Hallå Lemanfan!
Det är bara att gratulera! Både till bössan och att den gör 10J.
Jag tror inte bössan tar minsta skada av denna effektökning. Jag tror det är värre skada för bössan att avfyra utan kula i loppet.
Konstruktionsmässigt har man sett till att de två kolvarna går i botten samtidigt med den bricka som sitter i bakersta hylsan som är av olika tjocklek beroende på cylinderns slaglängd. Det kan diffa uppemot en hel millimeter. Har bara den som mekade bössan fått i rätt kugge vid hopmonteringen och inte glömt brickan finns ingen risk att bössan skadas.
Jag funderade lite på hur man kan öka effekten på dessa bössor och jag tror det förhåller sig så att den som mekade den drog ut de tre fjädrarna en bit. Original ska den stora fjädern vara 42cm, och det två mindre 21cm, men de brukar sjunka ihop lite med ålderns rätt. Men har man bössan i delar är det inget som hindrar att manuellt dra ut dem till mer än 42cm och då borde det bli mer effekt. Jag har dock inte provat, men jag brukar dra ut gamla fjädrar till just denna längd när jag mekar dem. Det finns vanligtvis ingen anledning att byta fjädrar.
Jag tror inte du behöver bry dig om att den ger mer än 10J av två skäl: För det första är det bara att avrunda neråt till just 10J. Jag minns inte lagtexten, men står det "10J", kan det vara upp till 10.499. För det andra vill jag minnas att mätningen ska göras på 4m avstånd från pipans slut, vilket betyder att luftmotståndet sannolikt redan där plockat ner energin en bit.
Jag har skrivit lite manualer om hur dessa bössor (och andra med Giss-system) må skruvas. Kollade just och konstaterade att dessa manualer nerladdats 6-7 tusen gånger, vilket är lite kul. Om det är av intresse skickar jag länkarna.
Personligen gillar jag Dianas Giss-bössor bättre än FWB300S. Det är liksom mer känsla i dem och inte så "plåtigt". Lite svårt att förklara, en smaksak och rent subjektivt. Det är som att svära i kyrkan i detta forum, jag vet....och inte nedlåtande om
FWB-bössorna per se.
M.v.h.
/ Micke
Add: räknade lite på dina
V0. Du har alltså en relativ standardavvikelse på <0.3% vilket är ett mycket lågt värde. I första läget tänkte jag att effektökningen kanske hade med diesling att göra, men det kan därmed avfärdas.