Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
chaosborn skrev:Hittade mitt gamla inlägg här, tycks inte vara många som håller på med just svartkrut.
Hade varit kul att mäta upp en svartkrutsbössa i kronograf.
Nitro skrev:chaosborn skrev:Hittade mitt gamla inlägg här, tycks inte vara många som håller på med just svartkrut.
Hade varit kul att mäta upp en svartkrutsbössa i kronograf.
Jodå det finns några stycken och en av dem bor i dina trakter. Han är dessutom hyfsat duktig också då han innehar +30 VM guld i svartkrut med bössa. "Blackpowder" tillhör Mörrums skyttegille samt Kristantiopel tror jag det heter. Kommer från Jämjö tror jag, typ haha.
chaosborn skrev:Hade varit kul att träffa någon mer som skjuter svartkrut, helst mynningsladdat. Jag är ju helt grön så man kan säkert lära sig mycket.
Silwer skrev: vet nån hur de ser ut?
chaosborn skrev:Är det den där snubben som var från Jämjö?
chaosborn skrev:Är det den där snubben som var från Jämjö?
börne skrev:OT men en bild till Silwer.
För att följa länken så måste du registera dig.
chaosborn skrev:Du verkar intresserad utav de flesta vapen Silwer.
Vet inget om gamla revolvrar egentligen.
Blev väl mynningsladdat mest för att det inte kräver lisence innan 1890.....
Men lite kul är det, får mig alltid att tänka på serier som Sharpe och Hornblower, serier som rekommenderas utifall någon skulle ha missat dem ^^
börne skrev:Silwer skrev: vet nån hur de ser ut?
Ser ju ut som dom bössorna gör, eller hur menar du, det är ju inga ombyggda med nyare stock osv.
Från P4 Blekinge.
"Det är ett japanskt luntlåsgevär. Det är en vapentyp som kom till Japan år 1540 med spanjorerna. Japanerna kopierade det och det här jag skjuter med är tillverkat på 1800-talet. Den japanska kejsaren förbjöd vapenutveckling så vapnen såg likadana ut i 300 år och det var samurajerna som hade det här som ett militärt vapen
Silwer skrev:chaosborn skrev:Du verkar intresserad utav de flesta vapen Silwer.
Vet inget om gamla revolvrar egentligen.
Blev väl mynningsladdat mest för att det inte kräver lisence innan 1890.....
Men lite kul är det, får mig alltid att tänka på serier som Sharpe och Hornblower, serier som rekommenderas utifall någon skulle ha missat dem ^^
Äldre vaoen intresserar mig iaf, när det gäller krutvapen.
Hornblower snubben som är på ett brittiskt örlogsskepp sent 1700 tidugt 1800tal?
Jag har den serien på DVD faktuskt, gillar även gamka segelskepp från förr.
Sharpe? Vad är det då?
Sen gillar iaf jag westernfilmer, men det har ju dött ut, Sergio Leones är bra ännu, och Clintan i Good, bad and ugly har en Colt Navy 1951 som är ombygd för patronmatning bakifrån tex i filmen.
Hollywood har inte varit så bra på det det, mycket trams att hylla Billy the kid o spnt skit, hörde att han skulle ev benådas nu i USA, haha han är ju för fan död för evigheter sen och dessutom sköt han ju folk.
Om de kunde sluta hitta på sin korta historia vore nan tacksam, nån riktigt vild västern fanns inte, och man gjorde inte som i filmerna, men ok det är ju det man vill se därav eurowesterns, med Ennio Morricone:-)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst