Då är damen ihop plockad igen.
Efter renoveringen skjuter hon igen, och verkar må riktigt bra.
Jag vill poängtera att en sådan här renovering skulle jag ALDRIG göra på en bössa som var i bra originalskick.
En samlarbössa ska vara i originalskick, och så förbli.
Men att rädda en Diana som annars hade hamnat på soptippen pga av att den är trasig och sliten,
det tycker jag bara är kul och gör att bössan lever vidare, om än inte i 100% originalskick.
Så här ser hon numera ut:
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Vad är gjort..
Rengjord och polerad.
Omblånerat alla delar som ska vara blånerade.
Totalrenoverad insida.
Renoverad piplåsning (bytt fjäder).
Renoverad
stock, ombetsad och nytt ytskickt.
Innan:
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Skador innan renovering:
Trasig
pistong och defekt pistongpackning och pistongpackningsskruv.
Defekt piplåsning.
Rostig och skadad blånering, av rost och av att hon blivit slipad av sandpapper.
Stocken hade flera jack och obefintligt ytskickt.
Efter lite efterforskning så är jag nu rätt säker på att laddarmen inte är original.
Även laddarmsskruven är inte original, så det blir till att leta vidare efter originaldelar så hon får tillbaka sina riktiga delar.
Nu sitter hon i alla fall hos sina "syskon" på samlarväggen och får stanna där tills jag hittar en lika dan i fint originalskick.
// Golle