Som nästan totaln00b i luftvapnens förlovade land, men med det för teknologer sedvanligt patologiska intresset för att pilla isär prylar, så gjorde jag idag slag i saken och bytte fjädern i min HW97k till en Maccari.
Så här gick det till:
Jag hade (vis av skadan fjäderdrivna saker i allmänhet kan medföra) läst på lite innan och framför allt hittat den ypperliga förklaringen från Marco Severi, på
För att följa länken så måste du registera dig..
Denna beskrivning hade dock en liten detalj utelämnad; jag återkommer till den.
Steg ett i varje fjädermekanikers karriär torde vara att på ett eller annat sätt komma över en fjäderkomprimator. Då jag (ännu) inte har behov att skruva isär bössor i parti så bestämde jag mig för att bygga en själv. Sagt och gjort, två enmetersbitar gängad stång (10mm) inhandlades jämte 10 muttrar och lika många brickor. Dessa tillsammans med tre plankbitar av passande dimensioner (25*10*2 cm) utgjorde sedan mina råvaror. Att montera ihop fjäderkomprimatorn är enkelt,se bild:
För att följa länken så måste du registera dig.När nu komprimatorn var vederbörligt förfärdigad (Var farao har jag fått alla dessa gamla ord ifrån?

Har hängt för mycket med farsgubben, en hel eftermiddag...!) Så följde själva mekandet.
Kolven och kikarsiktet åkte av utan mankemang, de för ändamålet införskaffade drivdornen (3.2 samt 4 mm) anbragtes på sprintarna (Nu är jag där med gamla ord igen!) och trycket kom ut.
Så långt allt väl, styrmuttern framför trycket var nästa angreppspunkt och den gav sig efter lite övertalning.
Sprinten som håller i spännarmen visade sig stå emot mina ansträngningar. Ingen kedja är dock starkare än sin svagaste länk, och sprinten som höll laddstången i spännarmen gav sig lättare.
Laddstången pillades ut och "anti bear trap"-mekanismen lossnade - vad heter den förresten på svenska?
Skaftet på skiftnyckeln draperades med en trasa och sattes in i hålet efter trycket. Några slag med en gummiklubba på nyckeln och bakstycket lossades.
Sista halvcentimetern av gängorna lossades sedan lådan satts i komprimatorn, varvid jag upptäckte att det hade räckt utmärkt med en enda gängad stång. Någon som förresten behöver en och befinner sig på norra Gotland?
Då min skönhet är inköpt från Tyskland så satt det en 7,5 J-fjäder i, denna är kortare än både exportfjädern och Maccari-diton och kan i nödfall faktiskt hanteras utan komprimator.
Pistongen och dess hylsa plockades ur, torkades av, torkades av och torkades av (Ach Himmel vad tyskarna smörjer!), en aning fett på utsidan av kolven och in med paketet igen.
Lite fett på utsidan av fjädern (har tyvärr inget maccari-tar hemma) och i med den också.
Sedan ner med lådan i komprimatorn igen, hålla bakstycket strategiskt och börja spänna.
I sammanhanget kan nämnas att det var inte riktigt optimal ergonomi att arbeta med muttrar i komprimatorn - vingmuttrar eller ännu hellre små fasta nycklar hade varit att föredra.
När så fjädern tryckts ihop såpass att gängan på bakstycket tog, så var det bara att dra fast den med handkraft - till det var någon ynka millimeter kvar.
Detta hade Hr Severi utelämnat ur sin redogörelse: Gängan i slutet är RIKTIGT TRÖG. Jag slet minst en halvtimme utan att lyckas. Allt jag saknade var en liten Tjorven som stod och talade om att jag "inte hade den rätta knycken"...
Efter att ha plockat isär åbäket igen, gått över hela gängan med trasan och dragit åt igen utan att få allt att stämma, så återstod drastiska medel:
En skiftnyckel av dignitet hämtades ur verktygsboden, och med denna fastklämd runt pipfästet samt den andra lika fast inkilad med trasa och allt i avtryckarplatsen så lyckades jag få till det sista.
Hur som helst, trycket gick in på sin plats och pipfästet verkade inte ha farit illa av att agera fästpunkt, så efter lite knackningar satt sprintarna och laddarmen åter där de skulle och det enda som återstod var att montera kolven.
Detta skulle ha varit det sista om jag inte upptäckte att säkringen skulle in också - lattja runt med osäkrade vapen är inte min grej. Ut med sprintar och
trycke igen alltså, i med säkringssprinten och den plöstligt väldigt rymningsbenägna säkringsfjädern, tillbaka med
trycke och sprintar.
Kolven gick nästan misstänkt lätt att montera i sammanhanget, men min skönhet var åter i ett skick som såg fullgott ut och inga delar var över - jag saknade inte ens någon av de pinaler som legat runt mig till att börja med vilket kändes riktigt förtroendeingivande.
Post-op:
För att följa länken så måste du registera dig.Härnäst kom funktionskontrollen; efter att ha monterat på kikarsikte och skruvat ihop ett passande kulfång av några brädor och en hyfsat ändamålsenlig pappfiberplatta som dämpande material, så var stunden inne.
Spänna, ladda, sikta och trycka av.
PANG! sade det eftersom jag naturligtvis inte fått ut allt smörjmedel ur mekanismen. Rökkvasten ur pipan skulle ha matchat en försvarlig karolinermusköt, och dimman låg med ens tät som i Lützen över min lilla skjutbana.
Smörjmedlet blåstes dock snabbt ur och efter bara 5-6 skott slutade dieslingen nästan helt. Åter tvangs jag inse det irriterande faktum att påken siktar bättre än jag själv, men det ska nog bli ändring på då jag har dryga två veckor på mig att skjuta in mig.
Hur är då min helhetsbild av de två dagarnas övningar? Ja, som gammal lumpare

och med sönderplockade karbiner i saligt minne så vill jag först och främst säga att 97:an är hyfsat lätt att jobba med om man bara har en komprimator, några drivdorn och ett par stadiga skiftnycklar. Att field-strippa bössan är inte att tänka på; det krävs lite våld och tillhyggen för att få ihop det hela och en mer genomtänkt placering av fästpunkter för skiftnycklarna vore måhända önskvärt, men så hör detta vapen inte heller hemma på slagfältet - det hemska och fasansfulla Kriget mot TerroristKonservburkarna (tm) känns inte som en prioriterad konflikt just nu.
Antalet löstagbara delar är föredömligt lågt, även om de få delar som är små också är irriterande lättrullande/-studsande.
Inte minst var det ur den patologiska teknologens synvinkel mycket intressant att plocka isär hela konkarongen och se hur allt funkade, för att sedan plocka ihop det igen - och se att det fortfarande funkade.
