Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
R.Capac skrev:Hej!
Funderar på att fixa till min El Gamo 300 (den i mitten på bild) som jag haft sen ny i snart 40 år. Vet att man kan lägga slantarna på bättre projekt om man vill träffa tavlorna jättebra. Men detta är mer av sentimentala skäl.
Vill fixa den så att den skjuter som förr eller kanske tom bättre.
Fräscha upp stocken ska jag också göra , det har jag läst andra trådar om.
Så till er alla, kom med tips. (Inte ute efter att skrämma upp den i olagliga hastigheter som ni säkert förstår)
Med vänlig hälsning R.Capac
För att följa länken så måste du registera dig.
Nitro skrev:
Absolut värt att lägga ner lite jobb på en sån gammal bössa. Allt är bra förutom avtryck. Du behöver inte vara orolig att du skulle skrämma upp den i några olagliga hastigheter. Kommer du upp i 10J ska du nog va glad. Jag har en som är väldigt trevlig som plinkerbössa, bra precision härlig att skjuta med men trycket har mer att önska. Bytte till vinylpackning och ny pippackning. Den ger 6,5J och med fjäderbyte kanske jag kunde fått upp den i 8J, men den går bra som den är och upp till 30m funkar effekten.
Air skrev:......Kanske ska stocken vara sliten original ett visst samlarvärde har de....
Silwer skrev:en 603 har väl en laminatstock dessutom, klart man kan slipa ner en bokstock som denna med iofs.
Oftast blir det ju bättre än lackeringen som jag antar är nu.
R.Capac skrev:Jag har nu fått mitt renoverings-kit.
Vet någon vad orginalfjädern ska ha för dimensioner och antal varv (vill göra en check)?
För att följa länken så måste du registera dig.
Brogubben skrev:24 cm, c:a 33-33,5 varv
R.Capac skrev:Brogubben skrev:24 cm, c:a 33-33,5 varv
Nya fjädern är 25 cm lång, 33 varv och trådtjocklek 3mm.....
Nitro skrev:En vild gissning från mig är att den ger runt 8-8,5J med ny fjäder.
Archon skrev:.....men kanske kunde jag ta och snygga till stocken lite. Den är funktionell men träet verkar vara från någon gammal skolbänk. Nåja, det är inget stort problem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster