Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Nånting mer jag behöver tänka på att ta med så dom fattar vad jag menar med ansökan?
Colaburken skrev:Skulle nog plugga ett magasin så det har 4 eller 5 kulor så du inte får avslag på det ta det säkra förre att vara oförsiktig o få avslag på grund av att dom inte kan regler
mile skrev:Colaburken skrev:Skulle nog plugga ett magasin så det har 4 eller 5 kulor så du inte får avslag på det ta det säkra förre att vara oförsiktig o få avslag på grund av att dom inte kan regler
Detta anser jag som ett bra tips. Har några bekanta som har licens, ändamål jakt, på sina Ruger 10/22. Sådana bössor kan enkelt kompletteras med 50-skotts magasin och det är helt lagligt. Men om farbror blå råkar kontrollera så måste man kunna uppvisa, på plats, ett magasin med max kapacitet om fem patroner ty det är vad man får ha monterat vid jakt.
Lagar och förordningar...
bjosse skrev:Ändamål: Skyddsjakt enl 20§ 3 st, 19 § 1 st NFS 2002:18
På skjutbanan kvittar magasinskapaciteten eftersom det inte är att anse som jakt. Sannolikt även vid eftersök då det inte heller är att anses som jakt.
mile skrev:På skjutbanan kvittar magasinskapaciteten eftersom det inte är att anse som jakt. Sannolikt även vid eftersök då det inte heller är att anses som jakt.
Är inte så säker på det. Kan jag byta till ett fullkapacitets magasinsrör på min hagelbrakare (ändamål jakt) om jag vill t.ex prova på dynamiskt skytte? Det hade varit intressant att veta vad lag säger om detta (jfr. diskussionen kring Ruger 10/22 och dess magasinskapacitet).
bjosse skrev:Ja, Västra Götaland säger väl det mesta.
Bullpup 96 skrev:Sa ni att det fanns en min piplängd? Vad är den isf?
soul skrev:Bullpup 96 skrev:Sa ni att det fanns en min piplängd? Vad är den isf?
45cm brukar det vara för kulvapen och 48cm för hagelbrakare om jag minns rätt.
Spectre skrev:Tack för alla bra tips och inlägg, ska se om jag kan få ihop ansökan ikväll.
Som jag förstår, så ska det bara mailas in och så får man en inbetalning.
Spontant så känns det fortfarande märkligt att dom gör det så svårt för en som faktiskt vill följa reglerna.
Där måste väl ändå vara någon inblandad som inser att dom bara skapar mer utrymme för illegala vapen?
Spectre skrev:Som jag förstår, så ska det bara mailas in och så får man en inbetalning.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster