Vad är vad av detta ?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vad är vad av detta ?

Inläggav Hundkex 31 maj 2009, 22:06

Hejsan.

Jag tänker mig köpa en nybörjarbössa till dottern som är 13 år. Och hon har aldrig skjutit innan. Vill inte ha någon brytpipa för det verkar mest krångligt om man ska syssla med enbart prickskytte på tavlor. Har hittat 2 stycken hos Cabom vad har ni för synpunkter på dessa ?

Crosman 66 Kit - För att följa länken så måste du registera dig.

Crosman 760 Kit - För att följa länken så måste du registera dig.

Vad är att föredra till en nybörjare när det gäller sikten ? Rödpunkt eller vanligt kikarsikte ? Allt för att hon inte ska tappa intresset. Hon fick provskjuta en 22:a häromdagen och det gav blodad tand.... :-)
Hundkex

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vad är vad av detta ?

Inläggav buckshot2000 31 maj 2009, 23:46

Mina synpunkter är : glöm flerpumpsvapen direkt ! det finns inget enklare sätt att få skytte supertråkigt än ett flerpumpsgevär som dessutom ändrar uthastighet mellan varje skott oavsett hur du pumpar , det där är leksaker och kan inte användas till skytte på tavla.

det där är alltså pneumatiska vapen som pumpas 10 gånger för att få tryck till skott , eftersom de är av otroligt låg kvalitet så tappar bössorna trycket direkt efter sista pumptaget , mer eller mindre beroende på tur med det aktuella exemplaret.

men som leksak är de perfekta , men inte till tavelskytte. men för en 9årig grabb till ölburkskytte är det ju perfekt.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Kantal 01 jun 2009, 02:23

.
Senast redigerad av Kantal 26 maj 2010, 16:17, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal

Tack utdelade: 175 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Inläggav Hundkex 01 jun 2009, 07:23

Ja jag förstår precis vad ni menar. Jag sköt luftgevär själv när jag var 12-16 år. Men idag är jag jägare men har inte varit i närheten av ett luftgevär sen då. På skjutbana ligger man ju och skjuter med diopter sikte iallafall här hos skytteföreningen både när det gäller vanligt luftvapen och 22 long. Jag tycker det verkar lättare med repetering i slutstycke än att behöva bryta bössan men jag tycker det är svårt att förstå vilka som har riktigt slutstycke på marknaden. Jag vill ha ett som gör att motivationen hålls kvar. Men frågan är ju med vilken typ av sikte man ska satsa på i detta läge ?
Hundkex

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Sandstig 01 jun 2009, 10:12

Har faktiskt ett Crossman 66 och är mkt nöjd, visst är det plastigt men bra egen precision och jämn hastighet, mao pumpar du 5 pump så är spridningen 1-2m/s mellan skotten. Mkt bra nybörjargevär och trevligt att man själv kan välja hastigheten t.ex. om man skall skjuta inomhus så kan man pumpa 3 gånger bara, vill man ha lite mer kraft så är det bara att pumpa 10 gånger som är max! Gick en runda i Onsala i klassen PCP med den och fick 21P. Då hade jag bara ägt geväret i 2 veckor utan nån större träning. Jag tycker det är ett bra köp!
FX Royale .22 - Clearidge RM 3-9/32 (38.00J)

Onsala Luftgevärsklubb
Stenungsunds PK
Sandstig

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Stenungsunds Pistolklubb, OLK
Luftvapen favorit: FX Royale

Inläggav buckshot2000 01 jun 2009, 10:35

Sandstig skrev:Har faktiskt ett Crossman 66 och är mkt nöjd, visst är det plastigt men bra egen precision och jämn hastighet, mao pumpar du 5 pump så är spridningen 1-2m/s mellan skotten. Mkt bra nybörjargevär och trevligt att man själv kan välja hastigheten t.ex. om man skall skjuta inomhus så kan man pumpa 3 gånger bara, vill man ha lite mer kraft så är det bara att pumpa 10 gånger som är max! Gick en runda i Onsala i klassen PCP med den och fick 21P. Då hade jag bara ägt geväret i 2 veckor utan nån större träning. Jag tycker det är ett bra köp!

Man skulle kunna säga att dessa flerpumpsbössor är de som ger mest för pengarna på hela luftgevärsmarknaden :-)

jag har också ett och jag tycker iaf. att det är leksaker som inte är lämpade för tavelskytte , bara den omständiga pumpmanövern är ju mycket jobbigare än att spänna en fjäderbössa en gång.
Fast det där att din skjuter jämnt det gör vissa och vissa inte , varierar lite från exemplar till exemplar.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Johnny FX 01 jun 2009, 13:42

Har man råd så är PCP vägen att gå för att få barnen intreserade tror jag, den enkla matningen gör att det är lätt och kul för små barnarmar att skjuta lite.

Minns när min dotter sprayade loss med min Steyr i Onsala.
Då när hon fick lov att använda Steyrn så var det plötsligt kul
att skjuta igen,innan var det bara tråkigt :)
FWB 300
Johnny FX

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Måsens SK
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300

Inläggav G0LI4T 01 jun 2009, 13:56

Begagnad brytbössa alla dagar ;)

5-10 år
En liten Diana 22 eller 23. .177 / 4,5 (max 500 kr)
Lätt att spänna upp, Funkar upp till 15m utan större problem
Klaras att handha av alla.

10-15 år ( och till äldre entusiaster med barnasinnet kvar ;) )
Diana 25D eller HW30s .177 / 4,5 (max 800-2000 kr)
Bra öppna riktmedel och bra avtryck.

15-99år
HW50s .177 / 4,5 (2500.-)
Outstanding....till rätt peng.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)