Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
El_ninjo skrev:Skulle jag kunna få licens på någon slags vapen och bekämpa måsarna?
El_ninjo skrev:Jag har tillgång till tryckluft.
El_ninjo skrev:Hej!
Detta ämne har nog behandlats i många trådar, men kan inte riktigt hitta svar på mina frågor.. Jag hoppas att någon ändå har tålamod att besvara mina frågor.
Jag har en industrifastighet och i år plågas jag mer än någonsin av måsarna. Grannarna har tidigare anmält mig till kommunen då de anser att måsarna är en oangelägenhet. Kommunen har dock efter besiktning kommit fram till att jag inte kan åläggas att göra någonting åt måsbekymret. Men i år är det värre än någonsin...
Jag har jägarexamen. Skulle jag kunna få licens på någon slags vapen och bekämpa måsarna? Hur skall jag formulera mig i licensansökan och vilken slags vapen skall jag sikta på att få köpa? Jag har tillgång till tryckluft.
El_ninjo skrev:Min sambo äger marken.
Marken/ företaget liggen inom planlagt område.
El_ninjo skrev::cry: Lite söder om mitten av landet befinner vi oss i. Har just ringt kommunjägaren. Kommunen beviljar inga tillstånd för skottavlossning och de har förbjudit honom att bekämpa fåglar. Använder jag ett tillståndspliktigt gevär och ägnar mig åt "övningsskjutning" riskerar jag att bli fälld för grovt jaktbrott med fängelse i straffskalan. Ett icke tillståndspliktigt luftgevär vill jag inte använda då jag inte vill riskera att skadskjuta måsar. Jag kan göra en ansökan till miljödepartementet på kommunen, helst med alla grannars påskrift att de delar min uppfattning om problemet, men kommunjägaren gav mig inga förhoppningar om något positivt resultat. Inför nästa säsong skall vi försvåra för dem att bygga bo. Men det är en stor fastighet.... Mycket jobb för en enmansföretagare att lägga ned.
El_ninjo skrev::cry: Lite söder om mitten av landet befinner vi oss i. Har just ringt kommunjägaren. Kommunen beviljar inga tillstånd för skottavlossning och de har förbjudit honom att bekämpa fåglar. Använder jag ett tillståndspliktigt gevär och ägnar mig åt "övningsskjutning" riskerar jag att bli fälld för grovt jaktbrott med fängelse i straffskalan. Ett icke tillståndspliktigt luftgevär vill jag inte använda då jag inte vill riskera att skadskjuta måsar. Jag kan göra en ansökan till miljödepartementet på kommunen, helst med alla grannars påskrift att de delar min uppfattning om problemet, men kommunjägaren gav mig inga förhoppningar om något positivt resultat. Inför nästa säsong skall vi försvåra för dem att bygga bo. Men det är en stor fastighet.... Mycket jobb för en enmansföretagare att lägga ned.
Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.
Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.
Pryltokig skrev:Leopold skrev:Ett långskott men ändå intressant, på vissa håll funderar man på att använda Berguv för att freda området: För att följa länken så måste du registera dig.
Lycka till att få berguvar att börja häcka på din fastighet...Betydligt enklare är då att köpa en attrapp av något slag.
...
Silwer skrev:Eller så ser vi att det här nu är för skydsjaktforumet?
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst