Ang överfyllning av lufttanken

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ang överfyllning av lufttanken

Inläggav Mr B 07 maj 2009, 18:08

Newbee som jag är så undrar jag lite ang överfyllnad av lufttankar.

Jag har köpt ett Hatsan AT44 som enligt specen ska fyllas till 200 bar. På lufttuben går manometern tll 250bar och FX-pumpen klarar 270bar.

Går det att överfylla lufttanken eller finns det någon slags ventil som spärrar vid 200bar? Och är det i sådana fall lagligt om man har en strypt bössa? Vilka risker kan det (om det är lagligt) innebära? Är bössorna gjorda för ett övertryck eller fyller alla precis så mycket som specen säger?

Jag har egentligen inga planer på att överfylla utan är mer nyfiken på om det går och vad det i sådana fall innebär.
Mr B

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Ang överfyllning av lufttanken

Inläggav ogster 07 maj 2009, 18:25

Att överfylla en tub medför ju risker, sen olagligt är det väl knappast utan bara dumt! (Du lär nog inte få högre mps om det är det du är ute efter då mottrycket bara blir högre å ventilen kommer antagligen inte orka öppna lika mycket som på lägre bar)
För att en tub ska va godkänd för 200bar så måste den klara mycket mycket mer i verkligheten!

Mitt råd är: Står det max 200bar så fyll inte mer!!!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Mr B 07 maj 2009, 19:22

Ska inte överfylla utan undrade bara det som står där ovan.
Mr B

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Honx 09 maj 2009, 16:21

Jag är ganska säker på att du kan fylla upp till 270bar om inte tuben har sagt poff då. ;) Men GÖR DET INTE, står det 200 så kör på 200.
Honx

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Daniel 09 maj 2009, 16:32

effekten blir inte större bara för att du fyller på med mer luft! :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Aleks 11 maj 2009, 09:23

Mr B skrev:
Jag har köpt ett Hatsan AT44 som enligt specen ska fyllas till 200 bar. På lufttuben går manometern tll 250bar och FX-pumpen klarar 270bar.

Går det att överfylla lufttanken eller finns det någon slags ventil som spärrar vid 200bar? Och är det i sådana fall lagligt om man har en strypt bössa?

Nej, det finns ingen spärr mer än att du lär märka det en endaste gång om du fyllt för mycket...
Manometern är alltid överdimensionerad...manometern till mina dykflaskor ligger på 400 bar men ingen flaska man använder idag för dykning får tryckas till mer än 300...

Mr B skrev: Vilka risker kan det (om det är lagligt) innebära? Är bössorna gjorda för ett övertryck eller fyller alla precis så mycket som specen säger?

Jag har egentligen inga planer på att överfylla utan är mer nyfiken på om det går och vad det i sådana fall innebär.

Det finns egentligen rätt mycket som kan hända...
Flaskan kan sprängas, ventilpinnen kan krökas, ventilsätet kan gå, blocket kan sprängas, o-ringar kan gå..etc etc...
Summa summarum, överfyll ALDRIG flaskor...dom är avsedda för ett visst ARBETSTRYCK, sen att dom provas till ett avsevärt högre tryck är en helt annan sak...

Lek inte med andra gaser, ALDRIG! vissa gaser kan självantända och därmet explodera helt utan förvarning...
Aleks

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)