Innan jag börjar, hej allihopa! Var tvungen att regga mig och skriva lite om mina erfarenheter med just Gamo CFX Royal gevären.
Så, låt mig börja med att säga att jag skjutit med Gamo gevär sedan gud var ung och dom har alltid fungerat fint för mitt plinkande. Jag bestämde mig, efter jag sålt min björnjägarbåge, att köpa ett luftgevär. Novis som man var (är) så köpte jag ett Gamo CFX Royal från den lokala sportshoppen. Jag köpte också ett 3-9x40 Bushnell sikte som jag monterade omedelbart.
Jag for ut för att skjuta in siktet och efter ungefär 17 skott så dog geväret. Det var helt omöjligt att ladda det då den betedde sig som att avtryckaren var, typ, intryckt. Den vägrade helt enkelt att låsa vid laddrörelse.
Jag for tillbaka till sportaffären och dom gav mig ett nytt gevär som jag monterade siktet på. Ut på vår range igen för att skjuta in denna bössa... 15 skott så dog detta gevär exakt som det förra... Jag blev lite orolig över att jag gjort något fel och började surfa runt på nätet för att se om det är något speciellt man bör tänka på. Men precis som för en massa år sedan så var det bara och skjuta o vara glad.
Jag for tillbaka med även detta gevär och fick ett CFX Synthetic istället, eftersom alla Royal nu var trasiga. Jag lämnade även igen siktet, som visade sig ha ett (fackord som jag inte kommer ihåg som betyder förinställt minimumavstånd för optiken) som var minimum 50 meter.
Jag fixade ett Bushnell 3-9x50 som var anpassat för 10 meter och uppåt istället och monterade detta på min CFX Synthetic... Efter mycket gorm för att nolla siktet så slutade även detta gevär att fungera. Typ 50 skott överlevde denna.
Jag har nu lämnat tillbaka alla Gamos, svurit att aldrig röra något så värdelöst igen och beställt ett nytt Hatsan 100x istället. Av vad jag förstår av detta forum så är kanske inte Hatsan något toppenmärke i era ögon, men jag kommer ändå att ge det en chans.
Det som irriterade mig mest av allt, om man frångår att Gamo CFX verkar ha seriösa problem, var att Gamos serviceman föreslog att jag öppnade geväret och tittade vad som kunde vara fel själv. Det är ju en bra serviceman, eller hur?
Kunde inte låta bli att kräka lite skit över detta gevär, jag kommer tillbaka med en test av min nya 100x så fort jag hunnit testa den litegrann. Det kan ju omöjligtvis vara sämre än CFX:arna...

Och, ja, jag vet att det finns gevär som kostar mycket mer och är mycket bättre, men jag är intresserad av en bössa som kan ge mig lite utmaning och samtidigt inte kosta så mycket så jag måste sälja bilen för att hålla på med denna, i mina ögon, hobby. Jag kommer inte att trimma eller modifiera min Hatsan heller, det får helt enkelt duga som den är. Om den inte fungerar som den ska så lämnar jag helt enkelt tillbaka den. Men enligt vad jag läst om andras erfarenheter av 2008 års Hatsan så håller dom en väldigt fin kvalité.
Anyways, där är mina erarenheter, observera att det är mina upplevelser och jag har full förståelse för dom andra som äger Gamo och gillar Gamo, men det företaget kommer inte att få ett öre av mig någonsin igen.