Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Frank69 skrev:Colaburken skrev:Frank69 skrev:Fördelen med att ha sina vapen(kan vara andra än luftvapen) på skyddsjakt licens är att de b.la inte belastar vapen garderoben.
Finns skyddsjakt på eget inisiativ och det belastar garderåben så sorry det är inte helt rätt
Nu skrev jag om själva licensen... dvs att vapnet har det specifika ändamålet... skyddsjakt
Vilket står skrivet på licensen...
För att förtydliga det lite mer...![]()
Vad man företar sig med sina jaktvapen för övrigt, har inget med det att göra.
Men man kan som du själv skriver... skyddsjaga på eget bevåg vid behov.
Colaburken skrev:Frank69 skrev:Colaburken skrev:Frank69 skrev:Fördelen med att ha sina vapen(kan vara andra än luftvapen) på skyddsjakt licens är att de b.la inte belastar vapen garderoben.
Finns skyddsjakt på eget inisiativ och det belastar garderåben så sorry det är inte helt rätt
Nu skrev jag om själva licensen... dvs att vapnet har det specifika ändamålet... skyddsjakt
Vilket står skrivet på licensen...
För att förtydliga det lite mer...![]()
Vad man företar sig med sina jaktvapen för övrigt, har inget med det att göra.
Men man kan som du själv skriver... skyddsjaga på eget bevåg vid behov.
nej finns för luftvapen
Bullpup 96 skrev:Så man behöver inte vapenskåp när det gäller skyddsjaktlicens på luftgevär?
Hawkeye skrev:I praktiken ska det inte ha någon betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen eftersom luftgevär (180 m/sek kal .22) endast får användas för skyddsjakt. Ingen annan jakt är tillåten. Det är upp till licensinnehavaren att känna till bestämmelserna. Därför ska det inte heller ha någon betydelse för vapengarderoben vad det står på licensen. (Var står det att vapen för skyddsjakt inte belastar vapengarderoben? Jag har letat som en galning utan att hitta det. Däremot har jag hittat att man inte behöver lösa jaktkort för skyddsjakt.)
Callmenobody skrev:Hawkeye skrev:I praktiken ska det inte ha någon betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen eftersom luftgevär (180 m/sek kal .22) endast får användas för skyddsjakt. Ingen annan jakt är tillåten. Det är upp till licensinnehavaren att känna till bestämmelserna. Därför ska det inte heller ha någon betydelse för vapengarderoben vad det står på licensen. (Var står det att vapen för skyddsjakt inte belastar vapengarderoben? Jag har letat som en galning utan att hitta det. Däremot har jag hittat att man inte behöver lösa jaktkort för skyddsjakt.)
Precis så, jag vet det, du vet det.
Polismyndigheten och tillståndsgivare: Not so much...
Kapten Kamin skrev:Callmenobody skrev:Hawkeye skrev:I praktiken ska det inte ha någon betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen eftersom luftgevär (180 m/sek kal .22) endast får användas för skyddsjakt. Ingen annan jakt är tillåten. Det är upp till licensinnehavaren att känna till bestämmelserna. Därför ska det inte heller ha någon betydelse för vapengarderoben vad det står på licensen. (Var står det att vapen för skyddsjakt inte belastar vapengarderoben? Jag har letat som en galning utan att hitta det. Däremot har jag hittat att man inte behöver lösa jaktkort för skyddsjakt.)
Så är det tyvärr... Kunskapsnivån på dom som hanterar licenser på luftvapen är ibland skrämmande låg. När jag sökte min målskyttelicens på 4.5mm 16J, fick jag veta av min handläggare att jag inte behövde licens.. "- alla 4.5:or är licensfria. "![]()
Det va bara att författa ett mail och förklara vad lagen säger...
Colaburken skrev:Kapten Kamin skrev:Callmenobody skrev:Hawkeye skrev:I praktiken ska det inte ha någon betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen eftersom luftgevär (180 m/sek kal .22) endast får användas för skyddsjakt. Ingen annan jakt är tillåten. Det är upp till licensinnehavaren att känna till bestämmelserna. Därför ska det inte heller ha någon betydelse för vapengarderoben vad det står på licensen. (Var står det att vapen för skyddsjakt inte belastar vapengarderoben? Jag har letat som en galning utan att hitta det. Däremot har jag hittat att man inte behöver lösa jaktkort för skyddsjakt.)
Så är det tyvärr... Kunskapsnivån på dom som hanterar licenser på luftvapen är ibland skrämmande låg. När jag sökte min målskyttelicens på 4.5mm 16J, fick jag veta av min handläggare att jag inte behövde licens.. "- alla 4.5:or är licensfria. "![]()
Det va bara att författa ett mail och förklara vad lagen säger...
njae man kan ju ta derras ord på det med signatur osv så om polisen tar dig så kan du inte dömmas för en person som ska vara expert på vapen kan ju inte ha fel
bjerka skrev:Nu har jag iallafall fyllt i ansökan, får se om jag skickar den eller åker och lämnar in den över disk
bjerka skrev:Väntans tider, snart borde jag åtminstonde höra något ifrån någon handläggare
bjerka skrev:Jag frågade när jag lämnade in ansökan och fick svar att handläggningstiden var c:a 3veckor
bjerka skrev:Då var det klart ! Fick frågan om jag behövde skottlossningstillstånd inom planlagt område också så kunde de handlägga det nu samtidigt. Men det är inget jag behöverannars var det bara skicka en ansökan till, inga problem med det
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster