Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kapten Kamin skrev:Det här är absolut en framtida kandidat för grabben i 16J fjäder.![]()
Mycket intressant tråd.
Larzzon skrev:Har du laborerat något med pistongvikten?
Leopold skrev:Spännande projekt Frank! Ser fram emot även litet praktiska tester, tex hur olika pistongpackningar kan ge olika rekylupplevelse och även pistongvikter som Larzzon frågar. Helt klart är att rekylbeteende är helt avgörande för vilka träffbilder man kan få med en fjäderbössa. Att en bössa samlar bra i 10J (i någon konfiguration) har inte särskilt mycket att göra med hur den funkar i en annan konfiguration i tex 16J.
Bara dina två exempel på pistongpackningar kommer förmodligen att ge olika rekylupplevelse, den ena tycks vara djupare skålad med mer "dödvolym" vilket kommer att minska ditt kompressionsförhållande.
robban75 skrev:Frank, är det detta kittet du har till din?
För att följa länken så måste du registera dig.
Frank69 skrev:robban75 skrev:Frank, är det detta kittet du har till din?
Japp...![]()
Och har även fjädern för FAC... (köpte ett kitt med styrningar & distanser)
Frank69 skrev:Ja, varje liten ändring påverkar ju vapnets egenskaper...
Svårt att ge info kring rekyluplevelser då de är personliga uppfattningar.
Visst kan man nämna att rekylen minskat/ökat... men jag lutar mer åt att det skall vara hanterbart i skyttet...
dvs rekylen skall vara konsekvent. (inte kännas olika vid varje avfyrning)
robban75 skrev:Frank69 skrev:robban75 skrev:Frank, är det detta kittet du har till din?
Japp...![]()
är den pistången längre än orginalet?
funderar själv på detta kit när licensen dyker upp
Skottiråttan skrev:Gärna lite korta videos när du skjuter/avfyrar skulle jag uppskatta enormt!
swedepeter skrev:Oj, kittet är alltså dyrare än bössan!? Det kostar att ligga på topp!
Frank69 skrev:robban75 skrev:Frank69 skrev:robban75 skrev:Frank, är det detta kittet du har till din?
Japp...![]()
är den pistången längre än orginalet?
funderar själv på detta kit när licensen dyker upp
Original med ljusgul packning...
http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=14655
Frank69 skrev:swedepeter skrev:Oj, kittet är alltså dyrare än bössan!? Det kostar att ligga på topp!
Köper man vapnet där det länkades, så ink glidekit och frakt så ligger det på ca 8000kr. (Med Forex valutakurs på Euron)
Så det är helt ok för ett kompetent vapen som kan slåss om pallplatserna i den internationella klassen 16J i Field Target.
swedepeter skrev:Frank69 skrev:swedepeter skrev:Oj, kittet är alltså dyrare än bössan!? Det kostar att ligga på topp!
Köper man vapnet där det länkades, så ink glidekit och frakt så ligger det på ca 8000kr. (Med Forex valutakurs på Euron)
Så det är helt ok för ett kompetent vapen som kan slåss om pallplatserna i den internationella klassen 16J i Field Target.
Klart lockande setup. Inte alls omöjligt att jag kopierar din setup, känns det som nu, när jag växer ur min HW30s. Det här är en väldigt intressant tråd att följa. Fortsätt underhåll oss med dina inlägg.
robban75 skrev:trodde den va längre... vad kan du säga om skjutkänslan v-mach pistong vs orginal?
Frank69 skrev:Larzzon skrev:Har du laborerat något med pistongvikten?
Bara i 10J utförande.
Har först igår påbörjat intrimningen av 16J/FAC...
Och nu finns det ingen vikt... främre styrningen är av delerin
Frank69 skrev:swedepeter skrev:Frank69 skrev:swedepeter skrev:Oj, kittet är alltså dyrare än bössan!? Det kostar att ligga på topp!
Klart lockande setup. Inte alls omöjligt att jag kopierar din setup, känns det som nu, när jag växer ur min HW30s. Det här är en väldigt intressant tråd att följa. Fortsätt underhåll oss med dina inlägg.
Frank69 skrev:Svårt att ge info kring rekyluplevelser då de är personliga uppfattningar.
Visst kan man nämna att rekylen minskat/ökat... men jag lutar mer åt att det skall vara hanterbart i skyttet...
dvs rekylen skall vara konsekvent. (inte kännas olika vid varje avfyrning)
Larzzon skrev:Det var just dina erfarenheter runt pistongvikt och 10J som jag var nyfiken på..
En annan fundering jag hade var om denna vikt alltid är samma oavsett vilken anslagsenergi som bössan levererades med.
Leopold skrev:Jag tänkte nog mer på värdet av att kolla upp typiska träffbilder man kan få med olika konfigurationer, det är mitt lackmus-test på den subjektiva "rekylupplevelsen". Det är givetvis delvis beroende på dagsform men ofta rätt informativt ändå. Tex hur det typiskt samlar på 20-30 meter, eller gärna längre avstånd vid vindstilla förhållanden.Samlar det illa så får man kolla en annan konfiguration av svept volym/pistongvikt/förspänning/packning/transferportdiameter etc, och man kan ofta känna det som ett småknepigt rekylbeteende. Att det känns sluggigt, studsigt, hoppigt, stötigt etc.
Jag ser det som att bra och konsistenta träffbilder blir ett kvitto på att man hamnat ganska rätt i rekylbeteende, de kan definitivt inte produceras utan detta.
robban75 skrev:Tack Frank, då känns det inte som att jag behöver tänkta på det kittet, visst hade det varit nice , kanske nåt man kanske inskaffar efter ett tag, trodde den var längre och på så vis kortare locktime.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster