man tror, men bara hunnit testa den en gång.

Skjuta 5 skott kanske är bättre å d blir inte lika grötigt om det sprider.

En udda fråga till då?

Kan ammo som går "sämre" börja gå bättre när jag höjer till 16j? och vise versa.
Enfemtifyra

Inläggav Leopold 03 jul 2016, 01:21

Jag kör AA Field 4.52 i min FTP900 sedan länge. Vann SM BR med dessa förra året så det ser jag som kvitto på att det är svårt att få det så mycket bättre vad gäller denna del av det tekniska, knappt man ens orkar kolla andra kulor i det läget. Rakt ur burken, ovägt.

Men har fått några askar JSB Premium som verkar funka superfint i tex min SAG Ar1000 även om jag tycker det är litet väl kräset av den att föredra så dyra kulor... ska se om jag få bössan på andra tankar :) Men A&O i en fjäderpang av detta slag är att man har en extremt konsistent laddning av kulor, att de laddar precis lagom tajt hela tiden och så är det med JSB Premium. Då blir det riktigt bra utfall.

Kort sagt, jag tycker JSB Premium är litet väl dyra men visst det är superbra kulor inte tu tal om den saken.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:37)

Inläggav Nitro 03 jul 2016, 01:24

Tror mer på vindvimplar än vindtätare, dock inte när du ska skjuta in eller prova ammo.
Här finner du en del vad det beträffar vindvimplar
viewtopic.php?f=134&t=11045

När du kör i 16J kan det såklart ändra sig. Ny effekt nya förhållande med tanke på räffelstigningen i pipan.
Då är det till att börja om.
Men de flesta pipor går bra med AA Field, eller JSB Exact. Dock kommer finliret in där också 4,51 eller 4,52 osv.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav gubbe 03 jul 2016, 08:51

Enfemtifyra skrev:Hej, täkte kolla om det hunnits testa dessa lite mer sedan tråden skapades

Har haft dom som tävlingsammunition sen dom kom ut.

Enfemtifyra skrev:Den egentliga frågan är om dom är känsliga för vilken batch eller die det handlar om, eller om dom skjuter stabilt utan ytterligare mätande/vägande.

Tror att jag haft fyra olika batcher men har inte märkt någon skillnad.

Enfemtifyra skrev:Här någon köpt dom och faktiskt blivit missnöjd?

Kan vara så eftersom jag köpte ett gäng av en forummedlem för ett tag sen. Men det kan ju även vara så att ett annat märke skjuter lika bra, till ett lägre pris.

Enfemtifyra skrev:Har JSB börjat stressa ut även premium å fått ojäm kvalitet?

Inte vad jag har märkt, som sagt. Måtte det aldrig hända.

När jag mängdtränar så skjuter jag med AA Field 4.52 som är billigare och "nästan" har samma träffläge och precision som Premium. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:38)

Inläggav börne 03 jul 2016, 09:06

Enfemtifyra skrev:Här någon köpt dom och faktiskt blivit missnöjd?

Kanske inte missnöjd då dom skjuter bra, men heller inte nöjd då dom går sämre än AA i min bössa. Problemet med ammo är att du måste själv testa i din bössa, bara för att gubbe får bättre resultat med Premium & jag med AA säger det ingenting om resultatet i din bössa.

Enfemtifyra skrev:AirArms (en burk uppmärkt 2012) sköt ruskigt bra, dom första skotten trodde jag knappt mina ögon, men efter 10 där med så blev det lite spridning, men klart bäst resultat.

Någon som vågar svara på om dessa fortfarande säljs och om AA ochså är känsliga å varierar från gång.

Jag köpte nyligen & fick burkar från 2012. Har i princip inte fått en enda kass diabol i en AA burk & då har jag köpt många burkar sedan jag började skjuta på allvar 2013.

Enfemtifyra skrev:För en bättre test, ska jag öka avståndet?

Jag hade även testat ut till 50 meter, vissa fallmål står där & man vill ju fälla även dom :wink:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:40)

Inläggav martinw 03 jul 2016, 11:40

Av dom sexton batcher jag testat i mitt lg400 så gick en batch aa bland de fem bästa.
Jsb premium var inte med till final.
Aa hade dock sämre bc och kostar dubbelt mot jsbe, så det blev en av de fyra jsb som var med till final.
Storlek märkt på burk har inget med storleken på diabolerna att göra.
Finns inga genvägar här, vindstilla och 50m måste till.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:40)

Inläggav Enfemtifyra 03 jul 2016, 15:50

Tack för alla goda råd och tips kring mitt sökande efter rätt ammo :smt020

Var ute idag å sköt då det var så fint väder :smt037

Ja min rulle JSB Exact vet jag inte vad jag ska göra med... reklamera? :cry:

Premium levererar klart stabilt och bättre än exact. (kanske varken nytt eller konstigt iof)
Verkar i nuläget som ett bra alternativ, säkert och tryggt val, känns som risken är extremt låg att få en dålig burk (eller enskilda flygare i burken) av dessa med varierande resultat, och det är värt mycket.
Dom gick oxå ganska bra på 50m, men har inte håtdtestat det i bänk å jämfört, utan bara FT ställning.

AA verkar gå precis snäppet vassare av outgrundlig anledning (bänk med stöd 25m) och kan liksom ge mindre lyckorus över att se vad bössan (med mig bakom spakarna till trots) kan leverera, men är lite rädd att kvaliteten kan variera å jag hade tur med rätt batch.

Får feedback härifrån att man tydligen inte är ensam om att ha en bössa som stortrivs med AA och kvaliteten låter jämn, det här är ju toppen :Thumbupp:

Gått annars i tankarna att handla lite premium från JSB-Diabolo, men får jag till en bra batch AA så lär jag köpa på mig ett lager av dom istället... eller kanske båda, "premium" känns ändå stabilt.

Vet inte om stället är allmänt känt, har själv inte handlat av dom tidigare, ser ut som bra pris å frakt.
Enfemtifyra

Inläggav atte69 03 jul 2016, 16:25

Välpackat o snabba....som så många andra. ..bra pris o frakt e låg upp till va de 4 eller 5 kg ..frakten e ju billigare än vanlig inrikes.......har handlat där 2ggr o inga problem A
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav gubbe 03 jul 2016, 17:06

Enfemtifyra skrev:Tack för alla goda råd och tips kring mitt sökande efter rätt ammo

Vet inte hur mycket du sökt och läst på forumet men har du inte läst den här tråden tycker jag du ska göra det. En av dom intressantaste som skrivits enligt mig. :thumbupp:
Tyvärr var inte Premium med.

viewtopic.php?f=5&t=15946
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Tomaz 03 jul 2016, 17:36

Har man som jag en pipa som samlar ihop JSB Exact Premium bra, så är det jäkligt skönt och tryggt att köra med dom. Inga skumma flyers och en orolig jämnhet i höjd som ingen annan ammo kommer i närheten av, samt att dom är förpackade en och en så att man aldrig får stukade och deformerade diaboler ...
Premium Express har jag inte provat, men jag antar dom är lika jämna och fina..
Har provat flera batcher i olika omgångar av Premium 8,44gr och alla funkar lika bra oavsett batch och årgång, i min annars så kräsna steyrpipa...

Air Arms har riktigt bra batcher också, men vill man alltid lita på precisionen, så måste man väga och granska varje diabol, för det finns alltid några äpplen i varje ask som är extra sura...
Sen kanske man iof inte märker den försämrade precisionen om man inte jagar tior i bänkskytte eller om man försöker träffa killzone på avstånd över 40m i field target..Allt handlar vilken nivå man skjuter på och om man har råd att chansa med att ladda ett surt äpple, eller inte...

Jag tycker det är jäkligt skönt att slippa sortera diaboler, så Premium passar mig perfekt. Innan Premium fanns så körde jag med AA Field, men då fick jag själv sortera. Speciellt nödvändigt när jag tävlade i bänkskytte...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Enfemtifyra (03 jul 2016, 19:38)

Inläggav Sundan 04 jul 2016, 00:07

Enfemtifyra skrev:Tack för alla goda råd och tips kring mitt sökande efter rätt ammo :smt020

Var ute idag å sköt då det var så fint väder :smt037

Ja min rulle JSB Exact vet jag inte vad jag ska göra med... reklamera? :cry:

Premium levererar klart stabilt och bättre än exact. (kanske varken nytt eller konstigt iof)
Verkar i nuläget som ett bra alternativ, säkert och tryggt val, känns som risken är extremt låg att få en dålig burk (eller enskilda flygare i burken) av dessa med varierande resultat, och det är värt mycket.
Dom gick oxå ganska bra på 50m, men har inte håtdtestat det i bänk å jämfört, utan bara FT ställning.

AA verkar gå precis snäppet vassare av outgrundlig anledning (bänk med stöd 25m) och kan liksom ge mindre lyckorus över att se vad bössan (med mig bakom spakarna till trots) kan leverera, men är lite rädd att kvaliteten kan variera å jag hade tur med rätt batch.

Får feedback härifrån att man tydligen inte är ensam om att ha en bössa som stortrivs med AA och kvaliteten låter jämn, det här är ju toppen :Thumbupp:

Gått annars i tankarna att handla lite premium från JSB-Diabolo, men får jag till en bra batch AA så lär jag köpa på mig ett lager av dom istället... eller kanske båda, "premium" känns ändå stabilt.

Vet inte om stället är allmänt känt, har själv inte handlat av dom tidigare, ser ut som bra pris å frakt.

Vad är det för batch av Exact du har ? Så länge den inte är transportskadad med defekta kjolar eller liknande kanske jag kan köpa dom av dig.
Sundan

Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Föregående

Återgå till Ammunition