Fx sikte problem

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx sikte problem

Inläggav sorena 06 apr 2009, 19:50

Köpte ett Fx sikte för några månader sedan. Till saken hör att detta är mitt första sikte med variabel parallax. Hade problem med varierande träffbild. Jag ställde ju in rätt avstånd hela tiden på objektivet men tyckte det var lite konstigt att jag inte fick bra skärpa vid full förstoring 12ggr på 30m.

Upptäckte nu i helgen ( har skrivit om detta prov i en annan tråd men där gäller det träffläget i höjd och varierande hastighet, hade eliminerat felet med siktet då) att siktet inte var parallaxfritt när jag ställde det på rätt avstånd. Provskjöt på 30m och fick ställa in siktet på ca 50m för att få det parallaxfritt. Nu fick jag fin skärpa vid 12ggr och träffbilderna blev mycket bättre framför allt jämnare.
Det känns också konstigt när man vrider objektivet det går tungt åt ett håll och mycket lättare åt andra hållet.

Detta sikte borde man väl reklamera?
sorena

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Fx sikte problem

Inläggav öberg 06 apr 2009, 20:23

Har inte någon egen erfarenhet av FX kikaren, men det är inte yards på paralaxjusteringen?
Ring och hör med säljaren vad denne tycker om att det går trögt.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav sorena 06 apr 2009, 21:06

Det är yards. Men 30m är väl ca 33Yards och jag fick ju ställa in på ca 50yards för att korset skulle vara still när man flyttade huvudet.
sorena

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav scratch 06 apr 2009, 21:13

alltså de där avståndsmarkeringarna som finns på kikare stämmer vanligtvis inte när det gäller lite mer lågbudget sikten tyvärr, jag har haft samma problem med många av mina sikten där detta inte stämmer, det du får göra är helt enkelt att skruva tills du får en skarp bild och skita i vad det står för avstånd på kikaren. :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav andersson 07 apr 2009, 13:03

Har även jag ett fx sikte och rattar och vred på dessa sikten går tyvärr trögt! Inget
konstigt alltså.
10 yrds är 9,3m har jag för mig men som sagt man får förlita sig på skärpan och kanske inte lita på skalan helt och hållet som tidigare skrivit.
andersson

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Blitzkreig field target
Luftvapen favorit: Ju 87 stuka

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |