Dom sämsta diabolerna jag någonsin skjutit med är Diabolo Dogg Match. Dessa diaboler var väldigt vanliga bland luftskyttar i min ungdom. Så när jag återupptog mitt luftvapen-intresse för två och ett halvt år sedan så köpte jag en ask med Dogg Match av nostalgiska skäl. Dessutom var dom billiga. Dock gick dom uselt. Dom spred över hela tavlan på 10 meter. Och jag förstod snart varför. Diabolerna var smutsiga och hade gjutrester kvar efter tillverkningen. Man behövde inte vara luftvapenexpert för att konstatera detta faktum. Dessutom hade jag vid tillfället endast tillgång till en SMK B2 Kina-bössa som jag ärvt av min morfar. Att det inte är någon kvalitetsbössa förstod man ju inte då

. Dock har jag kvar den fortfarande och jag gillar den. Den är numera utrustad med ett rödpunktssikte och fungerar alldeles utmärkt som plinker.
Dom näst sämsta diabolerna jag skjutit med är H&N Excite. Egentligen inga katastrof-diaboler men märkbart sämre än diabolerna jag normalt skjuter med. Dom är billigare än andra H&N Diaboler och det är lätt att förstå varför. Jag skjuter väldigt mycket och ofta, i princip varje dag. Snål som man är ville man ta tillfället i akt och spara några tior per ask, men dessa diaboler minskade min skjutglädje så drastiskt att jag aldrig mer kommer att köpa dessa diaboler igen. Billiga eller inte.
Så vad har ni andra för erfarenheter av kass luftvapen-ammunition? Dela gärna med er av era historier.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra