Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tjompa skrev:men hur ser det ut kring att få sportskyttelicens för starkare luftvapen?
Tjompa skrev:Lånar tråden lite till egen frågeställning då det gäller just precisionen på Hatsan 125 Sniper.
Har fått erbjudande på en fjäderdriven med medföljande Walther 4-12*50 sikte med belyst riktmedel samt FP-fjäder.
Priset för bara bössan hade så klart inte varit acceptabelt, men med siktet och fjädern blev det väldigt lockande.
Är ganska inriktad på det geväret dels för att han bor nära och jag slipper betala frakt (plus det trevliga siktet förstås), men även för att jag är den som i regel går emot strömmen och hellre övar mig så bra det går med prylar i lägre kvalitet för att senare byta till bättre grejer.
Jag är rätt så händig och har lyckats med med det mesta jag gett mig på från soft air guns till datorer och mopeder, så ett luftgevär känns inte vara något större match så fort jag svetsat ihop en fjäderpress.
Tänkte satsa på att börja skjuta i lokala klubben och ska köpa ett PCP-gevär framåt sommaren, så det här får ses som ett första gevär som får bli övertrimprojekt i sina sista dagar någon gång framöver.
Hur väl går precisionen få till på 50 meter om man byter till gasfjäder och sätter i dämpning på rätt ställen?
Tjompa skrev:Beställde en ny Vortex istället så jag slipper att förra ägaren eventuellt haft fullfartsfjädern inmonterad och ruskat sönder allt.
Visst, om man tar enbart precision i åtanke så finns det så klart bättre bössor för priset, men det kändes ändå som en bra kompromiss då den ska vara snygg på väggen också plus att det var det enda jag hittade som jag inte behöver köpa separat gasfjäder till.
Det är ju inte så att jag hänger med luftvapenentusiaster hela dagarna som vet skillnaden mellan ett HW 30 och ett julagevär ändå, så lite ska den sticka ut.
Och ja, kommer en obehörig person och ger sig på dörren så har jag ju en tung kolv till godo istället för macheten :p
börne skrev:Hatsan 125 Sniper snygg på väggen![]()
Märks att inte alla har samma smak![]()
PALLE_H skrev:Vilken kaliber? Du tog väl inte .25?
Nitro skrev:Har själv haft samma bössa, dock av en annan anledning.
Jag hade en förvrängd verklighetsuppfattning och trodde att med den effekten så skulle jag kunna skjuta snusdosor på 100m.
Jag fick ett uppvaknande kan man väl säga då jag hade problem med att ens träffa tavlan på 15m.
Men då jag tolkar din avsikt med bössan så kanske det är rätt för dig. För dig handlar det mest om att bössan ska se cool ut på väggen inför polarna. Är man 20 år och spelat mycket dataspel så förstår jag att den bössan passar bra in på det temat. Men behåll den då i laglig effekt så du inte åker dit för eventuellt vapenbrott. Då kan det bli stora problem med både körkort och framtida vapenlicens när du gått färdigt din jägarexamen.
Tjompa skrev:Appropå det; i händelse av att polisen av någon anledning är hos mig, får för sig att testa bössan och mäter upp den till precis över 10j (p.g.a. annan temperatur, annan ammunition eller fel på kronografen, whatever), torde det fungera att hänvisa till skytteklubbsledaren om man bett honom att skriva ner fjädertryck, kulvikt och mätresultat och förvara bland sina mappar?
I bästa fall bör man väl under sådana omständigheter bara bli hänvisad till att sänka trycket lite istället för att få den utbytt mot en böteslapp?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster