Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Bullpup 96 skrev:Hur är det med skyddsjakt licens, räcker det att ha varit aktiv medlem i minst 6 månader då?
Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
Leopold skrev:Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
En förening med enbart 10m inomhusskytte på repertoaren kommer inte att kunna skriva ett behovsintyg för licensluftvapen, nej.
Däremot om du har licens på ett luftvapen så kan man använda det för målskytte i tex den egna villaträdgården förutsatt att man tillsett att säkerhetskrav är tillgodosedda, att man tar den hänsyn som omständigheterna kräver enligt sunt förnuft vad gäller oljud osv.
Dudda skrev:Leopold skrev:Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
En förening med enbart 10m inomhusskytte på repertoaren kommer inte att kunna skriva ett behovsintyg för licensluftvapen, nej.
Däremot om du har licens på ett luftvapen så kan man använda det för målskytte i tex den egna villaträdgården förutsatt att man tillsett att säkerhetskrav är tillgodosedda, att man tar den hänsyn som omständigheterna kräver enligt sunt förnuft vad gäller oljud osv.
Stämmer detta? Inbillar mig att du även behöver skottlossningstillstånd. Iaf inom planlagt område. Inte helt säker här vad som gäller.
Leopold skrev:Dudda skrev:Leopold skrev:Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
Stämmer detta? Inbillar mig att du även behöver skottlossningstillstånd. Iaf inom planlagt område. Inte helt säker här vad som gäller.
Det regleras klart och tydligt i ordningslagen. Görs ingen skillnad på licens/licensfria luftvapen där.
Du har säkert rätt i att det krävs skottlossningstillstånd för att bedriva skyddsjakt med luftvapen (eller andra vapen) inom planlagt område, verkar rimligt. Men det vet jag inget om eftersom jag inte pysslar med detta.
Bullpup 96 skrev:Det var inte dumt nitro, i min situation är inte FT längst upp på listan men bänkskytte hade inte varit fel. Då kan man ju använda sin egna bössa!
Får nämna detta nästa 10m tillfälle
Dudda skrev:Leopold skrev:Dudda skrev:Leopold skrev:Bullpup 96 skrev:Ok, bra att veta. Så jag kan inte söka målskytte licens och skjuta i trädgården om skytteföreningen bara bedriver 10m skytte med 7,5j då...
Det regleras klart och tydligt i ordningslagen. Görs ingen skillnad på licens/licensfria luftvapen där.
Du har säkert rätt i att det krävs skottlossningstillstånd för att bedriva skyddsjakt med luftvapen (eller andra vapen) inom planlagt område, verkar rimligt. Men det vet jag inget om eftersom jag inte pysslar med detta.
Ok, gäller det särskillt luftvapen då? Verkar orimligt att det är ok enligt lag att målskjuta med klass 1-4 på sin villatomt eller är jag helt galet på det?
Dudda skrev:Ok, gäller det särskillt luftvapen då? Verkar orimligt att det är ok enligt lag att målskjuta med klass 1-4 på sin villatomt eller är jag helt galet på det?
Nitro skrev:Mitt inlägg kom inte med av någon anledning, som dessutom var långt och nu skriver jag inte om det![]()
__
Jag har fixat till ditt inlägg nitro. /Leopold
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst