Luftvapenkunniga i Jönköpingstrakten?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapenkunniga i Jönköpingstrakten?

Inläggav darkdog 02 jun 2009, 20:39

Tjena
Jag undrar om ni vet något företag eller liknande som är duktiga på fjäderbyte i luftgevär, som har bra verktyg osv? De enda jag känner till är Tommys vapenverkstad, men de "trimmar" inte luftgevär.
Eller kanske det rentav finns medlemmar här på forumet som kan tänkas hjälpa till för en slant?
darkdog

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftvapenkunniga i Jönköpingstrakten?

Inläggav zerozaar 02 jun 2009, 23:00

Det är väldigt roligt att köra själv! finns säkert nån här som har en link till en guide hur man tar isär vapnet eller i alla fall en sprängskiss så du ser hur allt sitter ihop. Annars kan jag rekomendera att köpa en kinesbössa på jula bara för att demontera och lära dig. 399 kostar den billigaste tror jag. Tuninggrejer finns hos sponsorerna men tänk på att skjuta genom en kronograf så du inte går över 10 joule om du inte har licens. Göra det själv väcker bara intresset ännu mer!
ee
zerozaar

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 02 jun 2009, 23:01

Hej darkdog och välkommen!

Du kanske är lite konfunderad varför drygt 20 har kollat på inlägget, men ingen svarat. Vi har tidigare snackat en del om det här med att trimma luftbössor här.
Saken är den, att om någon ger dig råd eller talar om vad du ska göra, eller vem som trimmar en bössa åt dig, är det en brottslig handling. (Jag förutsätter att du vill trimma bössan över 10J-gränsen, och inte har vapenlicens).

Alltså, om bössan trimmas till över 10J är den licenspliktig, och den som talar om för dig hur du ska göra, vem du ska 'snacka' med, eller på annat sätt ger dig råd, blir alltså medskyldig. Som lök på laxen, är detta ett publikt forum, och den som är ansvarigt för detta forum är alltså ansvarig för vad som publiceras här. Hårddrar man det är även den forumansvarige skyldig att se till att inga sådana råd eller tips publiceras.

Och som jag sa, det har snackats en del om detta för ett år sedan eller så, och slutsatsen är att vi håller oss (så gott vi kan) inom lagen, oavsett vad vi tycker om den.

Du hittar nog ingen som vill svara på din fråga om du ens antyder att du vill vässa bössan, men det visste antagligen inte du. Men nu vet du...

Men som sagt, välkommen!

/Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav darkdog 04 jun 2009, 12:56

zerozaar skrev:Det är väldigt roligt att köra själv! finns säkert nån här som har en link till en guide hur man tar isär vapnet eller i alla fall en sprängskiss så du ser hur allt sitter ihop. Annars kan jag rekomendera att köpa en kinesbössa på jula bara för att demontera och lära dig. 399 kostar den billigaste tror jag. Tuninggrejer finns hos sponsorerna men tänk på att skjuta genom en kronograf så du inte går över 10 joule om du inte har licens. Göra det själv väcker bara intresset ännu mer!

Hade gärna gjort det själv, hittade en guide om att byta fjäder här på forumet. Däremot vill jag inte riskera ha sönder bössan, samt är det så att jag saknar nödvändiga verktyg för att utföra det själv. Verkar som att man behöver en fjäderkompressor för att byta och en sån saknar jag :-P
darkdog

Inläggav darkdog 04 jun 2009, 13:03

Micke skrev:Hej darkdog och välkommen!

Du kanske är lite konfunderad varför drygt 20 har kollat på inlägget, men ingen svarat. Vi har tidigare snackat en del om det här med att trimma luftbössor här.
Saken är den, att om någon ger dig råd eller talar om vad du ska göra, eller vem som trimmar en bössa åt dig, är det en brottslig handling. (Jag förutsätter att du vill trimma bössan över 10J-gränsen, och inte har vapenlicens).

Alltså, om bössan trimmas till över 10J är den licenspliktig, och den som talar om för dig hur du ska göra, vem du ska 'snacka' med, eller på annat sätt ger dig råd, blir alltså medskyldig. Som lök på laxen, är detta ett publikt forum, och den som är ansvarigt för detta forum är alltså ansvarig för vad som publiceras här. Hårddrar man det är även den forumansvarige skyldig att se till att inga sådana råd eller tips publiceras.

Och som jag sa, det har snackats en del om detta för ett år sedan eller så, och slutsatsen är att vi håller oss (så gott vi kan) inom lagen, oavsett vad vi tycker om den.

Du hittar nog ingen som vill svara på din fråga om du ens antyder att du vill vässa bössan, men det visste antagligen inte du. Men nu vet du...

Men som sagt, välkommen!

/Micke

Tack för ett fint välkomnande, har visserligen varit medlem här längre än du men har inte varit särskilt aktiv som skribent utan istället nöjt mig med att bara läsa runt :-)

Har lagom koll på 10J-lagen etc, och förstår att folk inte vill offentligt "erkänna" att de gärna bryter mot den :-P
darkdog

Inläggav öberg 04 jun 2009, 20:57

Har lagom koll på 10J-lagen etc, och förstår att folk inte vill offentligt "erkänna" att de gärna bryter mot den

Visst finns dom tyvärr!
Men jag hoppas att fler söker licens på sina vapen innan dom effekthöjer dom. Då olagligt trimmade bössor är nåt som polisen mer och mer fått upp ögonen på. Och DET ÄR OLAGA VAPEN INNEHAV och kommer sådeles behandlas där efter vid en rättegång. Och jag lovar det ses inte likvärdigt med tex trimmad moppe!
Sen sitter ju bara bestämmande organ i Sverige och bara väntar på att få dra åt lagen/förbjuda/försvåra/effekt sänka licensfria luftvapen.
7.5 Joule som i Tyskland/ Licens på alla PCP/ förbud mot att sälja fullpowerfjädrar tex detta kan komma fortare än ni anar!

Så snälla tänk er för innan ni tänker trimma bössorna!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav buckshot2000 04 jun 2009, 21:24

öberg skrev:
Har lagom koll på 10J-lagen etc, och förstår att folk inte vill offentligt "erkänna" att de gärna bryter mot den

Visst finns dom tyvärr!
Men jag hoppas att fler söker licens på sina vapen innan dom effekthöjer dom. Då olagligt trimmade bössor är nåt som polisen mer och mer fått upp ögonen på. Och DET ÄR OLAGA VAPEN INNEHAV och kommer sådeles behandlas där efter vid en rättegång. Och jag lovar det ses inte likvärdigt med tex trimmad moppe!
Sen sitter ju bara bestämmande organ i Sverige och bara väntar på att få dra åt lagen/förbjuda/försvåra/effekt sänka licensfria luftvapen.
7.5 Joule som i Tyskland/ Licens på alla PCP/ förbud mot att sälja fullpowerfjädrar tex detta kan komma fortare än ni anar!

Så snälla tänk er för innan ni tänker trimma bössorna!

Vad skulle dessa "bestämmande organ" utgöras av mera konkret ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav öberg 08 jun 2009, 16:53

Vad skulle dessa "bestämmande organ" utgöras av mera konkret ?

Justitieminister Beatice Ask har gett en utredare, Hovrättsrådet Kazimir Åberg i uppdrag att utreda vissa frågor rörande vapenlagstiftningen. Bla straffskalorna för vapenbrott, överväga vilka krav på aktivt medlemskap i en skytteförening som skall ställas för att få vapenlicens.
I uppdraget ingår flera andra aktuella frågor med koppling till vapenlagstiftningen.

Slutredovisning ska ske senast den 16 november 2009.

I och med att flera har "torskat" för trimmade luftvapen på senare tid och att polisen vid åtminstånde gjort ett besök (som jag känner till) vid en skjutbana för att kontrollera vapen. Så måste man vara bra naiv om man tror att myndigheterna inte ser och reagerar!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav buckshot2000 08 jun 2009, 19:53

Kanske blir riktigt tufft för oss luftvapenentusiaster framöver , men kunde man förvänta sig något annat av en borgerlig regering ?

Men för konstiga vapenlagar kommer de inte att stifta för då förlorar de för många röster , särskilt om de retar upp jägarförbunden med alla dess medlemmar - det är därför det inte vart någon blyskatt denna mandatperiod.

Vi medborgare får vänja oss vid detta kontrollsamhälle eftersom vi själva röstat fram det , IPRED , FRA , jaga luftgevär på skyttebanor.... vart skall det sluta ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav tussis 08 jun 2009, 20:12

undrar vad tullen gör har hört att de bara åka till danmark å handla en bössa med lite fjong i dom har tydligen inga licenskrav där .
tussis

Inläggav öberg 08 jun 2009, 21:23

men kunde man förvänta sig något annat av en borgerlig regering ?

:smt016

Alla försämringar innom jakt/vapen som genomförts dom senaste decenierna har väl mig veterligen genomförts av den rödgröna röran! Minskad vapengaderob, morkullejakten, 5 års licens på handeldvapen, 10 joule gränsen, stoppad rättighet att freda tam/husdjur, fjälljakten, sa nej till ersättnig till eftersöksjägare vid trafikskadat vilt, såg till så att alla kostnader för rovdjursskador tas i från jägarnas jaktkortsavgift (elstängsel till djurägare, ersättning för dödat tamboskap osv ) :smt020
Men detta vart nog en annning OT nu :wink:
:smt035
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav tussis 08 jun 2009, 21:46

har alldrig hört att polisen intressart sig för luftvapen tror de är överdrivet prat .de är först om man åker runt å prickar folk lampor å rutor som del gör i fyllan som polisen ingriper dom bryr sig nog inte om en trimfjäder
tussis

Inläggav buckshot2000 08 jun 2009, 21:54

Efter att läst flera av dina tidigare högerinlägg var jag bara tvungen att dra en liten provokatörr nu när det faktiskt är en borgerlig politiker som enligt dig bedriver en upstramning av vapenlagarna , men tillbaka till ditt ursprungliga påstående om "bestämmande organ" , det kallas för myndigheter om det som du skriver nu är de borgerliga politikerna som bedriver denna framtida hetsjakt på luftvapenentusiaster.

jag tror att trådskaparen "darkdog" redan införskaffat den information han ville , men blir det för OffTopic kan du ju alltid låsa tråden ;-)

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Micke 08 jun 2009, 22:12

Jag tror inte denna fråga på något sätt är parti, eller höger-vänster-bunden. Eller kanske någon hört snack om luftvapen i valrörelser?

Tror helt enkelt att det är så att om mängden knäppgökar som skjuter på 'folk och fä' ökar, är man tvungen att i första läget tillsätta en utredning. Medan denna pågår kan man alltid svara "vi har tillsatt en utredning". Fortsätter dumheterna med luftpangare blir det någon begränsande lag via en proposition. Om inte, d.v.s. det var bara en eller några enskilda incidenter, lägger man ner utredningen eller avslår betänkandet.

Så i detta fall är det bara att hoppas att inga knäppgökar pangar med luftgevär som idioter. Sker detta finns det givetvis en stor risk för licenser på allt, och effektbegränsningar på 3J.

Med 3J studsar kulorna bara på en älg - s.k. älgstudsare. ;-)

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav buckshot2000 08 jun 2009, 23:15

Micke skrev:Jag tror inte denna fråga på något sätt är parti, eller höger-vänster-bunden. Eller kanske någon hört snack om luftvapen i valrörelser?

Tror helt enkelt att det är så att om mängden knäppgökar som skjuter på 'folk och fä' ökar, är man tvungen att i första läget tillsätta en utredning. Medan denna pågår kan man alltid svara "vi har tillsatt en utredning". Fortsätter dumheterna med luftpangare blir det någon begränsande lag via en proposition. Om inte, d.v.s. det var bara en eller några enskilda incidenter, lägger man ner utredningen eller avslår betänkandet.

Så i detta fall är det bara att hoppas att inga knäppgökar pangar med luftgevär som idioter. Sker detta finns det givetvis en stor risk för licenser på allt, och effektbegränsningar på 3J.

Med 3J studsar kulorna bara på en älg - s.k. älgstudsare. ;-)

/ Micke

Naturligtvis har du rätt , men jag tycker inte vi skall ta ut något i förskott när det gäller hårdare lagstiftning gällande luftvapen.

Jag tror att andelen luftgevär som finns i samhället ökar eftersom vår materiella standard ökar och fler och fler kan köpa ett eller flera luftgevär , detta samt att andelen "knäppgökar" också ökar pga. dålig psykvård och andra faktorer tror jag gör att vi tyvärr kommer få se flera vapenbrott.

Intressant är ju också om INTRESSET för luftvapen ökar ? isf. borde det vara mycket mer folk på tävlingarna framöver ? , eller är det bara knäppgökarna som ökar ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav Micke 08 jun 2009, 23:31

Jag tror just forum som detta ökar intresset för luftvapen. Eller kanske är det bara en egen reflektion? Innan jag hittade detta forum fanns hade jag knappast en tanke på luftvapen. Här finns det massor med information och kunniga proffs, råd, åsikter och Gud vet vad...till kostnaden av gratis.

Själv är jag mest intresserad av hur bössorna är konstruerade, fungerar och meka med dem, inte att tävla. Om man sedan kan ta en elefant 'av daga', eller de ger 7.5J är liksom inte min grej. Jag har några gamla tyska bössor som ligger runt 7.5J tror jag, funkar rätt bra att skjuta med på kort håll och med precision.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Martin 08 jun 2009, 23:54

buckshot2000 skrev:Intressant är ju också om INTRESSET för luftvapen ökar ? isf. borde det vara mycket mer folk på tävlingarna framöver ? , eller är det bara knäppgökarna som ökar ?

Men det har ju ökat på sistone. Maj i Onsala är väl deltagar-rekord på senare år och även förra helgen i Falun var det väldigt mycket folk (osäker på exakt siffra) trots det bitvis regninga vädret. :-) Så ökar gör det väl.

Hoppas nu att många har möjlighet att åka till Laxå 18:e juli. ;) Själv missar jag det :(
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav buckshot2000 08 jun 2009, 23:58

Kommer inget speciellt imellan blir det absolut Laxå den 18:e .

Användarvisningsbild
buckshot2000

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat