Hej och välkommen till forumet Andreas!
Bowtecher skrev:
De detaljerna du ringat in verkar tillhöra en säkringsmekanism. Det är inte omöjligt att man löst säkringsfunktionen olika på olika versioner så kanske att du aldrig haft dessa delar i ditt exemplar?
Hur som helst, har du samtliga av de andra avtrycksdelarna som visas på bilden så ska avtrycket kunna fungera, bara att du ev inte har någon säkring.
Att din bössa inte gick att spänna upp utan bara fjädrade tillbaka kan bero på att avtrycket inte var avfyrat i det läget. Då krockar pistongens bakre kant med den sista haken som ska hålla pistongen i laddat läge (del 1 och 6 på din bild), kan inte komma förbi sluthaken eftersom den är fixerad av den laddade avtrycksmekanismen. Lösningen i så fall är helt enkelt att fyra av avtrycket, man hör ett litet klick som du nämnde och därefter ska bössan gå att spänna upp och använda precis som vanligt.
Detta är alltså inget fel, bara att mekaniken råkade hamna litet i otakt efter ihopsättningen och det avhjälps så här enkelt.
Man kan också få problem med att få avtrycket att haka upp om fjäderpaketet/gasfjädern är för lång (eller hamnat fel i styrningen i framkant
pistong), men har du inte pillat med det så är det nog som det ska.
__
PS.
Om du bryter bössan och pipan *inte* fjädrar emot så betyder det att bössan är laddad, då är det svårt och potentiellt farligt att skruva med bössan och det bör överlåtas till en expert om man inte kan få den att fyra av.
Fjädrar pipan emot under laddrörelsen (utan att haka upp i ändläget) är bössan oladdad och man har "bara" fjäderns ev förspänning att hantera vid demontering, fullt görbart med rätt verktyg. Vet inte om det finns någon förspänning att tala om i en gasfjäderbössa.