Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Knivsöder skrev:Jag håller på med jägarexamen på gamla dagar och jag undrar om det är svårt att få en skyddsjaktlicens (duvor) på ett luftgevär?
Är det avhängigt av vilket län (Uppsala) man bor i eller är det andra kriterier som gäller?
gunner357 skrev:Det jag undrar över var om licensen bara gäller där bonden bor och det är där man får skjuta fullfart. Eller kan man skjuta fullfart hemma vid säj att man har en liten större tomt på landet då. Det är mycke å tänka på det här.
Och en rejäl kulfång som stoppar en .25 i fullgas är inte så svår att få till.
Sundan skrev:gunner357 skrev:Det jag undrar över var om licensen bara gäller där bonden bor och det är där man får skjuta fullfart. Eller kan man skjuta fullfart hemma vid säj att man har en liten större tomt på landet då. Det är mycke å tänka på det här.
Och en rejäl kulfång som stoppar en .25 i fullgas är inte så svår att få till.
Du kan nog övningsskjuta vart som när du väl fått licensen,bara att du måste ha en arbetsgivare för att få den.
Så har du väl fått licensen så kan du väl skjuta lovliga skadedjur även hemma sedan, men man får oftast inte licens beviljad för att skjuta på egen tomt som jag förstått det.
Och du kan inte ställa ner bössan till 10j sen o säga att den är licensfri, utan när licens är beviljad så är det ett licensvapen, överallt.
Det är för övrigt inte ett eldvapen så man behöver inte ett eldgivningstillstånd, men jag har läst här att många skyddsjägare ringer in till polisen och säger att den ska skjuta duvor vid plats X,för att polisen ska veta om någon klagar.
Knivsöder skrev:Va! Jag trodde inte att det norpar en plats i vapengarderoben.
Fyra bössor kan ju räcka?!? Ett luftgevär med skyddsjaktslicens, en hagelautomat med dubbla pipor, en 6,5'a och/eller en 9,3'a ( eller en .22a?). Det räcker för mig...
Superbee skrev:Hur gjorde du egentligen? Gick du till handlare och lät dem skicka in med angivet behov skyddsjakt?
Knivsöder skrev:Superbee skrev:Hur gjorde du egentligen? Gick du till handlare och lät dem skicka in med angivet behov skyddsjakt?
Dagen efter att jägarexamen var avklarad så skickade jag in en ansökan om jaktlicens för skyddsjakt med luftvapen. Licensensansökan var för ett luftgevär som jag redan hade, men i licensfritt utförande. Se nedan.
"Ändamål Skyddsjakt. För tamduva, kaja och liknande inom- och utomhus."
"Kompletterande beskrivning av vapnet Vapnet är ett PCP med dämpad pipa och ställbar energi. Jag äger redan vapnet men i licensfritt utförande."
Inga extra bilagor av något slag.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster