10m stående
skyttekläder från topp till tå
FWB 602 med diopter
H&N Sport 4,5mm
Dagens hundring blev tung för både kropp och knopp stundtals. Rygg, lår och hö
ft blir trötta och stramar. Förmågan att mentalt fokusera på varje skott lyckas jag inte riktigt med idag. Flera avtryck sker i lägen där jag absolut inte skall trycka men gör det ändå...
Likväl får jag ihop 900p över 100 skott och kan konstatera att jag idag skjuter 9or i snitt vilket har varit ett personligt mål under en längre tid.
För att följa länken så måste du registera dig.Precis som Gubbe beskriver i inlägget tidigare. Det blir sakta, sakta lite bättre, det gäller bara att hänga i och fortsätta träna så kommer en liten framgång så småningom.
Jag upplever väldigt tydligt i min skytteklubb att skyttens ålder spelar in när man tittar på utvecklingskurvan. När ungarna som skjutit sittande med stöd på 10m i några år reser sig upp i stående vid ca 14 års ålder så rusar deras utveckling i ett makalöst tempo. Ungdomarna har en förmåga att "fatta direkt" och få alla delarna i en skottplan att lira tillsammans. Själv har jag stora problem att ta till mig "facit" och är tvungen lägga betydligt mer tid på träning.
Jag hade förmånen att få en pratstund i klubblokalen med en av våra heltidsskyttar tillika världsmästare, och hon beskriver mängden träning som behövs för att få en chans att ta medalj i stora mästerskap. Det första hon säger när vi träffas är:
-"Vad ska du träna på idag?"
Det hon menar med sin fråga är vilken specifik del i din skottplan skall du fokusera och gnugga på idag. Är det lyftet, andningen, balansen, efterriktningen, höftens positionering eller något annat.
Precis som andra idrottsmän så tränar man inte bara fotboll eller boxning. Man bryter ner träningen i detaljer som styrka, snabbhet, spänst, kondition, explosivitet och situationsanpassning.
När du känner att du fastnat i din utveckling kan det här vara ett sätt att gå vidare. Bryt ner din träning i detaljer och var ärlig mot dig själv. Gjorde du rätt nu, följer du din skottplan, hade du fokus eller finns det tendenser till slarv eller oförmåga?
Vi ses i en skog nära dej vid nästa tävling!